Automatyzacja przyczyni się do wzrostu produktywności

MTP

Opublikowane badania wskazują, że upowszechnienie automatyzacji będzie wciąż jednym z głównych trendów biznesowych w roku 2020, a sztuczna inteligencja (AI) i roboty będą przejmować coraz więcej zadań wykonywanych dotychczas przez człowieka. Maszyny przeznaczone do realizacji różnego rodzaju zadań staną się niejako członkami personelu.

Firmy reichelt elektronik i OnePoll przeprowadziły wspólnie ankietę poświęconą automatyzacji, w której wzięło udział 250 kierowników różnego szczebla z Wielkiej Brytanii. W ponad jednej trzeciej firm roboty są już wykorzystywane w niektórych rolach, zaś 37% przedsiębiorstw planuje inwestycje w nowe technologie mające na celu zwiększenie automatyzacji w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Więcej robotów to większe bezpieczeństwo i mniej błędów

Zdaniem ankietowanych kierowników główną motywacją do zwiększenia automatyzacji w miejscu pracy była chęć zwiększenia produktywności (40%) i ograniczenia liczby błędów (36%). Od dawna wiadomo, że automatyzacja może oszczędzić czas poświęcany przez pracowników na realizację powtarzalnych czynności, a spadające koszty rozwiązań technologicznych eliminują bariery finansowe dla wdrożeń. 62% firm wykorzystujących roboty lub automatyzację procesów robi to głównie po to, aby chronić swoich pracowników, zdejmując z nich obowiązek wykonywania niebezpiecznych czynności. Respondenci wyrazili pewne zaniepokojenie w związku z upowszechnieniem automatyzacji. 39% ankietowanych martwi kwestia kompatybilności rozwiązań z istniejącą infrastrukturą firmową, a 33% respondentów uważa, że koszty pozyskania rozwiązań i ich konserwacji mogą przewyższać korzyści. 47% firm wykorzystujących roboty lub automatyzację robi to w celach szkoleniowych.

Zakup robotów

W przypadku automatyzacji firmy mają zaplanowane budżety na zakup robotów w roku 2020. Prawie trzy czwarte respondentów twierdzi, że automatyzacja jest uwzględniona w budżecie firmy, przy czym u 25% ankietowanych jest to kwota w przedziale od 50 do 100 tysięcy funtów. Jeśli chodzi o preferencje zakupowe, 45% respondentów twierdzi, że woli kupować od producentów, zaś 33% od dystrybutorów. Pomoc techniczna i doradztwo zdają się być priorytetami dla kupujących (48%), a na drugim miejscu znajduje się kwestia zgodności z istniejącą infrastrukturą firmową (45%). Z ankiety firmy reichelt wynika, że istnieje wyraźny popyt na automatyzację, w związku z czym dystrybutorzy powinni zadbać o ofertę sprzętu i części zamiennych w celu zapewnienia prawidłowej integracji nowych technologii.

Dzięki automatyzacji i robotom zadania są wykonywane szybciej i wydajniej. Mimo wyzwań jesteśmy przekonani, że trend związany z upowszechnieniem automatyzacji przez zwiększenie liczby robotów i podobnych technologii utrzyma się w roku 2020. Rynek rozwija się dynamicznie, a oferta obejmuje coraz więcej przystępnych cenowo rozwiązań dla firm średniej wielkości – mówi Tobias Thelemann, menedżer ds. produktów w reichelt elektronik. Ankieta internetowa firmy OnePoll odbyła się we wrześniu 2019 r. i wzięło udział 250 kierowników różnego szczebla.

Źródło: reichelt elektronik

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 10/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę