Intralogistyka 4.0 – jak budować przyszłość magazynu z pomocą automatyzacji i danych

Raven Media

Przyszłość magazynów już dziś staje się rzeczywistością. Artur Thomas z Jungheinrich Polska i Marcin Kozłowski z Baumalog podczas debaty w MM Studio na targach ITM Industry Europe 2025 pokazali, jak automatyzacja i cyfryzacja rewolucjonizują intralogistykę, przynosząc konkretne korzyści biznesowe polskim firmom.

Automatyzacja wchodzi do każdej firmy

"Rozwiązania automatyczne coraz śmielej wchodzą do firm. Wchodzą nie tylko do dużych korporacji, ale również małych i średnich przedsiębiorstw" – podkreślił Artur Thomas. To dobra wiadomość dla całego polskiego przemysłu, który może korzystać z najnowocześniejszych technologii niezależnie od wielkości firmy.

Marcin Kozłowski potwierdza ten trend, wskazując na kluczowe czynniki napędzające automatyzację: "Brakuje nam ludzi do pracy, są wyższe koszty zatrudnienia i rośnie potrzeba bycia elastycznym. Rozwiązaniem tego problemu jest automatyzacja, która umożliwia prowadzenie przedsiębiorstwa bez potrzeby zatrudniania dodatkowych pracowników do rutynowych zadań."

Zobacz pełną debatę — nasi rozmówcy: Artur Thomas z Jungheinrich Polska i Marcin Kozłowski z Baumalog


Intralogistyka 4.0 – realna rewolucja oparta na danych

Eksperci zgodnie podkreślili, że Intralogistyka 4.0 to nie pusty slogan marketingowy, ale rzeczywista transformacja. "Bardzo duży nacisk kładzie się na dane, analizę tych danych, przejrzystość, bo to zapewnia możliwość podejmowania szybkich, skutecznych decyzji biznesowych" – wyjaśnił Thomas.

"Obecnym paliwem są dane, bez danych nie ma możliwości analizowania i wyciągania wniosków" – dodał Kozłowski. "Kluczem jest integracja wielu różnych systemów i maszyn. Dopiero to pozwala podejmować decyzje we właściwy sposób, w krótkim czasie."

Spektakularne korzyści biznesowe

Liczby mówią same za siebie. Kozłowski przedstawił imponujące rezultaty automatyzacji: "Ilość godzin pracy wycinarki laserowej po automatyzacji rośnie dwu-i-półkrotnie w ciągu miesiąca. Z 250 godzin do ponad 600 godzin miesięcznie." To oznacza możliwość znacznego zwiększenia produkcji bez dodatkowych inwestycji w nowe maszyny.

Czas dostępu do materiału również dramatycznie się poprawia: "Przy tradycyjnej metodzie transport arkusza blachy zajmuje pół godziny. Przy zautomatyzowaniu to jest trzy minuty – dziesięciokrotnie szybciej."

Technologie już dostępne dla polskich firm

Thomas przedstawił szeroki wachlarz rozwiązań gotowych do wdrożenia: "Zadomowiły się już na dobre rozwiązania w postaci robotów mobilnych, czy to AGV, czy AMR. Oferujemy systemy do magazynowania, zarówno pojemnikowe miniloady, jak i systemy składowania ładunków spaletyzowanych."

Szczególnie ciekawym rozwiązaniem jest magazino Soto – urządzenie wspierające proces kanban do transportu kuwet KLT, które pokazuje, jak automatyzacja może usprawniać nawet pozornie proste procesy.

Automatyzacja wspiera pracowników, nie zastępuje ich

Ważnym przesłaniem debaty było rozwiewanie mitów o automatyzacji. "Osobami, które mają największe obawy, są operatorzy, którzy uważają, że stracą robotę. Ale jeśli zapytamy na ulicy, kto chce pracować przy ciężkiej, monotonnej, niebezpiecznej pracy, to nikogo nie ma" – wyjaśnił Kozłowski.

Raven Media

"Automatyzacja nie zabiera pracy, tylko umożliwia rozwój, bo pracownik nie musi wykonywać rutynowych zadań, tylko może się zająć bardziej twórczą pracą" – dodał.

Thomas podkreślił znaczenie właściwego zarządzania zmianą: "Zadbanie o właściwe przygotowanie załogi, poinformowanie po co wprowadzamy automatyzację, może być kluczowym czynnikiem sprawnego wdrożenia."

Elastyczność jako klucz do sukcesu

Kozłowski rozwiewał kolejny mit: "Powszechnie w branży jest opinia, że automatyzacja jest dobra do długich serii. To nieprawda – automatyzacja służy do obsługi tzw. high-mix, low-volume zamówień, czyli wielu drobnych, różnorodnych zleceń."

Porównał to do skrzyni automatycznej w samochodzie: "Ta skrzynia przydaje się nie na autostradzie, tylko w mieście, gdy często ruszamy, hamujemy, zmieniamy prędkość. Identycznie jest z systemem intralogistycznym."

Integracja na najwyższym poziomie

Kozłowski przedstawił fascynujący przykład kompleksowej integracji: "Realizujemy projekt w Polsce, gdzie integracja informatyczna zawiera system ERP, system APS (Advanced Planning and Scheduling), CAD-CAM, WMS i nasz planer uwzględniający ponad dwadzieścia parametrów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji."

Taka integracja umożliwia prowadzenie elastycznej produkcji z częstymi zmianami asortymentu, co byłoby niemożliwe przy zarządzaniu manualnym.

Niezawodność i wsparcie na najwyższym poziomie

Thomas zaprezentował imponujące standardy serwisowe: "Mamy siatkę około 200 mobilnych techników, którzy zapewniają reakcję poniżej 4 godzin. W przynajmniej 97% przypadków usuwamy awarię podczas pierwszej wizyty."

Kozłowski podkreślił znaczenie trwałości rozwiązań: "Projektujemy maszyny tak, żeby pracowały przez wiele lat bezawaryjnie. To kwestia doboru łożysk, napędów, przekładni na wiele tysięcy godzin pracy."

Imponujące zwroty z inwestycji

Thomas przedstawił realistyczne ramy czasowe: "W dużych strukturach z dojrzałymi procesami klienci osiągają zwrot z inwestycji na poziomie 12-24 miesięcy."

Raven Media

Kozłowski dodał konkretny przykład: "Jeżeli klient ma wyliczoną stawkę za godzinę pracy maszyny, a my zwiększamy czas pracy razy dwa i pół, kalkulacja jest bardzo prosta. Podstawowy system automatyzacji pozwala na przetwarzanie prawie tysiąca ton stali dziennie."

Przyszłość pełna możliwości

Eksperci nakreślili optymistyczną wizję przyszłości. Thomas wskazał na "rozwiązania automatyczne, które będą łatwiejsze w implementacji, bardziej skalowalne i charakteryzujące się większym pierwiastkiem autonomiczności."

Kozłowski postawił na cyfryzację i sztuczną inteligencję: "To umożliwi podejmowanie decyzji zautomatyzowanych w efektywny sposób. Podobnie jak nawigacja GPS – system będzie sugerował konkretne kierunki działań, a my będziemy mieli do tej technologii takie zaufanie, że po prostu zaakceptujemy sugestię systemu."

Praktyczne wskazówki dla firm

Eksperci udzielili cennych rad firmom rozpoczynającym automatyzację. Kozłowski podkreślił znaczenie edukacji: "Musimy opisać jakie mamy problemy do rozwiązania, jakie wyzwania. Na tej podstawie można projektować system funkcjonalny, skalowalny i osiągalny finansowo."

Thomas dodał: "Kluczem jest znalezienie odpowiedniego partnera, który będzie umieć zadawać odpowiednie pytania, słuchać odpowiedzi i skupić się na wdrożeniu procesu, a nie tylko dostarczeniu rozwiązania."

Polska intralogistyka na światowym poziomie

Debata pokazała, że polska intralogistyka osiągnęła światowy poziom. Kozłowski podkreślił: "Większość naszych instalacji jest zlokalizowanych poza Polską – w Stanach, Singapurze, innych krajach europejskich. To dowodzi, że polskie rozwiązania są konkurencyjne globalnie."

Thomas dodał: "Co roku obserwujemy firmy z całymi zespołami odpowiedzialnymi za automatyzację, których doświadczenia i kompetencje są na wysokim poziomie. Ta współpraca wygląda zupełnie inaczej niż kilka lat temu."

Inwestycja w przyszłość

Intralogistyka 4.0 to nie odległa przyszłość, ale dzisiejsza rzeczywistość dostępna dla polskich firm. Automatyzacja przynosi wymierne korzyści: zwiększa produktywność, obniża koszty, poprawia elastyczność i otwiera nowe możliwości rozwoju dla pracowników. Kluczem do sukcesu jest edukacja, wybór odpowiedniego partnera i odwaga w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych.

_______________

Artur Thomas jest menedżerem projektów systemowych w Jungheinrich Polska – globalnym liderze w dziedzinie kompleksowych rozwiązań intralogistycznych, od wózków widłowych po w pełni automatyczne magazyny. Marcin Kozłowski to prezes zarządu firmy Baumalog – polskiej firmy specjalizującej się w automatyzacji procesów przetwórstwa stali, oferującej systemy magazynowania i automatyzacji typu MultiTower i SmartFlow System.

Debata odbyła się w MM Studio podczas targów ITM Industry Europe 2025 w Poznaniu. MM Studio to specjalna strefa prezentacji i wywiadów, która została zorganizowana przez markę medialną MM Magazyn Przemysłowy. Pod hasłem "Gdzie spotyka się przemysł" redaktor naczelny Paweł Kruk prowadził inspirujące rozmowy z ekspertami branżowymi o przyszłości polskiego przemysłu.

Galeria artykułu

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 5–6/2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę