Sprzęgła do łączenia wałów w ofercie norelem
Dostępne w różnych wersjach sprzęgła firmy norelem mogą być wykorzystywane w wielu zastosowaniach obejmujących m.in. precyzyjne przenoszenie momentu obrotowego, tłumienie drgań czy kontrolę ruchu. Pełen asortyment obejmuje sprzęgła z metalowym mieszkiem, elastomerowe sprzęgła kłowe, sprzęgła sprężynowe, sprzęgła Oldhama i sprzęgła sztywne.
Oferowane sprzęgła łączą dwa wały i przenoszą ruch obrotowy oraz moment obrotowy z wału napędowego na wał napędzany. Wały są sprzęgnięte za pomocą połączenia sztywnego lub elastycznego. Przeważnie liniowe połączenia wałów realizowane są za pomocą sprzęgieł elastycznych. Sprzęgła służą również do kompensacji osiowych i promieniowych niewspółosiowości wałów oraz błędów kątowych, a także do tłumienia drgań i wstrząsów.
– Komponenty te są wykorzystywane w wielu różnych obszarach i konstrukcjach: od prostych napędów w obrabiarkach, maszynach pakujących i tekstylnych po złożone napędy pozycjonujące w technice sterowania i regulacji – wyjaśnia Marcus Schneck, dyrektor generalny norelem.
Zastosowania oferowanych sprzęgieł są podzielone na dwa obszary funkcjonalne. Z jednej strony są to aplikacje, gdzie głównym celem jest przenoszenie momentu obrotowego i mocy, np. w pompach, systemach przenośników i mieszadłach. Z drugiej strony istnieją aplikacje z zakresu sterowania ruchem i kontroli pozycji, które mają precyzyjnie przenosić ruch obrotowy, zachowując dokładność pozycjonowania, np. w serwonapędach i silnikach krokowych.
Sprzęgła do wszelkich zastosowań
Firma norelem oferuje sprzęgła do łączenia wałów w wersji z mieszkiem metalowym, elastomerowych sprzęgieł kłowych, a także sprzęgieł sprężynowych, sprzęgieł Oldhama i sprzęgieł sztywnych. Wybór konstrukcji zależy przede wszystkim od przenoszonej mocy i połączenia, które ma być zbalansowane. Ważnym czynnikiem jest również rodzaj mocowania. Istnieją na przykład wersje z zaciskami zdejmowanymi, które w przypadku sprzęgieł sztywnych mają szczelinę lub są dzielone. Sprzęgła z dzielonymi zaciskami mogą być montowane promieniowo. Wał i napęd nie muszą być demontowane do montażu lub wymiany sprzęgła.
Ogromną korzyść dla każdego zastosowania stanowi fakt, że sprzęgła do łączenia wałów są niemal bezobsługowe. Tylko w przypadku elastomerowych sprzęgieł kłowych wykonane z poliuretanu wkładki krzyżakowe zużywają się w wyniku starzenia i działania obciążeń – można jednak je łatwo zastąpić nowymi bez konieczności wymiany całego sprzęgła.
Sprzęgła z mieszkiem metalowym wykonane są ze stali nierdzewnej i aluminium (mieszek metalowy ze stali nierdzewnej, a piasta z aluminium i stali nierdzewnej). Sprzęgła montowane są za pomocą zacisków lub zacisków zdejmowanych i są dostępne dla średnic wałów od 3 do 70 mm, przenosząc moment obrotowy od 0,5 do 1500 Nm
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Wykonane z aluminium i stali nierdzewnej elastomerowe sprzęgła kłowe z poliuretanową wkładką krzyżakową mogą być montowane za pomocą zacisków lub zacisków zdejmowanych. Są one dostępne dla średnic wału od 3 do 60 mm i mogą przenosić momenty obrotowe od 0,7 do 525 Nm.
Sprzęgła sprężynowe wykonane są z aluminium i stali nierdzewnej. Montuje się je również za pomocą zacisków lub zdejmowanych piast zaciskowych. Sprzęgła sprężynowe są przeznaczone do wałów o średnicy od 3 do 35 mm i momentów obrotowych od 3 do 130 Nm.
Sprzęgła Oldhama, przenoszące momenty obrotowe od 1 do 7 Nm, wykonane są z aluminium i mogą być montowane na wałach o średnicach od 3 do 14 mm za pomocą piast zaciskowych.
Wykonane ze stali oraz stali nierdzewnej sprzęgła sztywne są oferowane w wersji dzielonej oraz ze szczeliną. Zakres momentu obrotowego od 16 do 2250 Nm może być przenoszony przy średnicach wałów od 8 do 85 mm.
Źródło: norelem