Bezpośrednie napędy hydrauliczne – nowy standard dla inżynierii lądowej i wodnej

Bezpośrednie napędy hydrauliczne w inżynierii wodnej Bosch Rexroth

Bezpośrednie napędy hydrauliczne stają się realną alternatywą dla klasycznych mechanizmów stosowanych w inżynierii lądowej i wodnej. Prosta konstrukcja, wysoka niezawodność i łatwość serwisowania czynią z nich rozwiązanie warte uwagi przy budowie nowoczesnej infrastruktury.

Inżynieria lądowa i wodna to dziedzina, w której margines błędu praktycznie nie istnieje. Projektowane konstrukcje, takie jak mosty zwodzone, zapory przeciwpowodziowe czy śluzy, muszą funkcjonować niezawodnie przez dziesięciolecia, często w trudnych warunkach środowiskowych. Dlatego właśnie projektanci coraz częściej sięgają po rozwiązania, które oferują nie tylko trwałość i funkcjonalność, ale także prostotę i bezpieczeństwo działania. Wśród nich rosnącym zainteresowaniem cieszą się bezpośrednie napędy hydrauliczne – systemy, które dzięki zwartej budowie, wysokiej niezawodności i precyzji działania, stanowią realną alternatywę dla klasycznych układów elektromechanicznych.

Powiązane firmy

Bosch Rexroth Sp. z o.o.

Prosta konstrukcja jako klucz do niezawodności

Podstawową zaletą bezpośrednich napędów hydraulicznych jest ich kompaktowa budowa. Silnik hydrauliczny montowany jest bezpośrednio na wale napędzanym, co eliminuje przekładnie, sprzęgła i masywne fundamenty. System składa się z kilku elementów: silnika hydraulicznego, pompy oraz jednostki sterująco-monitorującej. Taka architektura zmniejsza liczbę połączeń mechanicznych i obniża ryzyko zużycia. Rozwiązanie sprawdza się w trudno dostępnych lokalizacjach – na wysokich pylonach czy w ciasnych przestrzeniach konstrukcji hydrotechnicznych.

Napęd wrót jazu segmentowego silnikami Hägglunds, Węgry (Źródło: Bosch Rexroth)

Kontrola momentu i odporność na przeciążenia

Napędy zapewniają precyzyjne pozycjonowanie oraz możliwość utrzymywania wysokiego momentu w całym zakresie prędkości. Moment przy rozruchu może być utrzymywany nieograniczony czas, bez ryzyka przegrzania. Istotną cechą jest odporność na momenty udarowe – napęd nie ulega uszkodzeniom przy gwałtownych obciążeniach. Zintegrowany ogranicznik momentu chroni zarówno napęd, jak i powiązane elementy mechaniczne.

Redundancja zwiększa bezpieczeństwo

Bezpośrednie napędy hydrauliczne umożliwiają łatwe wdrożenie redundancji poprzez zastosowanie kilku mniejszych pomp i silników. W razie awarii jednej jednostki pozostałe przejmują jej funkcję. Przykładem może być most zwodzony podnoszony przez cztery wciągarki – jeśli jedna przestanie działać, pozostałe trzy nadal poruszają mostem, zachowując funkcjonalność obiektu.

Napęd wrót jazu segmentowego silnikami Hägglunds, Węgry (Źródło: Bosch Rexroth)

Łatwy montaż i uproszczony serwis

Zwarta budowa i niska masa ułatwiają instalację bez specjalistycznych dźwigów. Modułowa konstrukcja pozwala na szybką wymianę podzespołów lub całej jednostki napędowej. W przypadku systemów składających się z wielu obiektów, powtarzalność rozwiązań umożliwia centralne zarządzanie magazynem komponentów, co obniża koszty logistyki i utrzymania.

Źródło: Bosch Rexroth

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 10/2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę