Nawyki produkcyjne kluczem do zrównoważonego biznesu

Nawyki produkcyjne kluczem do zrównoważonego biznesu Sandvik Coromant

Według danych opublikowanych przez firmę Deloitte, w 2023 roku 84% liderów biznesowych najwyższego szczebla na świecie uważało, że można osiągnąć wzrost ekonomiczny, realizując zarazem cele zrównoważonego rozwoju. Jest to jednak możliwe wyłącznie pod warunkiem przyjęcia takiego sposobu myślenia, dzięki któremu każdy proces będzie spójny z nadrzędnymi celami. Dlaczego producenci, którzy chcą prowadzić udaną działalność odporną na zagrożenia, muszą najpierw wypracować pozytywne nawyki?

Wypracowanie pozytywnych nawyków produkcyjnych wymaga proaktywnego podejścia i uwzględnienia całego łańcucha wartości oraz wpływu każdego procesu na rezultaty dla firmy, jej personelu, klientów i środowiska. Oznacza także wyposażenie się w odpowiednie narzędzia, technologie i partnerską współpracę, by wywierany przez nas wpływ był pozytywny.

Na przykład w Centrum Sandvik Coromant w Mebane w Karolinie Północnej (USA) mają zwyczaj polegający na tym, że co kwartał spotykają się w multidyscyplinarnych zespołach, by przeanalizować dane dostarczone przez wyposażenie. Korzystając z tych danych, mogą skupić się na obszarach, w których można ulepszyć procesy. Do wprowadzania tych ulepszeń używa specjalistycznych rozwiązań, np. modułu VERICUT Force firmy CGTech do symulacji obróbki CNC, co umożliwiło skrócenie czasu cyklu średnio o 23% i poprawę powtarzalności zużycia narzędzia. Nie tylko pomaga to stymulować produktywność, lecz także przynosi korzyści dla środowiska naturalnego poprzez zmniejszenie liczby odpadów i oszczędność energii.

Nacisk na wypracowanie pozytywnych nawyków nie ogranicza się do Centrum w Mebane, lecz jest kluczowy dla stworzonej przez firmę Sandvik Coromant wizji branży produkcyjnej, która postępuje właściwie dzisiaj i zarazem przygotowuje się na przyszłość. Firma Sandvik Coromant wyróżnia osiem pozytywnych nawyków w swojej koncepcji dobrostanu w produkcji, która wyznacza producentom ramy zrównoważonego wzrostu i rentownego funkcjonowania. Do nawyków tych należą wychodzenie naprzeciw nowym technologiom, wykorzystanie danych, rozwój personelu i odnoszenie korzyści ze współpracy z silnymi partnerami.

Koncepcja dobrostanu w produkcji jest skuteczna, ponieważ uwzględnia się w niej fakt, że zrównoważona produkcja to nie końcowy cel, lecz proces, który zmienia się i ewoluuje wraz z branżą. Dobrostan to zdrowy stan, do którego aktywnie dążysz, czyli cały czas próbujesz stawać się lepszym.

Dla firmy Sandvik Coromant koncepcja ta nie jest nowa. Choć hasło "dobrostan produkcji" pojawiło się w 2023 roku jako część zmodernizowanej tożsamości marki, odzwierciedla zaangażowanie na rzecz innowacji i zrównoważonych postępów, które cechuje Sandvik Coromant od momentu założenia firmy w 1942 roku.

Tworzenie producentów jutra

Nacisk na przygotowywanie się na wyzwania przyszłości towarzyszy mi od początku mojej drogi w Sandvik Coromant. Od trzech pokoleń firma zatrudnia członków mojej rodziny, w tym mojego ojca, który przeprowadził się ze Szwecji, by pracować w Centrum w Mebane, gdy miałem trzy lata. W Sandvik Coromant można spotkać tego rodzaju związki rodzinne z firmą, świadczące o tym, że Sandvik Coromant ma zwyczaj dbać o rozwój pracowników.

Od początku mojej drogi, którą rozpocząłem przed 18 laty jako konstruktor narzędzi specjalnych, miałem wiele okazji, by się uczyć i rozwijać, np. mentoring mojego pierwszego kierownika, który miał ponad 40 lat doświadczenia w branży. Sandvik Coromant ma odgórną strategię rozwoju pracowników, co oznacza, że każdy z zatrudnionych może wypracować własne nawyki związane z uczeniem się. Takie podejście nie tylko wspiera personel w podnoszeniu kwalifikacji, lecz także zapewnia firmie Sandvik Coromant kompetentnych, wykwalifikowanych kandydatów na przyszłe stanowiska.

Obecnie, jako dyrektor jednostki produkcyjnej w Centrum Mebane, jestem zaangażowany w programy pozyskiwania talentów, mające wspierać wykształcenie następnej generacji. Na przykład niedawno zespół Mebane powitał w Centrum 65 młodych kobiet z klubu Women in Industrial Science, Design, Engineering and Manufacturing (WISDEM) działającego na uczelni Alamance Community College, w ramach wydarzenia z cyklu Girls Take Over Tech. Podczas dni otwartych studentki miały okazję, by porozmawiać z kobietami, które odniosły sukces w branży produkcyjnej, takimi jak Meaghan Ziemba, założycielka podcastu i autorka filmów z serii Mavens of Manufacturing, lub Veronica Messersmith, prezes Sandvik Coromant dla regionu Ameryki Północnej i Południowej.

Produktywne partnerstwa

Nawiązywanie tego rodzaju partnerskiej współpracy do jeden z nawyków kluczowych dla koncepcji dobrostanu w produkcji. Współpraca z silnymi partnerami nie tylko umożliwia uczenie się od siebie nawzajem, lecz także może przynieść korzyści producentom, którzy dopiero niedawno weszli na drogę zrównoważonego rozwoju.

W Sandvik Coromant  priorytetem jest bliska współpraca z klientami i partnerami nad wypracowaniem pozytywnych nawyków produkcyjnych niezbędnych, by branża mogła prosperować. Sandvik Coromant zacheca producentów, by zapoznali się z nawykami, które składają się na koncepcję dobrostanu w produkcji, i porównali je ze swoim aktualnym etapem rozwoju, po czym stworzyli harmonogram dążenia do bardziej zdigitalizowanej, odpornej i zrównoważonej przyszłości.

Ponieważ Sandvik Coromant angażuje się na rzecz branży, której samisą częścią, mają warunki by wesprzeć producentów w praktycznej realizacji tych nawyków. Celowi temu służą indywidualnie dobrane rozwiązania narzędziowe i wspierające takie, jak aplikacja Sustainability Analyser wspierające klientów w redukcji zużycia energii i emisji dwutlenku węgla, lub szkolenia techniczne w Akademii Sandvik Coromant podnoszące kwalifikacje personelu.

Choć wzrost ekonomiczny może wydawać się sprzeczny z poprawą wiarygodności w zakresie zrównoważonego rozwoju, osiągnięcie obu celów jest możliwe. Przyjęcie koncepcji opartej na nawykach, uwzględniającej wpływ całego łańcucha wartości, umożliwia producentom stworzenie produktywnego przemysłu, który nie tylko odnosi sukcesy dzisiaj, lecz także dysponuje odpornością niezbędną, by prosperować w przyszłości.

Źródło: Sandvik Coromant

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 11–12/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę