Inwestycje w maszyny na fali wznoszącej

SXC

Według danych Związku Polskiego Leasingu w minionym półroczu maszyny stanowiły główny motor rozwoju rynku polskiego leasingu. Analitycy twierdzą, że tendencja ta w kolejnych kilku latach będzie się utrzymywać, a finansowanie tego obszaru środków trwałych sukcesywnie rosnąć.

W I półroczu 2015 r. finansowanie inwestycji w maszyny i inne urządzenia (w tym w IT), w stosunku rok do roku wzrosło o 17,4 proc. Tym samym segment ten stał się głównym motorem rozwoju rynku leasingu w Polsce w minionym półroczu. To efekt wysokiego wykorzystania zdolności produkcyjnych w firmach, stabilnego rozwoju gospodarki oraz ciągle wysokiego popytu inwestycyjnego w rolnictwie. Struktura nakładów firm 50+ w I kwartale 2015 r. (z 20,3 proc. wzrostu nakładów na maszyny) potwierdziła zaś fakt, że głównym bodźcem do zwiększania nakładów w majątek produkcyjny był wysoki stopień wykorzystania mocy wytwórczych w I półroczu (81,1 proc. według danych NBP).

– Uważam, że obecnie polska gospodarka stoi przed dwu-, trzyletnim boomem inwestycyjnym w maszyny – mówi Marcin Nieplowicz, główny ekonomista EFL. – Obserwujemy sukcesywne zmniejszanie się poziomu bezrobocia, w związku z czym coraz mniej jest „wolnych” osób na rynku pracy. W efekcie firmy będą zmuszone kupować maszyny, które będą zastępować pracę ludzką.

Z danych Związku Polskiego Leasingu wynika, że zakupy maszyn stanowią główny rodzaj inwestycji finansowanej poprzez pożyczkę: 73,2 proc. udział w tym roku. Podobna sytuacja miała miejsce w roku poprzednim. W tej kategorii dominują maszyny rolnicze (66,4 proc. udział w kategorii maszyn finansowanych pożyczką i 48,6 proc. udział w łącznych aktywach sfinansowanych za pomocą pożyczki).

Badanie ZPL dotyczące prognoz dla branży leasingowej pokazało, że leasingodawcy spodziewają się w kolejnych miesiącach wyższego poziomu finansowania we wszystkich badanych kategoriach środków trwałych, przy czym zdecydowanie najlepsze perspektywy widzą właśnie dla finansowania maszyn i IT. 

źródło: EFL

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę