PGNiG rezygnuje z odbioru LNG z terminalu w Port Arthur

Pixabay
Reklama
Reklama

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo zdecydowało o wypowiedzeniu kontraktu z Port Arthur LNG na zakup skroplonego gazu ziemnego. Spółka prowadzi rozmowy o możliwości odbioru zbliżonych wolumenów z innych projektów realizowanych przez Sempra LNG.

PGNiG wypowiedziało umowę z Port Arthur LNG z grupy Sempra na zakup 2 mln ton skroplonego gazu ziemnego rocznie. Decyzja była podyktowana opóźnieniem w realizacji projektu budowy terminala skraplającego Port Arthur, z którego polska spółka miała odbierać zakontraktowany gaz od 2023 r. Jednocześnie PGNiG i Sempra LNG podpisały list intencyjny dotyczący współpracy w zakresie zastąpienia wolumenu około 2 mln ton gazu LNG rocznie dostawami pochodzącymi z innych projektów realizowanych przez Sempra LNG. Jak powiedział Paweł Majewski, prezes PGNiG SA, wysoko oceniają dotychczasową współpracę z Semprą i chcą ją kontynuować. Podpisany list intencyjny otwiera możliwość przesunięcia wolumenów, które miały być realizowane poprzez terminal w Port Arthur do innej instalacji.

Reklama

Sempra LNG jest większościowym udziałowcem terminalu Cameron LNG w Luizjanie nad Zatoką Meksykańską, którego zdolności skraplające wynoszą 12 mln ton LNG rocznie. Grupa planuje zwiększyć przepustowość tej instalacji o kolejne 6 mln ton. Ponadto Sempra wraz z partnerami buduje nowy terminal skraplający w Baja California w Meksyku. Instalacja o wydajności 3 mln ton LNG rocznie położona jest nad Pacyfikiem, tuż przy granicy z USA. Biorąc pod uwagę zaawansowanie prac budowalnych, planowany termin uruchomienia terminalu to 2024 r.

Cieszymy się, że z możliwości dalszej współpracy z PGNiG, i wierzymy, że LNG pochodzące z naszych instalacji w Zatoce Meksykańskiej i na wybrzeżu Pacyfiku będzie nadal ważnym elementem zdywersyfikowanego portfela kontraktowego naszego partnera – powiedział Justin Bird, dyrektor generalny Sempra LNG. W ramach listu intencyjnego PGNiG i Sempra LNG zadeklarowały również wypracowanie założeń do systemu raportowania i ograniczania emisji dwutlenku węgla związanych z produkcją i obrotem LNG w całym łańcuchu wartości. Prezes Majewski zaznaczył, że PGNiG jest zdeterminowana, aby ograniczyć ślad węglowy oferowanych paliw, a współpraca z producentami LNG, takimi jak Sempra, pozwoli osiągnąć ten cel w sposób najefektywniejszy.

Reklama

Umowa PGNiG z Port Arthur LNG została zawarta w 2018 r. Kontrakt miał być realizowany w formule free-on-board, która przewiduje, że za odbiór i dalszy transport paliwa odpowiada kupujący. Punktem załadunku miał być terminal skraplający Port Arthur w Teksasie o wydajności 11 mln ton LNG rocznie. Jak informowano 27 lipca, ostateczna decyzja o budowie tej instalacji nie została jeszcze podjęta.

Źródło: PGNiG

Reklama

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest tytułem branżowym typu business to business, w którym poruszana jest tematyka z różnych najważniejszych sektorów przemysłowych. Redakcja online MM Magazynu Przemysłowego  przygotowuje i publikuje na stronie artykuły techniczne, nowości produktowe oraz inne ciekawe informacje ze świata przemysłu i nie tylko.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama