Gazowiec z floty Grupy Orlen po raz pierwszy dostarczył LNG do Polski

Gazowiec z floty Grupy Orlen po raz pierwszy dostarczył LNG PKN Orlen

Grupa Orlen gwarantuje stabilne dostawy surowców, w tym gazu ziemnego do Polski. Pierwszy gazowiec z floty budowanej na potrzeby Grupy Orlen dotarł do Terminalu w Świnoujściu z dostawą 70 tysięcy ton skroplonego gazu ziemnego (LNG) ze Stanów Zjednoczonych. Taki ładunek wystarczy na pokrycie średniego tygodniowego zużycia gazu ziemnego wszystkich gospodarstw domowych w Polsce. 

– Terminal w Świnoujściu, którego powstanie zainicjował prezydent Lech Kaczyński, jest filarem strategii dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego do Polski. Dzięki niemu oraz konsekwentnie realizowanym przez nas działaniom w zakresie importu LNG, możemy zapewniać naszym klientom nieprzerwane dostawy błękitnego paliwa. Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza w czasie trwającego kryzysu energetycznego i wojny za naszą wschodnią granicą. Zabezpieczenie dostaw LNG to nie tylko kontrakty, ale również flota. Mając ją do wyłącznej dyspozycji, gwarantujemy stabilność transportu gazu do Polski, ale też wzmacniamy pozycję koncernu na globalnym rynku tego paliwa. Własna flota daje nam dużą elastyczność działania – mówi Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.

Gazowiec „Lech Kaczyński’’, który właśnie rozpoczął swoją morską służbę, jest pierwszą tego typu jednostką w rozwijanej przez Grupę Orlen flocie. Do końca 2025 r. będzie ona liczyć łącznie osiem statków. W tym roku do użytku wejdzie jeszcze jeden gazowiec, któremu nadano nazwę „Grażyna Gęsicka”. Wszystkie jednostki posłużą do obsługi zarówno kontraktów długoterminowych Grupy Orlen na dostawy LNG ze Stanów Zjednoczonych, jak i ładunków zakupionych na rynku spotowym.

Grupa Orlen będzie użytkować gazowce na podstawie długoterminowych umów czarteru podpisanych z wyspecjalizowanymi spółkami armatorskimi: Knutsen OAS Shipping oraz Maran Gas Maritime. Zgodnie z umowami, armatorzy będą odpowiedzialni za obsadę załogi i stan techniczny jednostek. Okres czarteru obejmuje 10 lat z możliwością przedłużenia.

Każda z jednostek może przetransportować około 70 tys. ton LNG, co odpowiada ok. 100 mln m3 gazu ziemnego w stanie lotnym. Wielkość zamówionych statków zapewnia ich uniwersalność, w tym możliwość odbioru oraz dostaw gazu również w tych terminalach, do których nie wpłyną największe gazowce.

Grupa Orlen sprowadza LNG do Terminalu w Świnoujściu od 2016 r. Do tej pory odebrała, łącznie z dziejszą dostawą, 219 ładunków skroplonego gazu ziemnego o wolumenie wynoszącym ok. 17,5 mln ton LNG. Najwięcej ładunków przypłynęło z Kataru (116) oraz USA (83). Ponadto, odebrane zostały dostawy z Norwegii (13), Nigerii (3), Trynidadu i Tobago (3) oraz Egiptu (1).

W 2023 r. Grupa Orlen planuje utrzymać wysoką efektywność operacji LNG, dostosowując wolumen importu gazu drogą morską do zapotrzebowania odbiorców i sytuacji rynkowej. Obecnie dostawy LNG pokrywają jedną trzecią rocznego zapotrzebowania na gaz ziemny w Polsce.

Źródło: Grupa Orlen

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 5-6/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę