ENGEL prezentuje rewolucyjne rozwiązanie w kierownicach rowerowych

Austriacka firma ENGEL przygotowała przełomowe rozwiązanie na tegoroczne targi K 2025: technologię, która może zrewolucjonizować produkcję komponentów rowerowych. Zamiast czasochłonnego procesu obróbki aluminium, nowa metoda pozwala wyprodukować kierownicę rowerową w zaledwie 60 sekund.
Innowacyjna technologia formowania wtryskowego
W pełni zautomatyzowana komórka produkcyjna oparta jest na wtryskiarce ENGEL victory 180 bez płyt wiążących o sile zamykania 1800 kN. Nowa technologia łączy obformowywanie lokalnie wstawionych ciągłych taśm włóknistych z formowaniem struktury pustej w jednym procesie.
Podczas gdy tradycyjny proces aluminiowy wymaga wielu czasochłonnych etapów, to rozwiązanie osiąga czas cyklu zaledwie 60 sekund.

Kierownice rowerowe z włókna węglowego i poliamidu
Komponenty wykonane są z poliamidu 6 z 50% wzmocnieniem włóknem szklanym od DOMO Chemicals. Cztery jednokierunkowe taśmy z włókna węglowego (UD) umieszczane w formie przed formowaniem wtryskowym zapewniają wytrzymałość na wysokie obciążenia mechaniczne.
Technologia fluidmelt wstrzykuje gaz i odpycha plastikowy rdzeń, tworząc pustą przestrzeń wewnątrz części. Przemieszczony materiał jest ponownie wykorzystywany w następnym komponencie, co redukuje zużycie materiału i energii.
Korzyści dla CANYON Bicycles
Kierownica dla CANYON Bicycles przeszła wszystkie wymagane certyfikacje i spełnia standardy ISO. Wejście do produkcji seryjnej planowane jest na 2026 rok. Koncepcja ENGEL oferuje redukcję wagi o 15% w porównaniu z aluminium, lepsze tłumienie drgań niż tradycyjne materiały oraz znacznie krótszy czas produkcji wynoszący 60 sekund zamiast wieloetapowego procesu.
Rozwiązanie umożliwia także lokalną produkcję w Europie, która jest ekonomicznie opłacalna i charakteryzuje się mniejszym śladem węglowym dzięki wysokiej efektywności procesu.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Automatyzacja
Robot przegubowy ENGEL easix obsługuje precyzyjne wstawianie wkładek gwintowanych i taśm włóknistych oraz usuwanie gotowych części. Wszystkie procesy koordynuje centralna jednostka sterująca CC300.
Maszyna ENGEL victory 180 wide-platen została zaprojektowana dla dużych i złożonych komponentów. Konstrukcja bez płyt wiążących umożliwia użycie dużych form na kompaktowych maszynach.
Zastosowania
Zarówno technologia, jak i rozwiązanie produkcyjne mogą być dostosowane do innych geometrii komponentów. System nadaje się dla produktów sportowych i rekreacyjnych, strukturalnych komponentów pojazdów oraz części technicznych z geometrią pustą.
ENGEL pokazuje, jak kombinacje ustalonych procesów otwierają możliwości dla energooszczędnych i ekonomicznie atrakcyjnych rozwiązań konstrukcji lekkich.
Źródło: ENGEL