PKP Cargo finalizuje kontrakt na dostawę 5 vectronów Siemensa

PKP Cargo finalizuje kontrakt na dostawę 5 vectronów Siemens Canva

PKP Cargo – największy kolejowy operator towarowy w Polsce i jeden z liderów rynku europejskiego odebrał 5 lokomotyw Vectron MS od Siemensa. To najnowocześniejsze w Europie pojazdy mogące przekraczać kolejowe granice bez zatrzymania. Łącznie flota PKP Cargo liczy już 25 vectronów.

We wrześniu 2015 r. spółka zdecydowała się na podpisanie umowy na dostawę 15 sztuk, a w 2019 r. skorzystała z opcji na zakup kolejnych 5 elektrowozów. W 2022 r. największy przewoźnik towarowy w Polsce zakupił kolejne 5 pojazdów, tym razem z przeznaczeniem do rozwoju transportu intermodalnego w Polsce i Europie. Teraz nastąpiła finalizacja kontraktu i odbiór ostatnich lokomotyw Vectron.

Inwestycje w modernizację taboru

– PKP Cargo co roku najwięcej środków inwestycyjnych przeznacza na zakup i modernizację taboru, gdyż w ten sposób dbamy o podnoszenie zdolności operacyjnych spółki, a co za tym idzie także naszej konkurencyjności. Obecny zakup lokomotyw Vectron ma na celu podniesienie możliwości PKP Cargo w zakresie przewozów intermodalnych w ruchu międzynarodowym – mówi Dariusz Seliga, prezes PKP Cargo SA. – Ten kierunek jest dla nas bardzo ważny, gdyż jednym ze strategicznych celów PKP Cargo jest rozwijanie przewozów zagranicznych, zwłaszcza na rynkach państw Trójmorza.

Umowa podpisana przez PKP Cargo z Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakłada dofinansowanie zakupu 220 wagonów-platform do przewozów kontenerów (kontrakt zrealizowało konsorcjum Wagony Świdnica i ASTRA RAIL Industries) i pięciu lokomotyw wielosystemowych ze środków Funduszu Spójności (Program Infrastruktura i Środowisko). Wartość obu umów sięga około 243,5 mln zł netto, w tym prawie 92,4 mln zł stanowi unijne dofinansowanie.

– Po raz kolejny mamy okazję zobaczyć, jak Fundusze Europejskie wspierają rozwój PKP Cargo. Dzięki skutecznemu wykorzystaniu środków POIŚ, spółka unowocześnia swój tabor poprzez zakup platform intermodalnych oraz nowoczesnych lokomotyw wielosystemowych, takich jak Vectron. Nas szczególnie cieszy pespektywa dalszego rozwoju towarowego transportu kolejowego, który jest elementem zrównoważonego i ekologicznego systemu transportowego Polski – powiedziała Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Uniwersalne lokomotywy o modułowej konstrukcji 

Vectrony to najnowocześniejsze na rynku europejskim, uniwersalne lokomotywy, o modułowej konstrukcji, umożliwiającej łatwe dostosowanie do wymogów użytkowania i specyfiki jazdy w różnych krajach i różnych warunkach eksploatacyjnych. Lokomotywa powstawała z myślą o realizacji różnorodnych zadań przewozowych. Podstawowym założeniem przy budowie pojazdu była wydajność i opłacalność wykonywania zadań trakcyjnych w ruchu krajowym i transgranicznym, zarówno pasażerskim jak i towarowym w Europie.

Zakupione przez PKP Cargo lokomotywy Vectron MS dysponują mocą 6,4 MW przy zasilaniu napięciem przemiennym i 6,0 MW przy zasilaniu napięciem stałym oraz zostały wyposażone w system ETCS zgodny z obecnie obowiązującymi specyfikacjami (Baseline 3). Posiadają homologację na Polskę, Niemcy, Austrię, Czechy, Słowację oraz Węgry, przy czym pojazdy z platformy Vectron – jako jedyne nowoczesne lokomotywy w Europie – mają dopuszczenia do eksploatacji aż w 20 europejskich krajach.

 Vectrony to wyjątkowe pojazdy, które są w stanie przekraczać europejskie granice kolejowe bez zatrzymania. To istotny element budujący przewagę konkurencyjną PKP Cargo nie tylko w Polsce, ale i całej Europie. Brak zatrzymań na granicy to oszczędność taboru i czasu pracy maszynistów, niższe zużycie energii i znaczne korzyści dla środowiska. Cieszymy się z rozwoju naszej współpracy na kolejne lata, zwłaszcza w obszarze serwisu lokomotyw, gdzie zapewniamy najwyższy poziom dostępności pojazdów oferowany na rynku – powiedział Hubert Meronk, prezes Siemens Mobility Sp. z o.o.

Poza dostawą elektrowozów umowa z PKP Cargo obejmuje pełne utrzymanie wszystkich 5 pojazdów do pierwszej naprawy okresowej na poziomie P4 (8 lat) wraz z opcją wykonania tej naprawy. Dodatkowo Siemens Mobility dostarczy oprogramowanie do obsługi eksploatacji lokomotyw oraz zestaw fabrycznie nowych części zamiennych i podzespołów wchodzących w skład tzw. zestawu antyawaryjnego.

1750 vectronów do 63 klientów z Europy

Firma Siemens Mobility sprzedała już ponad 1750 vectronów łącznie do 63 klientów z całej Europy. Lokomotywy te przejechały ponad 700 milionów kilometrów i są dopuszczone do eksploatacji w Austrii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Danii, Finlandii, Niemczech, Węgrzech, Włoszech, Holandii, Norwegii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, Szwecji, Szwajcarii. Polscy operatorzy i przewoźnicy kolejowi zakupili już ponad 100 nowoczesnych elektrycznych lokomotyw Siemensa (Husarze, Vectrony, Smartrony). Na co dzień korzystają z nich CARGOUNIT, PKP Intercity, PKP Cargo, DB Cargo Polska, Lotos Kolej oraz Laude Smart Intermodal.

Źródło: PKP Cargo

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 5-6/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę