Wykorzystanie komunikacji IO-Link w czujnikach zbliżeniowych

Bosch

Komentarz Piotra Szopińskiego z firmy ifm electronic sp. z o.o.

Idea Przemysłu 4.0 zakłada przekazywanie jak największej ilości informacji dotyczących wszystkich parametrów działania elementów pracujących w danej maszynie, hali czy fabryce bez wywierania wpływu na obecną pętlę sterowania, czyli połączenie pomiędzy czujnikami i elementami wykonawczymi a układami sterowania i kontroli. W tę wizję idealnie wpasowują się wszystkie rozwiązania bazujące na komunikacji cyfrowej IO-Link. Jest to połączenie punkt-punkt, które samo w sobie nie jest siecią i nie wymaga skomplikowanego parametryzowania czy programowania przez użytkownika, a pozwala na przesłanie wartości numerycznych wprost w miejsce skalowanych sygnałów analogowych. Dodatkowo – oprócz wielkości sterujących czy mierzonych – przesyłany jest cały szereg informacji diagnostycznych, np. temperatura wewnętrzna urządzenia, czas pracy, stany awaryjne czy stopień zużycia narzędzia. Przykładem nietypowego rozwiązania wykorzystującego pełną wbudowaną komunikację IO-Link są dwie nowe serie czujników zbliżeniowych marki ifm, które do normalnej, typowej pracy jako czujniki z wyjściem binarnym nie wymagają podłączenia do portu IO-Link master. Wykorzystanie komunikacji IO-Link zapewnia w tym przypadku dostęp do pełnego wachlarza dodatkowych informacji, w tym odległości od powierzchni wykrywanego metalu (czujniki indukcyjne) czy funkcji „zobaczenia tego, co widzi czujnik” w celu odróżnienia właściwego obiektu od zanieczyszczeń, pyłów lub osadów (czujniki pojemnościowe). Dodatkowo IO-link pozwala na przełączanie pomiędzy NO/NC, zmianę polaryzacji PNP/NPN, wprowadzanie opóźnień przełączania oraz tworzenie tzw. funkcji okna.

Powiązane firmy

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę