Pierwszy na świecie pociąg wodorowy na polskich torach

Pierwszy na świecie pociąg wodorowy na polskich torach Alstom

Na torze testowym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie koło Wrocławia zadebiutował Coradia iLint. To pierwszy na świecie pociąg pasażerski napędzany ogniwami paliwowymi, które przetwarzają wodór w energię elektryczną.

Pierwszy na świecie pociąg wodorowy został zaprojektowany i zbudowany w zakładach Alstom w Salzgitter w Niemczech, a poszycia nadwozia są produkowane w chorzowskiej fabryce koncernu. Jego konstrukcja bazuje na sprawdzonym pociągu spalinowym z rodziny Coradia Lint, który także był wytwarzany w Chorzowie. Zastąpienie trakcji spalinowej technologią ogniw paliwowych umożliwia całkowicie czystą eksploatację pociągu z osiągami dorównującymi spalinowym zespołom trakcyjnym Coradia Lint. Prędkość maksymalna wynosi 140 km/h, porównywalne są także wartości przyspieszenia i skuteczność hamowania. Coradia Lint pomieści do 300 pasażerów i jest w stanie pokonać dystans 1000 kilometrów na jednym tankowaniu.

Pociąg wodorowy Coradia iLint jest przeznaczony specjalnie do użytku na niezelektryfikowanych trasach. W Unii Europejskiej jest to prawie połowa (46%) linii kolejowych. To oznacza, że mogą się po nich poruszać pociągi z napędem spalinowym lub alternatywnym, np. zasilane wodorem.

Pierwsze na świecie dwa pociągi wodorowe przez półtora roku (w latach 2018-2020) kursowały w regularnej komunikacji pasażerskiej w Niemczech i przejechały ponad 180 000 kilometrów. Alstom sprzedał na tamtym rynku już 41 takich pociągów napędzanych wodorem, aby zastąpić istniejącą flotę pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Pierwsze seryjne pociągi wodorowe będą regularnie eksploatowane w Niemczech od 2022 r.

We Włoszech Alstom dostarczy 6 pociągów wyposażonych w ogniwa paliwowe. We Francji SNCF Voyageurs złożył zamówienie w firmie Alstom na pierwsze 12 pociągów elektryczno-wodorowych Regiolis. Ponadto Coradia iLint przeszedł pomyślnie testy w Holandii i Austrii. Minionej jesieni pociąg wodorowy Coradia iLint, przez 3 miesiące jeździł w regularnych przewozach pasażerskich dla Austriackich Kolei Federalnych (ÖBB) na regionalnych liniach kolejowych w południowej części Dolnej Austrii.

Pociągi Coradia iLint to ogromna szansa także dla Polski na ograniczenie emisji CO2, a nawet na dekarbonizację transportu szynowego. Jak zapewnia Sławomir Nalewajka, dyrektor zarządzający Alstom w Polsce, na Ukrainie i w Krajach Bałtyckich, jeśli w Polsce wybudowane zostaną stacje tankowania i zostanie ogłoszony przetarg na pociągi wodorowe, zakład Alstom Konstal będzie dysponował wszystkimi zasobami niezbędnymi do wyprodukowania takiego taboru.

Źródło: Alstom

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę