Jak za pomocą zestawów kołowych przyśpieszyć proces produkcyjny?
![Przyśpieszenie produkcji za pomocą zestawów kołowych](https://cms.magazynprzemyslowy.pl/media/cache/resolve/opening_big%2Fmedia%2Fartykuly%2FZestaw%2520ko%25C5%2582owy_Elesa%252BGanter.jpg)
W ofercie Elesa+Ganter znajdują się elementy do budowy maszyn, które są dobierane przez doradców technicznych zgodnie z wymogami aplikacji. Na przykładzie współpracy z firmą Asko Papier, ukazana została zmiana w postaci zastosowania nowych zestawów kołowych w wózkach do transportu. Aby dobrać odpowiedni element urządzenia, trzeba odpowiedzieć sobie na kilka pytań, które pozwolą precyzyjnie dopasować właściwe rozwiązanie. W przypadku zestawów kołowych, ważne są warunki otoczenia, rodzaj posadzki i prędkość z jaką mają poruszać się wózki wyposażone w koła. Nie bez znaczenia jest również konfiguracja poszczególnych zestawów tak, aby maksymalnie ułatwić manewrowość i funkcjonalność.
Dotychczasowa sytuacja klienta
W dotychczasowym rozwiązaniu używano kół jezdnych, które nie odpowiadały wymaganiom klienta. W wyniku ciągłego przeciążania, koła odkształcały się oraz generowały bardzo wysokie opory toczenia. Do tego stopnia, że czasami do obsługi jednego wózka potrzeba było dwóch operatorów. Pracownicy po długich godzinach, spędzonych w pracy odczuwali zmęczenie oraz skarżyli się na dyskomfort podczas wykonywania obowiązków.
![Wózki transportowe](https://cms.magazynprzemyslowy.pl/media/cache/resolve/original%2Fmedia%2Fartykuly%2FW%25C3%25B3zki%2520transportowe.jpg)
Widoczne na powyższym zdjęciu wózki wyposażone są w koła jezdne. Wózek z lewej strony jest wyposażony w dotychczas stosowane zestawy kołowe. Wózek z prawej strony jest już zmodernizowany i zastosowano w nim zestawy kołowe RE.G2-H przeznaczone do średnich i dużych obciążeń.
Prezentowane wózki charakteryzują się dużymi rozmiarami. Ich wysokość to około 2000 mm, długość 2700 mm oraz szerokość 1500 mm. Sama konstrukcja waży 300 kg, a widoczny na zdjęciu materiał to kolejne 300 – 400 kg (w zależności od wielkości oraz rodzaju składowanych tulejek). Razem daje nam to obciążenie łączne nawet 700 kg, które musi być w łatwy sposób transportowane.
Wózki przemieszczają się po betonowej posadzce wewnątrz hali produkcyjnej. Manewry na bliskich odległościach wykonują pracownicy, jednak czasami istnieje potrzeba transportu w bardziej oddalone miejsce i do tego celu wykorzystywane są wózki widłowe.
Dobór koła jezdnego do wymogów aplikacji w 4 krokach
Rozpoznanie typu podłoża i warunków środowiskowych
Aby poprawnie dobrać zestawy kołowe, w pierwszym kroku należy dopasować rodzaj bieżni koła do rodzaju podłoża oraz określić w jakich warunkach otoczenia przyjdzie im pracować.
![Pierwszy krok doboru zestawów kołowych](https://cms.magazynprzemyslowy.pl/media/cache/resolve/original%2Fmedia%2Fartykuly%2FPierwszy%2520krok%2520doboru%2520zestaw%25C3%25B3w%2520ko%25C5%2582owych.jpg)
Określenie obciążalności pojedynczego zestawu kołowego
W przypadku Asko Papier wózki transportowane są obsługiwane manualnie przy użyciu siły operatora. Prędkości nie przekraczają zatem 4 km/h. Transportowany ładunek to obciążenie stałe. Obciążenie całkowite to 700 kg (masa wózka i ładunku). Dla ruchu manualnego, korzystając z podanych wzorów, otrzymujemy wartość 233 kg obciążenia dynamicznego na jedno koło. Należy zatem dobrać koło o wyższych niż obliczone parametrach wytrzymałościowych.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
![Drugi krok doboru zestawów kołowych](https://cms.magazynprzemyslowy.pl/media/cache/resolve/original%2Fmedia%2Fartykuly%2FDrugi%2520krok%2520doboru%2520zestaw%25C3%25B3w%2520ko%25C5%2582owych.jpg)
Wytypowanie cech i własności koła jezdnego
Zbierając wszystkie informacje, dotyczące cech i własności koła jezdnego można na tej podstawie wytypować odpowiedni zestaw kołowy.
![Tabela pozwalająca skorelować wszystkie wymogi](https://cms.magazynprzemyslowy.pl/media/cache/resolve/original%2Fmedia%2Fartykuly%2FTabela%2520pozwalaj%25C4%2585ca%2520skorelowa%25C4%2587%2520wszystkie%2520wymogi.jpg)
Wybór konfiguracji zestawów kołowych do aplikacji.
Ma to na celu dopasowanie zestawów kołowych do warunków pracy wózka.
![Tabela pomagająca określić konfigurację](https://cms.magazynprzemyslowy.pl/media/cache/resolve/original%2Fmedia%2Fartykuly%2FTabela%2520pomagaj%25C4%2585ca%2520okre%25C5%259Bli%25C4%2587%2520konfiguracj%25C4%2599%2520.jpg)
Na podstawie wytycznych oraz wspomnianych powyżej obliczeń wytrzymałościowych, dobrane zostały koła serii RE.G2 do średnich i wysokich obciążeń o średnicy 160mm. Średnica ta posiada obciążalność toczną wynoszącą aż 3000 N (ca. 300 kg), co przewyższa wyliczone wartości obciążeń jednego koła (233 kg). Pozwala ona również zachować wymagany przez klienta prześwit, dzięki któremu może on transportować wózki przy pomocy wózka widłowego. W ostatnim etapie obliczeń zweryfikowane zostały parametry dobranego koła pod kątem obciążalności tocznej, której wartość 3000N (ca. 300 kg) jest prawie dwukrotnie wyższa od obciążenia pojedynczego koła (700kg / 4 koła = 175 kg).
Porównanie starego i nowego rozwiązania
Zdjęcia poniżej przedstawiają zbliżenie na 2 typy zestawów kołowych. Oba wózki są obciążone w ten sam sposób. Ten z lewej strony posiada wcześniej stosowane zestawy kołowe, z kolei w tym z prawej zastosowano koła RE.G2.
![Porównanie zestawów kołowych](https://cms.magazynprzemyslowy.pl/media/cache/resolve/original%2Fmedia%2Fartykuly%2FPor%25C3%25B3wnanie%2520zestaw%25C3%25B3w%2520ko%25C5%2582owych.jpg)
Na zdjęciu można zauważyć, że pod wpływem ciężaru koło z lewej strony ugina się o wiele bardziej niż to z prawej strony. Oprócz tego, poprzednio zastosowane koło jest bardziej chybotliwe, jego materiał odkształca się w większym stopniu. Jest to widoczne szczególnie na styku bieżni z posadzką.
Źródlo: Elesa+Ganter