Zautomatyzowany nalewak do piwa z napędem liniowym igus
W sezonie festiwalowym, aby utrzymać kolejki do piwa na rozsądnym poziomie, firma One Two Beer opracowała automatyczny nalewak do piwa. Jego główną częścią jest ruchoma głowica kranu — przesuwana na dno kubka, wypełnianego w ciągu pięciu sekund, bez tworzenia zbędnej piany. W systemie przesuwu wykorzystano między innymi zespół bezsmarowej, higienicznej oraz wytrzymałej śruby i nakrętki pociągowej z serii igus dryspin.
Kiedy w sezonie festiwalowym w Niemczech, cieszysz się grą Twojego ulubionego zespołu, nastrój jest świetny. Brakuje tylko zimnego piwa, ale w namiocie z piwem czeka niemiła niespodzianka- długa kolejka. One Two Beer z Wiednia chciałaby oszczędzić uczestnikom koncertów tego typu „atrakcji". Właśnie dlatego firma opracowała automatyczny nalewak do piwa. Dwa plastikowe kubki są umieszczone obok siebie — podobnie jak w ekspresie do kawy. Po naciśnięciu przycisku głowice dozujące przesuwają się na dno każdego kubka, wypełniając je piwem. Dodatkowe stukanie w kubek od dołu eliminuje powstawanie piany. Piwo jest nalewane w zaledwie pięć sekund, więc uczestnicy koncertów nie muszą długo czekać. Sprzedawcy korzystają ze wsparcia maszyn w czasach niedoboru siły roboczej.
Potrzebna była bezsmarowość
Choć robot do piwa może wydawać się prosty i wygląda elegancko, jego budowa stanowiła techniczne wyzwanie.
– Jednym z niezbędnych elementów do uzyskania szybkich stuknięć był zespół napędowy o jak najmniejszym tarciu – mówi Tamás Kozma, Chief Information Officer w firmie One Two Beer.
System musiał działać z dokładnością do jednej dziesiątej milimetra. Musiał być jak najbardziej kompaktowy, aby umożliwić szybki transport. Musiał być też niewrażliwy na trudne warunki w jakich odbywają się festiwale, w tym kurz, wysokie temperatury i wilgoć.
– Ponieważ nasza maszyna pracuje w sektorze spożywczym, kluczowa była dla nas również, aby aplikacja była w 100% bezsmarowa i zgodna z wymogami FDA – dodaje Tamás Kozma.
Po długich poszukiwaniach inżynierowie firmy w końcu natrafili na igus, gdzie znaleźli system spełniający ich wymagania: kompletny system liniowy składający się z kompaktowej śruby i nakrętki pociągowej z serii dryspin oraz odpowiedniego silnika krokowego.
Wysokowydajne tworzywa sztuczne i stal nierdzewna umożliwiają higieniczną, bezproblemową pracę na sucho
Mechanizm działa w ten sposób, że kran, zainstalowany na nakrętce z kołnierzem, porusza się w górę i w dół, gdy silnik krokowy w rozmiarze NEMA 23 obraca zintegrowaną z nim wielozwojną śrubę pociągową dryspin. System jest dość prosty. Ma on jednak pewne cechy szczególne: nakrętka śruby pociągowej jest wykonana z wysokowydajnego tworzywa sztucznego zgodnego z wymogami FDA. Materiału, który umożliwia pracę na sucho, bez potrzeby stosowania dodatkowego smarowania. Zaleta jest oczywista: w przeciwieństwie do wersji wymagających smarowania, wykonanych z metalu, polimerowa nakrętka nie stanie się „magnesem” na brud z powodu smaru, do którego wszystko się przykleja. Jeśli jest taka potrzeba, można ją też łatwo wyczyścić wodą pod wysokim ciśnieniem. Cały napęd liniowy zapewnia wysoką higienę, a jego mechanika działa bez zarzutu. Połączenie tworzywa sztucznego i stali nierdzewnej zapobiega również korozji. Ponieważ nie ma potrzeby ponownego smarowania, konserwacja staje się zbędna.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Śruba pociągowa osiąga wydajność 82%
Długa żywotność zastosowanych rozwiązań to nie tylko odporność na korozję i zabrudzenia. W przypadku technologii dryspin firma Igus dodatkowo zwiększyła szerokość zwojów gwintu nakrętki o 30%. Skok gwintu śruby pociągowej również większy niż w standardowych rozwiązaniach. Powiększone grubość gwintu nakrętki oznaczają więcej wysokowydajnego tworzywa sztucznego do przenoszenia obciążeń, a tym samym więcej materiału zoptymalizowanego trybologicznie (tj. zoptymalizowanego pod kątem tarcia i zużycia).
– Asymetria umożliwiła nam wydłużenie żywotności, która jest o około 30 procent wyższa niż w przypadku symetrycznych gwintów trapezowych – mówi Hendricks, szef działu technologii dryspin w igus. Spłaszczyliśmy także kąt zarysu gwintu nakrętki oraz śruby pociągowej. – Daje nam to wydajność na poziomie 82%, czyli powyżej średniej.
Źródło: igus