Jak przyspieszyć proces przezbrajania maszyn za pomocą trzpieni transportowych?

Optymalizacja procesów produkcyjnych to kluczowy element, który bierze się często pod uwagę zarówno podczas projektowania nowych maszyn, jak i modernizacji istniejących linii produkcyjnych. Jednym z najważniejszych narzędzi wykorzystywanych w tym zakresie jest metoda SMED (Single Minute Exchange of Die), której głównym celem jest minimalizacja liczby używanych narzędzi oraz znaczne skrócenie czasu niezbędnego do przestrojenia maszyn.
Firma Elesa+Ganter oferuje szeroki wachlarz komponentów, które pomagają w skracaniu czasów przezbrojenia maszyn. Artykuł skupia się na trzpieniu transportowym GN 1130, który stanowi gotowe rozwiązanie, pozwalające na efektywne skrócenie czasu przezbrojenia.
Trzpienie transportowe GN 1130
Trzpienie transportowe GN 1130 są przeznaczone do szybkiego i prostego zawieszania ciężkich elementów maszyn oraz narzędzi. Po naciśnięciu czerwonego przycisku w główce trzpienia, sprężyna zwalnia kulki, umożliwiając wsunięcie trzpienia do odpowiednio przygotowanego gniazda. Po zwolnieniu przycisku, kulki wypychają trzpień, blokując go i mocując w gnieździe. Dzięki temu trzpień może obracać się o pełne 360°, natomiast pętla może obracać się względem osi mocowania (odchylać na boki) w zakresie 180°. Dodatkowa poprzeczka w pętli osłania przycisk zwalniający, co dodatkowo zapobiega przypadkowemu wypięciu trzpienia.
Klient firmy Elesa+Ganter
Sanok Rubber zajmuje się produkcją komponentów gumowych, przede wszystkim dla przemysłu motoryzacyjnego, ale także dla innych gałęzi przemysłu, takich jak: przemysł budowlany, rolniczy lub spożywczy. Firma specjalizuje się w produkcji uszczelek, elementów wibracyjnych, systemów uszczelniających oraz innych części wykonanych z gumy i tworzyw sztucznych, które służą do poprawy funkcjonalności i bezpieczeństwa produktów w różnych branżach. Sanok Rubber oferuje również usługi związane z projektowaniem i produkcją części zgodnych z indywidualnymi wymaganiami klientów.
Sanok Rubber zastosował trzpień transportowy GN 1130 w przyrządzie, który umożliwia skrócenie czasu wymiany głowicy w maszynie wytłaczającej gumowe uszczelki.

Operatorzy, którzy do tej pory zmieniali głowicę w maszynie wytłaczającej, robili to ręcznie. Było to problematycznym rozwiązaniem ponieważ, w maszynie nie ma wystarczająco dużo miejsca, aby objąć głowicę rękoma i poprawnie ją ustawić. Przysparzało to sporo kłopotów i zajmowało dużo czasu.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Głowica podczas pracy nagrzewała się, a co za tym idzie potrafiła dzięki rozszerzalności cieplnej zaklinować się w otworze, co przy małej ilości miejsca również stanowiło problem tym razem przy ściąganiu głowicy.

W przyrządzie do przezbrajania zostały użyte lekko zmodyfikowane trzpienie transportowe GN 1130, ponieważ zostało wymontowane z nich ucho transportowe. Trzpienie zostały zamontowane na stałe za pomocą śruby w specjalnie wyfrezowanej obudowie przyrządu. Ponadto zostały zastosowane rękojeści ERX z trzpieniem gwintowanym, które wkręcono w otwór gwintowany w wyfrezowanej obudowie. W tym przypadku rękojeści pełnią rolę uchwytu. Dzięki temu, że są to rękojeści nastawne, operator może ustawić je (w najbardziej optymalnej dla niego pozycji) podczas ustawiania głowicy w maszynie.
Dzięki zastosowaniu standardowych elementów z katalogu Elesa+Ganter czas przezbrojenia głowicy uległ znacznemu skróceniu, ponieważ operatorzy nie muszą już ręcznie zakładać głowicy wytłaczającej, co było kłopotliwe i czasochłonne. Zamiast tego używają wspomnianego w artykule przyrządu, który przyczynił się do optymalizacji produkcji.
Źródło: Elesa+Ganter