Łożyska walcowe NTN w wersji Ultage

NTN
Reklama
Reklama

NTN podniósł poprzeczkę w zakresie wydajności, a wszystko za sprawą niezawodnej i wytrzymałej gamy łożysk walcowych Ultage. Chodzi m.in. o wydajny w wysokim stopniu koszyk poliamidowy, który jest jedynym rozwiązaniem na rynku potrafiącym sprostać wymagającym aplikacjom. Łożyska walcowe serii Ultage to nowa standardowa seria łożysk NTN, zapewniająca dłuższą żywotność, zwiększenie nośności i wyższą prędkość graniczną wymaganą w przypadku różnych maszyn przemysłowych.

NTN Europe projektuje, opracowuje i produkuje łożyska. NTN i SNR to marki będące punktami odniesienia zarówno na rynku części oryginalnych, jak i zamiennych. Firma skupia się na innowacjach, niezależnie od gałęzi przemysłu.

Łożyska walcowe z żebrami na pierścieniu wewnętrznym i zewnętrznym są odpowiednie do jednoczesnego przenoszenia obciążenia promieniowego i osiowego do pewnego stopnia. Warto mieć na względzie, że aby łożysko pracowało płynnie (uwzględniając obciążenie osiowe) nie należy zwiększać wewnętrznego luzu promieniowego bardziej niż jest to konieczne. Powinno się użyć smaru z dodatkiem do ekstremalnych ciśnień i ustawić ramię obudowy i wałek wystarczająco wysoko dla żebra łożyska.

Reklama

Co ważne, wyższe prędkości łożysk powodują wyższe temperatury tych elementów. Ma to związek z tarciem. Gdy temperatura łożyska przekroczy określony limit, wydajność smaru znacznie się pogarsza. To z kolei prowadzi do osiągnięcia temperatury bardzo wysokiej, a w konsekwencji zatarcia łożyska. Czynniki, które wpływają na dopuszczalną prędkość łożyska, obejmują: typ łożyska, rozmiar łożyska, układ smarowania (smar, smarowanie obiegowe, kąpiel olejowa itp.), luz wewnętrzny łożyska (luz wewnętrzny łożyska ruchomego) oraz obciążenie łożyska i dokładność wymiarową z wałem, obudową itp. By lepiej zobrazować ten obszar (wskazanie dopuszczalnych prędkości), NTN wyróżnił w katalogu pewne kategorie i do każdej z nich dodał punkty odniesienia (ogólne opisy, w jaki sposób należy odczytywać dane). Chodzi o łożyska smarowane olejem i łożyska smarowane smarem.

Powiązane firmy

Reklama

Łożyska smarowane olejem

W tym przypadku wyraźnym punktem ma być prędkość łożyska, przy której temperatura pierścienia zewnętrznego osiąga 80 ̊C, gdy łożysko jest dopuszczone do pracy przy 5% nominalnej nośności statycznej C0r przy smarowaniu olejem (lepkość VG32), który jest zasymilowany do temperatury pokojowej i podawany z prędkością 1 l/min. (smarowanie obiegowe).

Łożyska smarowane smarem

Tu punktem odniesienia ma być prędkość łożyska, przy której temperatura pierścienia zewnętrznego osiąga 80 ̊C, gdy łożysko, które przeszło proces docierania, może pracować przy 5% bazowej nośności statycznej C0r, przy wewnętrznej wolnej objętości łożyska (od 20 do 30%) wstępnie napełnionej smarem litowym (konsystencja: NLGI3).

W obu systemach smarowania profil wzrostu temperatury łożyska zmienia się w zależności od warunków (obciążenie robocze, prędkość obrotowa, warunki smarowania itp.), w jakich łożysko jest używane. Wszelkie szczegółowe informacje (dane techniczne, w formie tabel) na temat łożysk walcowych w wersji Ultage są dostępne w katalogu na stronie internetowej marki NTN.

Źródło: NTN

 

Reklama

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest tytułem branżowym typu business to business, w którym poruszana jest tematyka z różnych najważniejszych sektorów przemysłowych. Redakcja online MM Magazynu Przemysłowego  przygotowuje i publikuje na stronie artykuły techniczne, nowości produktowe oraz inne ciekawe informacje ze świata przemysłu i nie tylko.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama