Wynalazek z Polski. Rewolucyjne szkło z nanokompozytową powłoką antybakteryjną

Nanokompozytowa powłoka antybakteryjna na szkle Uniwersytet Rzeszowski

Nanokompozytowa powłoka antybakteryjna na szkle jest projektem opracowanym w Instytucie Nauk Fizycznych Uniwersytetu Rzeszowskiego. Rozwiązanie to pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo oraz odporność mechaniczną powłoki w różnego rodzaju urządzeniach.

 

  • Innowacyjna powłoka dzięki unikalnemu składowi fazowemu i nanokrystalicznej strukturze
  • Nanokompozytowa powłoka ochroną przed bakteriami
  • Wcześciej zespół rozwijał powłokę do zastosowania na węzły tarcia w maszynach i urządzeniach
  • Nowa powłoka ma duże szanse na komercjalizację

Szkło jest materiałem powszechnie używanym w wielu branżach, jednak w obecnym zastosowaniu zapewnia użytkownikom jedynie ochronę mechaniczną. Projekt naukowców Instytutu Nauk Fizycznych Uniwersytetu Rzeszowskiego obejmuje wytworzenie nanokompozytowej powłoki na szkle, która będzie także dodatkową ochroną antybakteryjną.

Innowacyjna nanokrystaliczna struktura

Innowacyjność powłoce zapewnia unikalny skład fazowy i nanokrystaliczna struktura, zaś jej działanie aktywowane będzie światłem widzialnym. Przeźroczysta powłoka będzie trwała, bezpieczna, a na dodatek nie będzie się zużywać. Zastosowanie powłoki na tak powszechnie używane wyświetlacze znacząco przyczyni się do polepszenia jakości życia w skali światowej przez redukcję bakterii. 

W obecnej sytuacji innowacyjne technologie poszukują rozwiązań, które zahamują rozwój drobnoustrojów na danej powierzchni. Powłoka antybakteryjna jest doskonałą odpowiedzią na wskazania, by zachowywać wszystkie możliwe środki bezpieczeństwa i ochrony.

Pomysł na opracowanie i wytworzenie powłoki antybakteryjnej zrodził się wcześniej i miał na celu ochronę przed bakteriami, zwłaszcza opornymi na antybiotyki. Pandemia wymogła opracowanie powłok do aplikacji na elementy codziennego użytku, jak wyświetlacze dotykowe, na których znajduje się najwięcej bakterii. Badania prowadzone poza projektem pozwalają sądzić, że powłoki wykazują również działanie antywirusowe, co znacząco zwiększa potencjał komercjalizacyjny – mówi lider projektu, dr hab. Andrzej Dziedzic prof. Uniwersytetu Rzeszowskiego (na zdjęciu).

Nanokompozytowa powłoka antybakteryjna ze wsparciem PCI

Projekt nanokompozytowej powłoki antybakteryjnej na szkle finansowany jest w ramach drugiego konkursu grantowego Podkarpackiego Centrum Innowacji. Zespół zapotrzebowanie na dany materiał dostrzegł znacznie wcześniej. W trakcie I naboru naukowcy Uniwersytetu Rzeszowskiego rozwijali bowiem powłokę do zastosowania na węzły tarcia w maszynach i urządzeniach, w których wykorzystuje się łożyska ślizgowe. 

Powłoka do zastosowań tribologicznych opracowana w ramach projektu z pierwszego naboru przyczynia się do obniżania kosztów eksploatacji elementów maszyn i urządzeń, co zawsze rodzi zapotrzebowanie na tego typu produkt – przyznał Andrzej Dziedzic. – Projekt z drugiego naboru, dotyczący powłoki antybakteryjnej na szkła naklejane na wyświetlacze, w dobie pandemii wydaje się mieć większą szansę komercjalizacyjną. Jednak wszystkie te powłoki powstają z wykorzystaniem zaawansowanej, drogiej technologii rozpylania magnetronowego, co stawia przedsiębiorcy wysokie wymagania finansowe – zauważył lider zespołu.

Wsparcie finansowe projektu z I naboru pozwoliło zwiększyć stopień gotowości technologicznej wyrobu do poziomu 4. Dzięki współpracy z Podkarpackim Centrum Innowacji, zespół może mieć nadzieję na komercjalizację wyników badań, a w efekcie wdrożenia produktu na rynek.

Dla wytworzonych powłok tribologicznych i antybakteryjnych niezbędny jest kolejny nabór na wnioski, mający na celu zwiększenie stopnia gotowości technologicznej produktu, czyli komercjalizację otrzymanych wyników badań. By po pewnym czasie powłoki antybakteryjne były wytwarzane na dużą skalę i stały się dostępne dla każdego, kto chce zapewnić sobie ochronę antybakteryjną – powiedział dr hab. Andrzej Dziedzic.

Źródło: Podkarpackie Centrum Innowacji

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę