Technologie Przemysłu 4.0 i logistyki się przenikają

WObit

– Chociaż logistyka 4.0 rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie, cały czas jest wiele do zrobienia w tej kwestii – mówi w rozmowie z „MM Magazynem Przemysłowym” Karol Puk, kierownik Działu Doradztwa, Sprzedaży i Projektów w WObit.

MM: Każde przedsiębiorstwo, które chce utrzymać konkurencyjność, musi zadbać o digitalizację i usieciowienie swojego łańcucha dostaw w stopniu, który wykracza poza granice firmy. W jaki sposób wcielić w życie idee logistyki 4.0?

Karol Puk, kierownik Działu Doradztwa, Sprzedaży i Projektów w WObit: – Przedsiębiorstwo przemysłowe robotyzując i automatyzując produkcję zwykle myśli o rozwoju całościowym, a więc również usprawnieniu łańcuchów logistycznych. Technologie Przemysłu 4.0 i logistyki się przenikają, są wzajemnie integrowane, co przynosi firmom oszczędności czasu i pieniędzy. Przede wszystkim na początku trzeba zastanowić się, co najpierw powinniśmy usprawnić, jakimi danymi dysponujemy i jakie narzędzia dostępne na rynku pomogą nam je dobrze wykorzystać.

Jaki wpływ na współczesną logistykę ma Przemysł 4.0 i technologie z nim związane?

– Koncepcja Przemysłu 4.0 w kontekście procesów logistycznych to m.in. wdrażanie cyfryzacji i automatyzacji. Z jednej strony niezbędne są systemy informatyczne zarządzające procesami, z drugiej – najnowocześniejsze urządzenia, np. usprawniające transport wewnątrzzakładowy. Tutaj warto wspomnieć o autonomicznych robotach mobilnych z rodziny MOBOT, które wykonują ciężką pracę, wyręczając ludzi, a jednocześnie mogą poruszać się w ciągach komunikacyjnych razem z pracownikami. Są w pełni bezpieczne dzięki skanerom laserowym wykrywającym przeszkody.

Dzięki nowym technologiom logistyka zmierza w kierunku pełnej automatyzacji i digitalizacji procesów. Jak logistyka 4.0 rozwija się w Polsce?

– Chociaż logistyka 4.0 rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie, cały czas jest wiele do zrobienia w tej kwestii. Unowocześnienie procesów logistycznych powinno zostać zawsze poprzedzone analizą potrzeb i ustaleniem celów. Zmiany następują etapami i często nie da się ich zauważyć z dnia na dzień. Rozwój technologii i sytuacja na rynku pracy sprzyja automatyzacji i obecnie trudno jej uniknąć.

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 11–12/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę