Monitorowanie zużycia prowadnic liniowych według schematu sygnalizacji świetlnej
Systemy prowadnic liniowych drylin są narażone na ekstremalny warunki pracy ciągłej, co może powodować ich zużywanie. Aby mogły one pracować bez smaru, wykorzystywane w łożyskach wkładki ślizgowe, wykonywane są z wysokowydajnych polimerów. Kiedy jednak należy wymienić takie łożysko? Z pomocą przychodzi nowy, inteligentny wózek liniowy firmy igus, którego działanie przypominać może schemat sygnalizacja świetlnej.
Ciągła praca, szklane opiłki czy wióry drzewne stanowią ekstremalne wyzwanie dla elementów ślizgowych prowadnic liniowych drylin. igus opracował inteligentny system liniowy drylin do wczesnego wykrywania zużycia trybopolimerowych wkładek ślizgowych. Zasada działania jest prosta: czujnik przymocowany bezpośrednio do niewrażliwej na brud i kurz wkładki, mierzy jej grubość, dając użytkownikowi sygnał w momencie, gdy zostanie osiągnięta granica zużycia. Następnie sygnał może być przesłany bezpośrednio z modułu komunikacyjnego icom do inteligentnego systemu przez Bluetooth, LoRa lub LTE.
– Ze strony naszych klientów pojawiły się jednak opinie, że nie istnieje jeszcze jednolity, nadrzędny i ekonomiczny system przetwarzania sygnałów. Dlatego opracowaliśmy dodatkowo rozwiązanie, które spełnia tę funkcję całkowicie bez podłączenia do sieci – mówi Radosław Sobociński, manager produktu napędy liniowe drylin w igus.
Opierając się na systemie działania sygnalizacji świetlnej, za pomocą czerwono-zielonego wyświetlacza LED zamontowanego na wózku, technik może pozyskać informację, czy wkładka ślizgowa jest w dobrym stanie lub czy osiągnęła już limit zużycia wynoszący 0,5 mm. Wszystko, co należy zrobić, to nacisnąć przycisk na wózku. Dzięki temu można zaplanować konserwację w wyprzedzeniem.
Wymiana łożyska w kilka sekund
igus opracował specjalną konstrukcję łożysk umożliwiającą szybką konserwację. Nowy system daje możliwość wymiany wkładek ślizgowych bezpośrednio na szynie, dzięki czemu każdy napęd liniowy lub wieloosiowy robot kartezjański z napędem na pasku zębatym nie musi już być demontowany. Bezpłatne narzędzie firmy igus pomaga w demontażu starego łożyska i umieszczeniu nowego. Koszty przestojów i konserwacji są ograniczone do minimum. System można przywrócić do pracy w ciągu kilku minut, a w wielu przypadkach nie występuje nawet potrzeba ponownej referencji pozycji.
Źródło: igus