Rusza unijny system nawigacji satelitarnej

JAXA
Reklama
Reklama

Od 15 grudnia 2016 r. Europejski system nawigacji satelitarnej Galileo zacznie oferować pierwsze usługi na rzecz władz publicznych, przedsiębiorstw i obywateli.

Galileo to unijny globalny system nawigacji satelitarnej (GNSS), który podobnie jak amerykański system GPS dostarcza sygnałów radiowych na potrzeby ustalenia pozycji, nawigacji i pomiaru czasu. Po zakończeniu prac Galileo będzie oferował pięć rodzajów usług: usługę powszechnie dostępną, usługę publiczną o regulowanym dostępie, usługę komercyjną i usługę poszukiwawczo-ratowniczą, a także zapewni informacje na potrzeby monitorowania integralności danych.

Reklama

Rusza unijny system nawigacji satelitarnej

Od 15 grudnia 2016 r. Europejski system nawigacji satelitarnej Galileo zacznie oferować pierwsze usługi na rzecz władz publicznych, przedsiębiorstw i obywateli.

Galileo to unijny globalny system nawigacji satelitarnej (GNSS), który podobnie jak amerykański system GPS dostarcza sygnałów radiowych na potrzeby ustalenia pozycji, nawigacji i pomiaru czasu. Po zakończeniu prac Galileo będzie oferował pięć rodzajów usług: usługę powszechnie dostępną, usługę publiczną o regulowanym dostępie, usługę komercyjną i usługę poszukiwawczo-ratowniczą, a także zapewni informacje na potrzeby monitorowania integralności danych.

Reklama

Czym są pierwsze usługi Galileo?

System Galileo jest w trakcie rozmieszczania, co oznacza, że trwa rozbudowa infrastruktury satelitarnej i naziemnej. Inicjacja usług początkowych oznacza przejście z systemu na etapie rozmieszczania i prób do fazy operacyjnej. Funkcjonowanie usług początkowych umożliwi wszystkim wytwarzanym na skalę masową urządzeniom, które zawierają chipsety dostosowane do potrzeb systemu Galileo, takim jak smartfony i samochodowe urządzenia nawigacyjne, wykorzystywanie sygnałów Galileo do ustalania pozycji, nawigacji i ustalania czasu.

Pierwsze usługi Galileo są wstępnym krokiem w kierunku pełnej zdolności operacyjnej. Rozmieszczanie systemu Galileo będzie kontynuowane poprzez wystrzeliwanie kolejnych satelitów powiększających ich konstelację, co stopniowo doprowadzi do poprawy wydajności systemu i jego dostępności na całym świecie. Oczekuje się, że konstelacja zostanie ukończona do 2020 r.

Pierwszymi usługami oferowanymi przez Galileo będą: usługa powszechnie dostępna, usługa publiczna o regulowanym dostępie i usługa poszukiwawczo-ratownicza.

Jakie korzyści wynikają z pierwszych usług Galileo dla użytkowników końcowych?

Pierwsze usługi Galileo są w pełni interoperacyjne z GPS i ich połączone stosowanie przyniesie użytkownikom wiele korzyści. Współdziałanie satelitów Galileo z GPS zwiększy ogólną dostępność satelitów, dzięki czemu określanie pozycji stanie się dokładniejsze i bardziej wiarygodne. Uzyskana w ten sposób zwiększona dokładność ustalania pozycji będzie szczególnie korzystna dla nawigacji w miastach, gdzie sygnały satelitarne są często blokowane przez wysokie budynki.

Także dokładne ustalanie czasu przyczyni się do zwiększenia odporności synchronizacji transakcji bankowych oraz finansowych, sieci telekomunikacyjnych i dystrybucji energii, co będzie sprzyjać ich wydajniejszemu funkcjonowaniu. To zadanie bywa często pomijane, mimo jego istotnego znaczenia.

Wreszcie Galileo pomoże ratować życie. Usługa poszukiwawczo-ratownicza Galileo ograniczy czas potrzebny do wykrycia nadajników ratunkowych z nawet trzech godzin do zaledwie dziesięciu minut. Ponieważ zwiększy się też dokładność lokalizowania nadajników alarmowych, będzie można szybciej uratować rozbitków na morzu lub ludzi zagubionych w górach.

Jakie urządzenia dostosowane do współpracy z systemem Galileo można znaleźć na rynku?

Rynek jest gotowy na Galileo. W 2010 r. jedynie trzech producentów wytwarzało chipsety gotowe do współpracy z systemem Galileo. Obecnie 17 przedsiębiorstw, które reprezentują ponad 95 proc. światowych dostaw w tym zakresie, wytwarza układy scalone gotowe do współpracy z systemem Galileo.

Od kwietnia 2018 r. wszystkie nowe homologowane pojazdy sprzedawane w Europie będą przystosowane do korzystania z systemu Galileo. Jest to element zgodności z wymaganiami rozporządzenia w sprawie paneuropejskiego pokładowego systemu powiadamiania o wypadkach „eCall”. Dostosowane do współpracy z systemem Galileo urządzenia nawigacyjne dla samochodów pojawią się też na rynku w 2017 r.

Pierwsze usługi Galileo będą nieodpłatne i takie pozostaną nawet po osiągnięciu przez system pełnej operacyjności.

Podmiotem ostatecznie odpowiedzialnym za program Galileo jest Komisja Europejska, ale to Agencja Europejskiego GNSS (GSA) ma za zadanie zapewnienie pierwszych usług. W ramach delegowania ze strony Komisji Europejskiej Europejska Agencja Kosmiczna jest odpowiedzialna za rozmieszczenie systemu i zapewnianie wsparcia technicznego dla zadań operacyjnych.

Źródło: Ministerstwo Rozwoju

Reklama

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest tytułem branżowym typu business to business, w którym poruszana jest tematyka z różnych najważniejszych sektorów przemysłowych. Redakcja online MM Magazynu Przemysłowego  przygotowuje i publikuje na stronie artykuły techniczne, nowości produktowe oraz inne ciekawe informacje ze świata przemysłu i nie tylko.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama