ZF nadaje tempo mobilności nowej generacji
Firma technologiczna ZF kontynuuje prace nad rozpowszechnieniem przełomowych technologii dla mobilności nowej generacji, koncentrując się na produktach dla pojazdów definiowanych programowo, autonomicznej jazdy i mobilności elektrycznej. Niektóre z tych systemów są opracowywane, testowane i produkowane w zakładach i centrach inżynieryjnych ZF w Polsce.
– Nasz zespół inżynierów w Polsce ma znaczący wkład w rozwój technologii ZF w zakresie zaawansowanych funkcji ADAS i systemów dla pojazdów definiowanych programowo – powiedział Rafał Zatorski, dyrektor Centrum Inżynieryjnego Elektroniki ZF w Polsce. – Nasza współpraca z globalną siecią R&D ZF i lokalnym zakładem produkcyjnym daje nam wyjątkową szansę bycia częścią całego procesu rozwoju, testowania i produkcji.
Grupa ZF od lat inwestuje i rozwija swój obszar badawczo-rozwojowy w Polsce. Cztery centra inżynieryjne działające w Polsce (w Bielsku-Białej, Częstochowie, Łodzi i Wrocławiu), zatrudniają już ponad 1800 osób i nadal intensywnie rekrutują, wdrażają nowe technologie i realizują projekty dla coraz większej liczby klientów.
Działalność badawczo-rozwojowa Centrum Inżynierii Elektroniki ZF w Częstochowie stała się fundamentem dla powstania Zakładu Elektroniki, w którym ZF produkuje nowoczesne komponenty elektroniczne dla zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS), takie jak kamery S-Cam 4.8, radary czy superkomputery ZF ProAI dla funkcji zautomatyzowanej jazdy.
Rozwiązania ZF dla pojazdów definiowanych programowo
Pojazdy przyszłości będą charakteryzować się wysokim poziomem zintegrowania z siecią i automatyzacji zdefiniowanej przez oprogramowanie. Ale „samochód definiowany programowo” to znacznie więcej niż „smartfon na kółkach”, nawet jeśli działanie pojazdu coraz bardziej przypomina działanie smartfona. Różnica polega na jakości i ilości komponentów sprzętowych, które muszą być inteligentnie połączone przez platformę oprogramowania, aby umożliwić wygodne i bezpieczne przemieszczanie się.
– W miarę jak branża zmierza w kierunku pojazdów definiowanych programowo, które obejmują scentralizowaną domenę i kontrolery strefowe, ZF wykorzystuje swoją wieloletnią wiedzę w zakresie sprzętu i oprogramowania do sterowania ruchem pojazdów, aby pomóc w tworzeniu nowych funkcjonalności i zwiększenia poziomów autonomiczności – powiedział Rafał Zatorski.
ZF pokazuje, jak pomocny może być ciągły przepływ danych w chmurze w opracowywaniu nowych funkcji ruchu pojazdu. Korzystanie z geolokalizacji opartej na chmurze stanowi podstawę do dostosowania wysokości jazdy pojazdu w przypadku napotkania przeszkód, takich jak progi zwalniające, strome podjazdy, a nawet przeszkody terenowe.
Rozwój systemów oprogramowania sterującego pojazdem i ich rola w nowych architekturach E/E będą nadal wzmacniane przez ciągłą wymianę danych z potencjałem do tworzenia oprogramowania jako produktu i niestandardowych aplikacji.
Wykorzystanie nowych narzędzi cyfrowych i przetwarzania w chmurze, które pomagają rozwijać mobilność, jest głównym celem ZF. Rozwój niezawodnego oprogramowania sterującego odgrywa kluczową rolę w poprawianiu wydajności nowych pojazdów elektrycznych o zwiększonym zasięgu lub łączeniu informacji z czujników ADAS i danych z chmury w celu przewidywania trudnych warunków drogowych lub korków.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Centra Inżynieryjne Elektroniki ZF w Polsce
Centra Inżynieryjne Elektroniki ZF w Częstochowie i Łodzi zatrudniają obecnie ponad 880 pracowników. Jako pierwsza, już w 2005 r., została otwarta lokalizacja w Częstochowie. Kolejna, Łódzka działa od roku 2017. Obie placówki ściśle współpracują ze sobą oraz z innymi jednostkami R&D na świecie w ramach Grupy ZF (m.in. w Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Anglii, Francji, Chinach i Indiach).
Inżynierowie zatrudnieni w centrach zajmują się projektowaniem, testowaniem i walidacją elektronicznych systemów bezpieczeństwa dla przemysłu samochodowego. Należą do nich pasywne systemy bezpieczeństwa (np. elektroniczny moduł aktywowania poduszki powietrznej czy czujniki przyśpieszenia i ciśnienia), systemy z obszaru ADAS (takie jak detekcja radarowo-wizyjna oraz moduły i komputery sterujące), a także układy kierownicze i hamulcowe (elektryczne wspomaganie kierownicy czy ABS, kontrola trakcji i stabilizacji toru jazdy).
Od kilku lat Centra Inżynieryjne ZF w Polsce dynamicznie się rozwijają, intensywnie rekrutując nowych pracowników, inwestując w nowe technologie i realizując projekty dla coraz większej liczby produktów i klientów, takich jak renomowani producenci samochodów w Europie, Azji i Pacyfiku oraz Stanach Zjednoczonych.
Źródło: ZF