Nawet tankowce mogą być przyjazne dla środowiska

Nawet tankowce mogą być przyjazne dla środowiska igus

Zmniejszenie szkodliwych dla środowiska emisji pochodzących z globalnej żeglugi: mając na uwadze ten cel, hiszpański start-up bound4blue opracował nowatorską technologię napędową, czyli w pełni zautomatyzowane żagle, które znacznie zmniejszają zużycie paliwa. Zastosowano bezsmarowe oraz bezobsługowe łożyska ślizgowe i poprzeczne łożyska kulkowe firmy igus.

Znaczna część statków oceanicznych, przybrzeżnych i śródlądowych nadal napędzana jest olejem opałowym i napędowym, który jest ciężarem dla środowiska. Aby pomóc międzynarodowemu przemysłowi morskiemu osiągnąć wspólny cel neutralności klimatycznej do 2050 r., inżynierowie gorączkowo opracowują bardziej ekologiczne technologie napędowe, takie jak silniki elektryczne lub paliwa na bazie metanolu i amoniaku. Jednak start-up o nazwie bound4blue z Barcelony zmierza w zupełnie innym kierunku. Pomysł polega na wykorzystaniu siły wiatru za pomocą nowatorskiego układu napędowego w celu zmniejszenia zużycia paliwa. Aby wprowadzić ten pomysł w życie, potrzebne są solidne i trwałe komponenty, którym nie grozi uszkodzenie w wymagających warunkach. To żaden problem dla łożysk ślizgowych i poprzecznych od igus.

Powiązane firmy

igus Polska Sp. z o.o.

Ogromna wyporność dzięki elektrycznemu mechanizmowi ssącemu

Wynalazek hiszpańskich inżynierów składa się z dwóch uzupełniających się systemów napędowych: skrzydlatych żagli i eSAIL. Za nimi znajdują się około 20-metrowe olbrzymy, które montowane są na pokładzie i automatycznie dostosowują do wiatru — podobnie jak klasyczny żagiel. Skrzydlaty żagiel wygląda jak skrzydło samolotu i opiera się również na tych samych zasadach aerodynamiki. Zaletą jest to, że jest to składany system, który zajmuje niewiele miejsca na pokładzie. Kolumnowy eSAIL ma specjalną właściwość techniczną: elektryczny mechanizm ssący z tyłu żagla wciąga wiatr podczas ruchu łodzi. To znacznie zmniejsza turbulencje, które w innych przypadkach są powszechne. W rezultacie przepływ powietrza dosłownie otacza żagiel, tworząc ogromną siłę nośną przy niewielkim oporze. Jest nawet siedmiokrotnie wyższy niż konwencjonalny żagiel przy minimalnym zużyciu energii, a zatem wystarczająco mocny, aby odciążyć silniki. Za pomocą skrzydlatych żagli i eSAIL można zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 40%.

Według firmy gwarantowany jest zatem okres zwrotu kosztów krótszy niż 5 lat. Aby przekonać firmy żeglugowe o korzyściach płynących z tego nowego układu napędowego, inżynierowie chcą również, aby koszty konserwacji były jak najniższe. System musi przez lata wytrzymywać wysokie obciążenia, kontakt ze słoną wodą morską, wysoką wilgotność i zmienne temperatury – bez częstych napraw. Są to wymagania, którym muszą sprostać nie tylko największe, ale i najmniejsze części, takie jak łożyska ślizgowe. Dlatego w eSAIL wykorzystywane są komponenty firmy igus.

Niekorodująca i bezsmarowa technologia łożyskowa 

Dlatego na wałki kół zębatych i pręty nośne żagla konstruktorzy stosują cylindryczne łożyska ślizgowe wykonane z materiału iglidur X. Zaleta w porównaniu z metalowymi łożyskami: polimerowe łożyska nie korodują nawet przy bezpośrednim kontakcie z wodą morską, w przeciwieństwie do wielu łożysk wykonanych z metalu. Firmy transportowe mogą również zrezygnować ze smarowania. Smary stałe w materiałach igus zapewniają bezobsługową pracę na sucho – bez ani jednej kropli oleju smarującego. Technologia łożyskowa od specjalisty motion plastics jest również wykorzystywana w systemie pilotażowym – przyrządzie czujnikowym do pomiaru ciśnienia atmosferycznego.

W tym przypadku inżynierowie polegają na kulkowych łożyskach poprzecznych z serii xirodur B180. Łożyska składają się z czterech, głównie formowanych wtryskowo, elementów: pierścienia wewnętrznego i zewnętrznego wykonanego z wysokowydajnego tworzywa sztucznego oraz koszyka i kulek ze stali nierdzewnej. Działają również bez smarów, są odporne na wodę morską i mogą być stosowane w zakresie temperatur od -40 do +80°C. Łożyska te są również o ok. 60% lżejsze i do 40% bardziej ekonomiczne niż porównywalne metalowe odpowiedniki.

Źródło: igus

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 10/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę