Nowatorska przekładnia hydrauliczno-mechaniczna

Nowatorska przekładnia hydrauliczno-mechaniczna Politechnika Gdańska

Hydrauliczno-mechaniczna automatyczna skrzynia biegów, która będzie mogła być wykorzystywana w różnego rodzaju maszynach roboczych bądź pojazdach rolniczych, pozwoli na płynną zmianę przełożenia przy małych prędkościach oraz skokową zmianę przełożenia w zakresie większych prędkości.

Ta nowatorska skrzynia biegów została zaprojektowana przez zespół naukowców z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. 

–  Przy małej prędkości jazdy napęd przenoszony jest za pośrednictwem przekładni hydraulicznej, złożonej z prototypowej pompy tłoczkowej o zmiennej wydajności i prototypowego dwubiegowego tłoczkowego silnika hydraulicznego z funkcją pracy w wolnym kole. Natomiast przy większej prędkości napęd przenoszony jest przez dwubiegową przekładnię zębatą, wyposażoną w zestaw trzech sprzęgieł mokrych, zapewniających płynną zmianę przełożenia.  Bez konieczności rozłączania napędu od kół pojazdu – mówił dr inż. Piotr Patrosz z Instytutu Mechaniki i Konstrukcji Maszyn, kierownik projektu.

Wykorzystanie przekładni hydraulicznej przy małych prędkościach pozwala uzyskać bardzo wysokie momenty obrotowe i płynne sterowanie parametrami napędu w trudnych warunkach terenowych. Dzięki przekładni mechanicznej wykorzystywanej przy większych prędkościach napęd staje się bardziej sprawny, a to minimalizuje zużycie paliwa.

Skrzynia biegów wyposażona jest w elektrohydrauliczny zespół sterowania sprzęgłami mokrymi oraz objętością pompy i silnika hydraulicznego.

– W ramach projektu zaprojektowaliśmy również pompę tłoczkową osiową z przesuniętą osią obrotu tarczy wychylnej, co zwiększyło jej sprawność objętościową. Natomiast prototypowy tłoczkowy silnik z wychylną tarczą umożliwia pracę w wolnym kole. Dzięki temu nie musiał być mechanicznie odłączany od przekładni, gdy nie był wykorzystywany – dodał Piotr Patrosz.

Skrzynia biegów może być wdrożona do produkcji i zastosowana w rzeczywistych pojazdach. Ten konkretny prototyp był projektowany z myślą o istniejącej ładowarce teleskopowej, ale zastosowanie może być znacznie szersze. W teorii można ją zastosować w każdej wolnobieżnej maszynie roboczej.

Źródło: Politechnika Gdańska

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę