Producent kosmetyków usprawnia produkcję z pomocą Comarch ERP XL

Producent marki kosmetycznej stawia na Comarch ERP XL Serpol

Produkcja kosmetyków to wbrew pozorom skomplikowany i złożony proces. Wiedzą to dobrze w firmie Serpol-Cosmetics, dlatego postanowili usprawnić produkcję poprzez wdrożenie systemu Comarch ERP XL. Zobacz, dlaczego firma tym razem zdecydowała się na oprogramowanie polskiego producenta, jak przebiegał proces implementacji, oraz jakie korzyści zyskała?

Serpol-Cosmetics – 20 lat doświadczenia

Serpol-Cosmetics to uznany na rynku producent kosmetyków, chemii gospodarczej, a także opakowań z tworzyw sztucznych typu PET i doypack. Dzięki wysokiej jakości w bardzo atrakcyjnej cenie, produkty firmy pod nazwami różnych marek można spotkać w ponad 30 krajach w Europie i Azji. Firma od lat współpracuje z popularnymi sieciami handlowymi takimi jak Lidl, Kaufland, Biedronka, czy Aldi właśnie w zakresie produkcji wyrobów sektora marek własnych. Jedną z bardziej popularnych i cenionych na rynku jest marka własna sieci Lidl Polska – Cien (Cien Food For Skin). Serpol-Cosmetics w obszarze produkcji dla innych marek zapewnia kompleksową ofertę. 
 
Firma swoją pozycję zawdzięcza recepturom opracowywanym we własnym laboratorium i ciągłym inwestycjom w nowe technologie. Ponadto receptury są stale zmieniane, dostosowywane do aktualnych oczekiwań odbiorców. W ostatnim czasie zmieniono recepturę środków produkowanych dla Lidla. Teraz kosmetyki i środki chemiczne marki Cien są bezpieczniejsze dla środowiska. Kosmetyki Cien w nowej formule na półkach można znaleźć z oznaczeniem „Receptura bez mikroplastiku”.

Powiązane firmy

Comarch S.A.

Największymi krokami na drodze modernizacji w ostatnim czasie było wdrożenie opakowań z materiałów pochodzących z recyklingu, oraz nowego systemu do zarządzania firmą klasy ERP, ponieważ stary już trącił myszką. 

Nowe czasy, nowe wyzwania…

Zmiany oczekiwań klientów wynikające nie tylko z coraz większej świadomości ekologicznej, rozwój technologii (np. sztucznej inteligencji), czy w końcu szybko rosnąca globalna konkurencja rynkowa to tylko niektóre procesy, z którymi musi się mierzyć dzisiaj nie tylko branża kosmetyczna. Firmy produkcyjne muszą nieustannie podejmować działania usprawniające, tak aby móc odbiorcom oferować coraz wyższą jakość produktów przy wciąż atrakcyjnej cenie. To wszystko właśnie skłoniło Serpol-Cosmetics (producenta marki własnej dla Lidla – Cien) do zastąpienia już nieco przestarzałego systemu ERP, który stał się już tylko „składem danych”, a nie narzędziem usprawniającym działalność przedsiębiorstwa, nowszym rozwiązaniem. Stary system nie przystawał do nowych czasów, był po prostu niedoskonały, a użytkownicy narzekali na:

  • brak narzędzi wspierających produkcję – dział IT firmy starał się na własną rękę rozwiązać ten problem, pisząc autorskie programy,
  • niewystarczające wsparcie dla sprzedaży i zamówień, w tym brak obsługi elektronicznej wymiany dokumentów (EDI) – kluczowa kwestia przy współpracy z sieciami handlowymi,
  • brak elastyczności systemu ERP – dział IT wymagał narzędzi do samodzielnej administracji, otwartych na integracje z własnymi rozwiązaniami.

Implementacja Comarch ERP XL

Dzięki pomocy pracowników IT Serpol-Cosmetics cały proces wdrożenia przebiegł nad wyraz pomyślnie. Odpowiedzialnym za cały proces była firma Infortes, partner Comarch. Implementacja została podzielona na kilka mniejszych etapów. Zakres uruchamianych modułów obejmował m.in. Administrację, Sprzedaż, Zamówienia, Import, Księgowość, Płace i Kadry czy Produkcję. W ramach projektu wdrożono funkcjonalności takie jak:

  • obsługa zamówień sprzedaży od odbiorców,
  • generowanie ofert sprzedaży na potrzeby realizacji promocji handlowych,
  • wysyłanie danych przez Comarch EDI z sieciami handlowymi,
  • obsługa wydań zewnętrznych – eksportowych (WZE),
  • faktury sprzedaży (także w języku angielskim),
  • planowanie i ewidencja wysyłek,
  • określanie parametrów wysyłek i transportu z wykorzystaniem zdefiniowanych atrybutów,
  • tworzenie dokumentów CMR (międzynarodowy list przewozowy) potwierdzających warunku wysyłki,
  • kompleksowe wsparcie zakupów i zaopatrzenia,
  • zarządzanie produkcją.

Optymalne narzędzia dla pracowników

Pracownicy wraz z nowym oprogramowaniem zyskali nowe narzędzia. Od teraz mają dostęp do informacji o urlopach, wynagrodzeniach, grafikach i bieżących wydarzeniach w przedsiębiorstwie. Mogą liczyć także na wsparcie administracji i księgowości w obsłudze korespondencji firmowej i dokumentów kosztowych.

Integracja systemu ERP z autorskim systemem na produkcji

Comarch ERP XL w przeciwieństwie do starego oprogramowania, zapewnia pełną integrację z autorskimi rozwiązaniami działu IT do zarządzania liniami produkcyjnymi. To umożliwia m.in. dwustronną wymianę informacji pomiędzy systemem ERP a rozwiązaniem na produkcji (na poziomie SQL) czy zakładanie technologii po stronie ERP.

Zarządzanie zasobami ludzkimi

Comarch ERP XL obsługuje ponad 700 pracowników, różne formy zatrudnienia i naliczania wynagrodzeń oraz niestandardowe składniki płacowe i systemy premiowe. 

Automatyzacja obiegu dokumentów

Dzięki zainstalowaniu specjalnego modułu Comarch DMS oraz repozytorium dla 30 stanowisk komunikacja została usprawniona z korzyścią nie tylko dla produkcji, ale także pracowników.

Comarch ERP XL w Serpol-Cosmetics – korzyści

Nowoczesny system Comarch ERP XL pomógł przezwyciężyć firmie Serpol-Cosmetics trudności wynikające z nieco przestarzałego już oprogramowania do zarządzania Jak wskazuje Mateusz Zygaj, specjalista ds. IT i kierownik projektu, implementacja systemu Comarch ERP XL stanowiła przełomowy krok dla naszej firmy, umożliwiając efektywną integrację z naszym systemem do zarządzania liniami produkcyjnymi. Dzięki tej integracji uzyskaliśmy pełną synchronizację procesów produkcyjnych, co zaowocowało znacznym wzrostem wydajności i redukcją kosztów operacyjnych. Najważniejsze korzyści po wdrożeniu nowego systemu:

  • Szybsza obsługa kluczowych obszarów w firmie.
  • Dostosowanie do aktualnych i nowych przepisów.
  • Skrócenie obsługi dokumentów i wewnętrznych procesów organizacyjnych.
  • Usprawnienie procesów produkcyjnych i integracja z autorskim rozwiązaniem klienta.
  • Szybki dostęp do najważniejszych raportów i analiz.
  • Zwiększenie bezpieczeństwa i jakości serwisu.

Polskie firmy wybierają polskie systemy ERP

Systemy do zarządzania firmą klasy ERP polskich producentów są atrakcyjną alternatywą wobec produktów globalnych marek. Charakteryzują się porównywalną jakością, czasem nawet lepszą (niektóre, jak programy od Comarch, są bardziej funkcjonalne i zaawansowane technologicznie), a są zdecydowanie tańsze zarówno w zakupie, jak i eksploatacji. Poza tym krajowi producenci lepiej rozumieją rodzimych przedsiębiorców i czują ducha polskich przepisów podatkowych, a wbudowane narzędzia takie jak system POS czy Business Intelligence są lepiej dostosowane do naszej specyfiki prawnej. To wszystko sprawia, że polskie firmy coraz częściej w kontekście zarządzania sięgają po polskie rozwiązania. Mają już świadomość, nierzadko wynikającą z własnego wcześniejszego doświadczenia (vide: Serpol-Cosmetics, producent kosmetyków dla marki własnej Lidla - Cien) lub opinii innych, że korzystanie z systemów globalnych producentów wiąże się z pewnymi problemami:

  • wysokie koszty utrzymania – skutecznie zapanować nad zagranicznymi systemami potrafi tylko wąska grupa specjalistów, przez co ich praca jest bardzo droga.
  • niewystarczające wparcie techniczne (brak odpowiednich zasobów dostawcy oprogramowania oraz niewystarczającej wiedzy o specyfice branży) lub jego koniec w najmniej nieprzewidzianym momencie. 
  • chmura na siłę – zagraniczni producenci nierzadko narzucają swoim odbiorcom dodatkowe usługi, takie jak chmura. Dla wielu firm, które niedawno zainwestowały we własną infrastrukturę, albo z uwagi na bezpieczeństwo nie chcą przechowywać danych klientów za granicą to niepotrzebny wydatek.
  • wymagające aktualizacje – systemy ERPz uwagi na mocno fluktuująceśrodowisko rynkowe muszą być nieustannie aktualizowane. W przypadku zagranicznego oprogramowania nierzadko takie dostosowujące zmiany przypominają praktycznie nowe wdrożenie systemu. To znacznie podwyższa koszty eksploatacji. 
  • kosztowne dostosowanie do zmian w przepisach -  globalni dostawcy systemów ERP duże zmiany w przepisach typu Polski Ład traktują, jako osobne projekty, które wyceniają dodatkowo.
  • brak wpływu na rozwój – nowe funkcje do systemów ERP w pierwszej kolejności dodawane są na kluczowych rynkach, a że Polska dla większości producentów do takich nie należy, musi czekać. 

Podsumowanie

Jak pokazuje przypadek Serpol-Cosmetics, producenta kosmetyków i środków chemicznych dla marki własnej Lidla -  Cien, który zdecydował się na usprawnienie produkcji z pomocą Comarch ERP XL, polskie rozwiązania w tym zakresie nie ustępują tym zachodnim, a w niektórych obszarach nawet je przewyższają. A co najbardziej istotne, są nie tylko tańsze w zakupie od globalnej konkurencji, ale także i w dalszej eksploatacji. Ponadto decydując się na krajowy produkt, wspieramy rodzimą gospodarkę. A patriotyzm gospodarczy, to coś, czym należy się kierować, a nie coś, czego należy się wstydzić. 

Źródło: Comarch

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 5-6/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę