Jak za pomocą zestawów kołowych przyśpieszyć proces produkcyjny?
W ofercie Elesa+Ganter znajdują się elementy do budowy maszyn, które są dobierane przez doradców technicznych zgodnie z wymogami aplikacji. Na przykładzie współpracy z firmą Asko Papier, ukazana została zmiana w postaci zastosowania nowych zestawów kołowych w wózkach do transportu. Aby dobrać odpowiedni element urządzenia, trzeba odpowiedzieć sobie na kilka pytań, które pozwolą precyzyjnie dopasować właściwe rozwiązanie. W przypadku zestawów kołowych, ważne są warunki otoczenia, rodzaj posadzki i prędkość z jaką mają poruszać się wózki wyposażone w koła. Nie bez znaczenia jest również konfiguracja poszczególnych zestawów tak, aby maksymalnie ułatwić manewrowość i funkcjonalność.
Dotychczasowa sytuacja klienta
W dotychczasowym rozwiązaniu używano kół jezdnych, które nie odpowiadały wymaganiom klienta. W wyniku ciągłego przeciążania, koła odkształcały się oraz generowały bardzo wysokie opory toczenia. Do tego stopnia, że czasami do obsługi jednego wózka potrzeba było dwóch operatorów. Pracownicy po długich godzinach, spędzonych w pracy odczuwali zmęczenie oraz skarżyli się na dyskomfort podczas wykonywania obowiązków.
Widoczne na powyższym zdjęciu wózki wyposażone są w koła jezdne. Wózek z lewej strony jest wyposażony w dotychczas stosowane zestawy kołowe. Wózek z prawej strony jest już zmodernizowany i zastosowano w nim zestawy kołowe RE.G2-H przeznaczone do średnich i dużych obciążeń.
Prezentowane wózki charakteryzują się dużymi rozmiarami. Ich wysokość to około 2000 mm, długość 2700 mm oraz szerokość 1500 mm. Sama konstrukcja waży 300 kg, a widoczny na zdjęciu materiał to kolejne 300 – 400 kg (w zależności od wielkości oraz rodzaju składowanych tulejek). Razem daje nam to obciążenie łączne nawet 700 kg, które musi być w łatwy sposób transportowane.
Wózki przemieszczają się po betonowej posadzce wewnątrz hali produkcyjnej. Manewry na bliskich odległościach wykonują pracownicy, jednak czasami istnieje potrzeba transportu w bardziej oddalone miejsce i do tego celu wykorzystywane są wózki widłowe.
Dobór koła jezdnego do wymogów aplikacji w 4 krokach
Rozpoznanie typu podłoża i warunków środowiskowych
Aby poprawnie dobrać zestawy kołowe, w pierwszym kroku należy dopasować rodzaj bieżni koła do rodzaju podłoża oraz określić w jakich warunkach otoczenia przyjdzie im pracować.
Określenie obciążalności pojedynczego zestawu kołowego
W przypadku Asko Papier wózki transportowane są obsługiwane manualnie przy użyciu siły operatora. Prędkości nie przekraczają zatem 4 km/h. Transportowany ładunek to obciążenie stałe. Obciążenie całkowite to 700 kg (masa wózka i ładunku). Dla ruchu manualnego, korzystając z podanych wzorów, otrzymujemy wartość 233 kg obciążenia dynamicznego na jedno koło. Należy zatem dobrać koło o wyższych niż obliczone parametrach wytrzymałościowych.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Wytypowanie cech i własności koła jezdnego
Zbierając wszystkie informacje, dotyczące cech i własności koła jezdnego można na tej podstawie wytypować odpowiedni zestaw kołowy.
Wybór konfiguracji zestawów kołowych do aplikacji.
Ma to na celu dopasowanie zestawów kołowych do warunków pracy wózka.
Na podstawie wytycznych oraz wspomnianych powyżej obliczeń wytrzymałościowych, dobrane zostały koła serii RE.G2 do średnich i wysokich obciążeń o średnicy 160mm. Średnica ta posiada obciążalność toczną wynoszącą aż 3000 N (ca. 300 kg), co przewyższa wyliczone wartości obciążeń jednego koła (233 kg). Pozwala ona również zachować wymagany przez klienta prześwit, dzięki któremu może on transportować wózki przy pomocy wózka widłowego. W ostatnim etapie obliczeń zweryfikowane zostały parametry dobranego koła pod kątem obciążalności tocznej, której wartość 3000N (ca. 300 kg) jest prawie dwukrotnie wyższa od obciążenia pojedynczego koła (700kg / 4 koła = 175 kg).
Porównanie starego i nowego rozwiązania
Zdjęcia poniżej przedstawiają zbliżenie na 2 typy zestawów kołowych. Oba wózki są obciążone w ten sam sposób. Ten z lewej strony posiada wcześniej stosowane zestawy kołowe, z kolei w tym z prawej zastosowano koła RE.G2.
Na zdjęciu można zauważyć, że pod wpływem ciężaru koło z lewej strony ugina się o wiele bardziej niż to z prawej strony. Oprócz tego, poprzednio zastosowane koło jest bardziej chybotliwe, jego materiał odkształca się w większym stopniu. Jest to widoczne szczególnie na styku bieżni z posadzką.
Źródlo: Elesa+Ganter