Już milion robotów produkuje samochody

Już milion robotów produkuje samochody Dürr

Przemysł motoryzacyjny zawsze był liderem, jeśli chodzi o stopień robotyzacji produkcji. W fabrykach producentów samochodów i części do nich na całym świecie pracuje ponad milion robotów przemysłowych. To ok. jednej trzeciej wszystkich robotów zainstalowanych we wszystkich branżach.

Dzisiaj roboty odgrywają kluczową rolę w umożliwieniu szybkiego przejścia branży motoryzacyjnej z silników spalinowych na napędy elektryczne – mówi Marina Bill, prezes Międzynarodowej Federacji Robotyki. – Automatyzacja przy użyciu robotów pomaga producentom samochodów lepiej zarządzać w długim okresie częstymi zmianami w metodach i technologiach produkcji.

Gęstość robotów w motoryzacji

Gęstość robotyzacji to kluczowy wskaźnik, który najlepiej ilustruje obecny poziom automatyzacji w gospodarkach o największej produkcji samochodów. W Korei Południowej w 2021 r. działało 2867 robotów przemysłowych na 10 000 pracowników. Drugie miejsce w tym rankingu zajęły Niemcy z 1500 robotami, następne Stany Zjednoczone z 1457 robotami i Japonia z 1422 jednostkami na 10 000 pracowników.

Zagęszczenie robotyzacji w Chinach, a więc w państwie, które jest największym na świecie producentem samochodów, w 2021 r. wyniosło 772 roboty na 10 tys. pracowników. Chiny jednak w szybkiem tempie zmniejszają dystans, jaki dzieli je od światowych liderów. W 2021 r. liczba nowych instalacji robotów w chińskim przemyśle motoryzacyjnym wzrosła prawie dwukrotnie do 61 598 jednostek. Stanowiło to 52% wszystkich robotów zainstalowanych w fabrykach na całym świecie.

Pojazdy elektryczne napędzają automatyzację

Ambitne cele polityczne dotyczące pojazdów elektrycznych zmuszają przemysł samochodowy do inwestowania. Unia Europejska ogłosiła plany zakończenia sprzedaży pojazdów z napędem spalinowym do 2035 r. Rząd USA zamierza osiągnąć dobrowolny cel 50% udziału w rynku sprzedaży pojazdów elektrycznych do 2030 r., a wszystkie nowe pojazdy sprzedawane w Chinach muszą być zasilane „odnawialną energią” do 2035 r. Zgodnie z przyjętym planem połowa z nich musi być autem typowo elektrycznym, hybrydą plug-in lub mieć napęd na ogniwa paliwowe, natomiast pozostałe 50% może być klasycznym autem hybrydowym.

Większość producentów samochodów, którzy już zainwestowali w tradycyjne roboty przemysłowe do podstawowego montażu, inwestuje teraz również w aplikacje współpracujące do zadań końcowego montażu i innych czynności wykańczających.

Dostawcy części samochodowych, z których wielu to firmy z sektora MŚP, nieco wolniej podchodzą do tematu pełnej automatyzacji. Jednak w miarę jak roboty stają się mniejsze, łatwiejsze do programowania i montażu, a także mniej kapitałochłonne, oczekuje się, że również i to się zmieni.

Źródło: IFR

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 11–12/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę