Seco/Warwick dla branży motoryzacyjnej w 2023 roku

Seco/Warwick dla branży motoryzacyjnej w 2023 roku Seco/Warwick

Branża motoryzacyjna to jeden z czterech sektorów będących głównym odbiorcą urządzeń Grupy Seco/Warwick w 2023. Wśród nabywców urządzeń do obróbki cieplnej metali dominują producenci chłodnic baterii, zawieszeń pojazdów, katalizatorów i systemów klimatyzacji.

Od dekad branża motoryzacyjna jest jednym z kluczowych sektorów europejskiej gospodarki, generując prawie 7% PKB regionu i będąc w sposób bezpośredni lub pośredni odpowiedzialna za prawie 14 mln miejsc pracy. W Azji motoryzacja stanowi również jedną z głównych gałęzi przemysłu. Eksport samochodów z Chin w 2023 roku okresie styczeń-lipiec wzrósł o 74% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Z wyeksportowanych 2,8 mln pojazdów, 1,8 mln było napędzanych silnikami benzynowymi.

Powiązane firmy

SECO/WARWICK S.A.

Rozwiązania od Seco/Warwick dla branży moto

Branża motoryzacyjna chętnie korzysta z rozwiązań Seco/Warwick, niemal każdego obszaru specjalizacji firmy. Motoryzacja szuka urządzeń, które w masowej produkcji przynoszą realne obniżenie kosztów produkcji, a także zwiększenie wydajności. Wśród najczęściej wybieranych w roku 2023 rozwiązań były piece próżniowe: trzykomorowe CaseMaster Evolution – T (CMe-T) i jednokomorowe - Vector czy zaprojektowana dla elektrycznego przemysłu motoryzacyjnego linia ciągła EV/CAB.  
 
Produkcja chłodnic do baterii dla samochodów elektrycznych rośnie w błyskawicznym tempie, a na całym świecie zapotrzebowanie na pojazdy elektryczne wzrasta. Z uwagi na swoje rozmiary ten rodzaj wymienników nie może być lutowany w standardowym piecu. Potrzebny jest do tego specjalny produkt, którym jest EV/CAB.

EV/CAB to kompletna linia przystosowana do produkcji ponadgabarytowych wymienników ciepła. Dzięki ciągłej pracy, gwarantuje niezakłócony proces produkcji i dużą wydajność produkcyjną. Jej największym atutem jest perfekcyjna równomierność rozkładu temperatury na całej szerokości taśmy transportowej pieca. Dzięki czemu otrzymuje się idealne i powtarzalne elementy, co jest kluczem do sukcesu w produkcji masowej.
 
Według danych KPMG w dwóch kwartałach 2023 roku w całej Unii Europejskiej zarejestrowano 5,4 mln samochodów osobowych, czyli o 17,9% więcej niż w poprzednim roku. Wśród 10. największych pod względem wolumenu rynków krajowych polepszenie wyniku odnotowano na dziewięciu, w tym największe w Holandii (+31% r/r).
 
Jednak, gdy mowa o pojazdach elektrycznych na których skupia się również oferta Seco/Warwick w zakresie linii ciągłych, możemy mówić o prawdziwym boomie. Szczególnie w Azji.

W zeszłym roku samochody elektryczne stanowiły 1/4 wszystkich samochodów osobowych sprzedanych w Chinach. Udział pojazdów EV w sprzedaży nowych aut w Chinach był znacznie wyższy niż na innych rynkach. W USA 1 na 7 sprzedanych samochodów miał napęd elektryczny, natomiast w Europie 1 na 8 nowych aut to był elektryk. Nie dziwi więc, że nasz produkt EV/CAB przeznaczony do produkcji chłodnic baterii pojazdów elektrycznych doskonale sprzedaje się na rynku azjatyckim. W ostatnim czasie nasze urządzenia trafiły m.in do Jiangsu RIDEA czy NBR Cooling Systems z Indii – powiedział Sławomir Woźniak, prezes Grupy Seco/Warwick.

Odbieramy sygnały świadczące o tym, że branża moto wychodzi z kryzysu. Zarówno ta tradycyjna jak i elektryczna. To pozytywny sygnał dla naszej Grupy, ponieważ klienci z tej branży stanowią o 25% naszych zamówień. Rozwój branży pojazdów elektrycznych sprawił, że zdecydowaliśmy się uwypuklić nasz produkt i jego przeznaczenie dla przemysłu elektromobilności. Stąd wprowadzenie nowej marki dla linii CAB – EV/CAB, która trzeba przyznać nie tylko znakomicie się sprzedaje, ale także zyskała zaufanie wśród naszych partnerów – dodał S. Woźniak.

Lutowanie aluminium w Atmosferze Ochronnej (CAB) jest technologią pierwszego wyboru w produkcji aluminiowych wymienników ciepła w przemyśle motoryzacyjnym.

Jesteśmy jednym z czołowych producentów linii przeznaczonych do lutowania wymienników ciepła. To dzięki naszym piecom powstają chłodnice samochodów osobowych, dostawczych, maszyn rolniczych czy agregatów prądotwórczych. Jeśli chodzi o branżę auto-moto, to chłodnice produkowane w naszych urządzeniach zasilają wszystkie czołowe koncerny motoryzacyjne – mówi Piotr Skarbiński, wiceprezes Segmentu Produktów Aluminium i CAB w Seco/Warwick.

Europa ma patent na motoryzację

Warto pamiętać, że blisko 30%. światowych patentów motoryzacyjnych pochodzi z krajów europejskich, a wartość 10 największych europejskich firm motoryzacyjnych sięga 200 mld euro. Połowa z nich to najcenniejsze marki na świecie. Szczególne znaczenie ma niemiecki przemysł motoryzacyjny, którego reprezentantów przez wiele lat uznawano za światowych liderów branży.  

Europa, mimo chwilowych perturbacji, zawsze będzie stanowić wzorzec z Sevres, jeśli chodzi o motoryzację. To tu powstają nowe technologie i patenty. Stąd wywodzą się kluczowe sporty motoryzacyjne, które są przedsionkiem i miejscem testów dla wielu nowych rozwiązań technologicznych. W tym roku dostarczaliśmy piece do producentów części dla Formuły 1. Naszym flagowym produktem był piec próżniowy Vector. Nawęglanie i hartowanie części takich jak: koła zębate do silników i przekładni wyczynowych samochodów sportowych F1 to dość rzadko spotykana produkcja na tle innych, do których Seco/Warwick dostarcza swoje urządzenia. Motorsport to wymagająca branża, która oczekuje perfekcyjnej jakości, a nasze piece próżniowe są jej gwarantem – powiedział Maciej Korecki, wiceprezes Segmentu Próżni Seco/Warwick.

Indie – czarny koń branży moto

Poza piecem Vector branża motoryzacyjna chętnie wybierała piec CaseMaster Evolution – T. To trzykomorowy piec próżniowy, który może służyć do wielu procesów. Między innymi może zapewniać utwardzanie powierzchni przy użyciu technologii nawęglania niskociśnieniowego (LPC) i hartowania olejem czy azotem pod wysokim ciśnieniem. Urządzenie wyróżnia się nie tylko trzykomorową konstrukcją, ale przede wszystkim znaczną poprawą jakości procesu, redukcją kosztów, zwiększoną wydajnością i większą elastycznością produkcji. Jest to jeden z najchętniej wybieranych, przez branżę motoryzacyjną pieców do obróbki metali. Zamówiony przed indyjskiego klienta piec, będzie służył do lutowania i chłodzenia w gazie. Jedno z takich urządzeń trafiło w ostatnim czasie do Indii.

Indie to bardzo ciekawy rynek i piąty producent samochodów na świecie. Inwestują tam również europejskie koncerny. Mamy też w Indiach krajowego potentata – koncern TATA, który notabene jest naszym klientem. W ostatnich latach dostarczaliśmy piece do kilku dużych fabryk sektora motoryzacyjnego w Indiach. Wiemy więc z całą pewnością, że urządzenia marki Seco/Warwick doskonale sprawdzają się w branży, są wydajne, precyzyjne i oszczędne. Ten rok był dla nas przełomowy, jeśli chodzi o rynek hinduski, ponieważ rozpoczynamy produkcję w Indiach. Już w tym roku pierwsze linie CAB zjadą z hinduskiej taśmy i trafią do nowych odbiorców – mówi Sławomir Woźniak.

Branża motoryzacyjna powoli dochodzi do siebie po największym od lat kryzysie. W ostatnich kilku latach wyzwaniem dla tego sektora były zakłócenia w łańcuchach dostaw wywołane przez pandemię i wybuch wojny w Ukrainie. Ograniczona dostępność półprzewodników i innych komponentów niezbędnych do produkcji miała negatywne przełożenie na produkcję nowych samochodów, która załamała się w 2020 roku.

Chociaż sytuacja nie wróciła jeszcze do normy, to widać, że się poprawia. Z danych OICA (Międzynarodowa Organizacja Producentów Pojazdów Samochodowych) wynika, że w 2022 r. z taśm produkcyjnych zjechało nieco ponad 85 mln pojazdów. To wynik o ponad 6% lepszy niż w poprzednim roku i blisko 10% lepszy niż w pandemicznym roku 2020. W ostatnim roku liczba klientów z sektora motoryzacyjnego zainteresowanych rozwiązaniami do obróbki cieplnej metali istotnie się zwiększyła. Seco/Warwick szacuje, że trend związany ze zwiększonym popytem na piece do obróbki cieplnej metali w branży motoryzacyjnej się utrzyma w 2024 r.

Źródło: Seco/Warwick

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę