Wzrośnie wykorzystanie ekologicznego paliwa lotniczego

Wzrośnie wykorzystanie ekologicznego paliwa lotniczego Parlament Europejski

Posłowie zatwierdzili nowe prawo mające na celu zwiększenie wykorzystania zrównoważonych paliw, takich jak zaawansowane biopaliwa lub wodór, w sektorze lotniczym.

Przepisy dotyczące lotnictwa RefuelEU są częścią pakietu "Gotowi na 55", planu UE mającego na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 r., w porównaniu z poziomami z 1990 r. oraz zapewnienie, że UE stanie się neutralna dla klimatu do 2050 r.. Mają one na celu zachęcenie sektora lotniczego do korzystania ze zrównoważonych paliw lotniczych w celu ograniczenia emisji.

Ambitny harmonogram

Posłowie zapewnili ambitny harmonogram dostarczania mieszanki paliwa lotniczego, zobowiązując unijne lotniska i dostawców paliwa do zapewnienia, że od 2025 r., co najmniej 2% paliw lotniczych będzie ekologicznych, a udział ten będzie wzrastał co pięć lat: 6% w 2030 r., 20% w 2035 r., 34% w 2040 r., 42% w 2045 r. i 70% w 2050 r.. Ponadto określona część mieszanki paliwowej (1,2% w 2030., 2% w 2032., 5% w 2035. i stopniowo osiągając 35% w 2050.) musi obejmować paliwa syntetyczne, takie jak e-kerosen.

Co jest zielone?

Zgodnie z nowymi przepisami, termin "zrównoważone paliwa lotnicze" będzie obejmował paliwa syntetyczne, niektóre biopaliwa produkowane z pozostałości rolnych lub leśnych, alg, bioodpadów, zużytego oleju spożywczego lub niektórych tłuszczów zwierzęcych. Paliwa lotnicze z recyklingu produkowane z gazów odlotowych i odpadów tworzyw sztucznych są również uważane za "ekologiczne".

Posłowie zapewnili, że paliwa oparte na paszach i roślinach spożywczych oraz paliwa pochodzące z materiałów palmowych i sojowych nie będą klasyfikowane jako ekologiczne, ponieważ nie spełniają kryteriów zrównoważonego rozwoju. Udało im się również włączyć odnawialny wodór jako część zrównoważonej mieszanki paliwowej, obiecującej technologii, która może stopniowo przyczyniać się do dekarbonizacji transportu lotniczego

Nowe oznakowanie lotu

Aby promować dekarbonizację w sektorze lotniczym i lepiej informować opinię publiczną, posłowie zapewnili, że od 2025 r. będzie istnieć unijne oznakowanie efektywności środowiskowej lotów. Linie lotnicze będą mogły sprzedawać swoje loty z etykietą wskazującą oczekiwany ślad węglowy na pasażera i oczekiwaną wydajność CO2 na kilometr. Pozwoli to pasażerom na porównanie efektywności środowiskowej lotów obsługiwanych przez różne firmy na tej samej trasie.

To ogromny krok w kierunku dekarbonizacji lotnictwa. Nadszedł czas, aby rządy UE wdrożyły nowe przepisy i wsparły przemysł w celu zapewnienia opłacalnego wdrożenia zrównoważonych paliw lotniczych w całej Europie, a także osiągnięcia celów UE. Nie ma czasu do stracenia. W złożonym i konkurencyjnym świecie, jestem w pełni przekonany, że ReFuelEU jest świetną okazją do pozycjonowania Unii Europejskiej jako globalnego lidera w produkcji i stosowaniu SAF – powiedział José Ramón Bauzá Díaz, Sprawozdawca Parlamentu.

Kolejne kroki

Nowe przepisy dotyczące zrównoważonych paliw lotniczych zostały przyjęte 518 głosami do 97, przy 8 wstrzymujących się. Po zatwierdzeniu przez Radę nowe przepisy będą obowiązywać od 1 stycznia 2024 r., a niektóre przepisy od 1 stycznia 2025 r..

Źródło: Parlament Europejski

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę