Spowolnienie na europejskim rynku leasingu

W 2019 r. europejski rynek leasingowy zanotował 6-proc. dynamikę wzrostu w zakresie wartości nowych umów leasingowych. Tegoroczny wynik będzie jednak dużo gorszy. Spadek finansowania leasingiem w pierwszym półroczu na Starym Kontynencie wyniósł bowiem 24,5%.
Europejska federacja leasingowa Leaseurope, na podstawie danych zebranych od krajowych stowarzyszeń podała, że w 2019 r. całkowita wartość nowych umów leasingowych zawartych w Europie wyniosła 415 mld euro. Był to wynik o 6% lepszy niż rok wcześniej. Jednak najnowsze dane opublikowane po pierwszej połowie tego roku pokazują 24,5-proc. spadek (r/r) dynamiki europejskiego rynku leasingu, przy wartości nowych umów na poziomie 121,9 mld euro.
Polska branża leasingowa, której dane do Leaseurope raportuje Związek Polskiego Leasingu, zarówno na koniec 2019 r. jak i po pierwszej połowie br. zajmowała 6. pozycję w Europie.
Struktura rynku leasingu
Analiza danych Leaseurope za 2019 r. pokazuje, że w Europie wszystkie segmenty rynku leasingu odnotowały dodatnie dynamiki. Wartość nowych kontraktów dotyczących leasingu pojazdów osobowych (mających 52,9-proc. udział w ruchomościach) wzrosła o 6,6% r/r, dynamika segmentu pojazdów dostawczych była wyższa o 7,6% niż przed rokiem, a maszyny i urządzenia przemysłowe odnotowały 3,3-proc. wzrost r/r. Warto dodać, że leasing komputerów i maszyn biurowych zanotował 3,8-proc. dynamikę r/r, wartość umów leasingowych dotyczących takich aktywów jak statki, samoloty, czy tabor kolejowy była wyższa o 1,4% r/r, podczas gdy obszar finansowania nieruchomości odnotował 8,6-proc. wzrost na koniec ubiegłego roku.
Sytuacja na rynku leasingu istotnie zmieniła się w pierwszej połowie 2020 r. Wartość nowych umów zawartych przez europejskich leasingodawców w ciągu pierwszych sześciu miesięcy br. wyniosła 121,9 mld euro, co oznacza ujemną, 24,5-proc. dynamikę rynku. Dane Leaseurope pokazują też, że w pierwszej połowie 2020 r. dynamika finansowania pojazdów była niższa o 28,1% r/r. Pozostałe ruchomości zanotowały wynik o 17,1% niższy niż przed rokiem, podczas gdy finansowanie nieruchomości spadło o blisko 35% r/r.
– Wpływ kryzysu związanego z pandemią COVID-19 na krajowe gospodarki był widoczny w wynikach większości europejskich rynków leasingu. Obok Polski, która w połowie roku zanotowała ujemną, 24 proc. dynamikę rynku leasingu, spadki odnotowały m.in. rynek brytyjski (-33,4%), niemiecki (-17,3%), włoski (-32,5%) czy rosyjski (-21,9%) – powiedział Marcin Balicki, wiceprzewodniczący KW ZPL, który od początku listopada br. reprezentuje polską branżę leasingową w Radzie Dyrektorów Leaseurope.
Źródło: ZPL