Orlen inwestuje we wzmocnienie łańcucha dostaw

Orlen inwestuje we wzmocnienie łańcucha dostaw Canva

PKN Orlen usprawni procesy dostaw we wszystkich obszarach działalności. To efekt inwestycji w innowacyjną platformę firmy Shippeo, która pozwala wydajniej zarządzać procesami logistycznymi w firmach operujących niemal w każdej gałęzi przemysłu. To już piąta i największa jak do tej pory inwestycja bezpośrednia PKN Orlen realizowana za pośrednictwem funduszu korporacyjnego Orlen VC. Rozwiązanie firmy Shippeo stosują już z powodzeniem m.in. Coca-Cola HBC, Carrefour, Grupa Renault czy Total.

– Nasz fundusz korporacyjny Orlen VC w pierwszym roku swojej działalności zbudował portfel składający się z pięciu spółek technologicznych z całej Europy oraz dwóch zagranicznych funduszy inwestycyjnych. Tym samym dołączyliśmy do zestawienia nie tylko największych, ale też najbardziej aktywnych funduszy inwestycyjnych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Nieustannie szukamy ciekawych okazji inwestycyjnych, aby wspierać rozwój połączonej Grupy i rozwijać innowacyjność i technologie w każdym segmencie działalności – mówi Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.

Pierwszy rok działalności fundusz korporacyjny Orlen VC zamknął z siedmioma inwestycjami kapitałowymi w łącznej kwocie ponad 150 mln złotych. Poprzez najnowszą inwestycję w Shippeo, fundusz PKN Orlen dołącza do grona globalnych funduszy venture capital: Battery Ventures, Nokia Growth Partners, ETF Partners, Bpifrance Digital Venture, SAP.io, LFX Venture Partners oraz Yamaha Motor Ventures. Shippeo jest piątą spółką portfelową funduszu ORLEN VC, poza polskimi ICSec i Apeiron Synthesis oraz zagranicznymi Eologix i Invert Robotics. Fundusz zainwestował w 2022 roku również w fundusze Emerald Industrial Innovation Fund oraz Environmental Technologies Fund.

Technologia francuskiej spółki Shippeo oferuje szeroki zakres funkcjonalności i narzędzi, które w ramach jednej platformy pomagają tworzyć bardziej wydajne, zautomatyzowane i zrównoważone procesy zarządzania łańcuchem dostaw, zwiększając współpracę wszystkich zaangażowanych stron. Shippeo zaufały tak rozpoznawalne firmy, jak Coca-Cola HBC, Carrefour, Renault Group, Schneider Electric, Total, Faurecia, czy Saint-Gobain. Spółka obecnie monitoruje ponad 32 miliony przesyłek rocznie w 110 krajach.

Kluczową i decydującą o pozycji rynkowej technologią spółki jest autorski algorytm uczenia maszynowego, oferujący najwyższą na rynku dokładność przewidywanego czasu dostawy. Jest on zasilany danymi pozyskiwanymi w czasie rzeczywistym z ponad 850 źródeł, takich jak systemy telematyczne, TMS, czy API/EDI, umożliwiając śledzenie wszystkich przesyłek we wszystkich rodzajach transportu. Możliwość zapewnienia wglądu w łańcuchy dostaw w czasie rzeczywistym oraz szybkiej reakcji na pojawiające się problemy, pozwala wygenerować znaczne oszczędności dla klientów, a zaawansowane moduły analityczne spółki – optymalizować istniejące, niewydajne procesy, także pod względem generowanego śladu węglowego.

Kapitał pozyskany w ramach obecnej rundy finansowania Shippeo planuje przeznaczyć na dalszy rozwój platformy, który pozwoli dostarczać jej jeszcze większą wartość dla klientów oraz na dalszą ekspansję spółki na rynki Ameryki Północnej i Azji.

– Widzimy, jak procesy logistyczne w PKN Orlen stają się coraz bardziej złożone. Jest to znaczące wyzwanie, zwłaszcza w perspektywie połączenia z Grupami Lotos i PGNiG. Inwestycja Orlen VC w technologie umożliwiające lepszą widoczność w łańcuchu dostaw może pomóc nam skuteczniej radzić sobie z tymi wyzwaniami. Zwiększona widoczność w łańcuchu dostaw to klucz do lepszego zarządzania naszymi operacjami i optymalizacji procesów. Wdrożenie tego typu rozwiązania w Grupie może przełożyć się na większą wydajność i efektywność naszej działalności – mówi Marek Garniewski, prezes Orlen VC.

Wśród zainteresowań inwestycyjnych Orlen VC znajdują się sektory technologiczne takie jak: petrochemia, energetyka (transformacja, efektywność, digitalizacja, OZE, magazynowanie), gospodarka o obiegu zamkniętym (recycling, gospodarowanie odpadami), cyberbezpieczeństwo, nowoczesny detal (automatyzacja procesów zakupowych i digitalizacja sprzedaży i logistyki), biopaliwa drugiej generacji, nowoczesne materiały, nowa mobilność, cyfryzacja (software, IOT), oraz przemysł 4.0.

Źródło: PKN Orlen

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę