Eksperci prognozują jak AI zmieni miejsca i sposoby pracy w 2026 roku
Freepik – DC StudioRok 2026 zapowiada się jako kolejny etap dynamicznych zmian w sposobie pracy. Kluczową rolę w tym procesie odegra agentowa sztuczna inteligencja, która coraz silniej wpływa na sposób współpracy, zarządzania i funkcjonowania zespołów.
Choć w ostatnich latach zaszły istotne zmiany dotyczące miejsca i sposobu w jaki pracujemy oraz modeli współpracy, największa transformacja dopiero przed nami. Taką opinię podzielają eksperci Cisco zajmujący się technologiami wspierającymi środowisko pracy.
Nowy model współpracy
Jednym z najważniejszych trendów w 2026 roku będzie to, co Cisco określa mianem Connected Intelligence, czyli nowego modelu współpracy, który łączy ludzi z ludźmi, ludzi z AI, a coraz częściej także systemy AI między sobą.
– Kluczowe stanie się współdziałanie ludzi, danych i cyfrowych „pracowników” - agentów AI funkcjonujących obok siebie w jednym ekosystemie. W praktyce oznacza to zacieranie barier kulturowych i geograficznych. Wiedza oraz kompetencje będą trafiać dokładnie tam, gdzie są potrzebne, w czasie rzeczywistym. Agenci AI będą dostarczać kontekstowych informacji, automatyzować procesy i wspierać ciągłość pracy, bez ingerowania w kreatywność czy decyzyjność człowieka – podkreśla Aruna Ravichandran, SVP & CMO - AI, Networking and Collaboration w Cisco.
– Równie istotne stanie się zmniejszanie dystansu między człowiekiem a AI oraz pomiędzy samymi systemami AI. W efekcie cyfrowi współpracownicy będą wspierać zespoły m.in. w spotkaniach, tłumaczeniach czy rekomendacjach – zauważa Snorre Kjesbu, SVP & GM, Cisco Collaboration.
Sieci gotowe na erę AI
Dynamiczny wzrost wykorzystania AI oznacza zupełnie nowe wymagania wobec infrastruktury IT. Lawrence Huang, SVP & GM - Network Platform and Wireless w Cisco zwraca uwagę, że organizacje będą musiały inaczej projektować swoje sieci, tak aby obsługiwały kolejne generacje aplikacji AI, a jednocześnie zapewniały wysoki poziom bezpieczeństwa.
W miarę dojrzewania rozwiązań AI coraz większą rolę będzie odgrywać tzw. edge computing. Jak zauważa Huang, tam gdzie pojawiają się zaawansowane modele i agenci AI, tam również powinna znajdować się inteligencja sieciowa.
Inteligentne środowiska pracy
Agentowa AI wpłynie także na codzienne funkcjonowanie biur i przestrzeni pracy. Bob Cicero, dyrektor Cisco w regionie Ameryk, przewiduje, że systemy AI będą wykorzystywać dane z sieci Wi-Fi, czujników i urządzeń połączonych, aby w czasie rzeczywistym dostosowywać warunki w budynkach.
Prostota w IT dzięki AI
Choć skala zmian może wydawać się złożona, eksperci Cisco przewidują, że z perspektywy zespołów IT wiele procesów ulegnie uproszczeniu. Austin Lin, VP of product management, network platform wskazuje, że wspierane przez AI operacje sieciowe, analityka predykcyjna oraz generatywne interfejsy użytkownika zasadniczo zmienią sposób projektowania i zarządzania infrastrukturą cyfrową.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Podobnego zdania jest Ravichandran, która podkreśla, że sieci zarządzane przez inteligentnych agentów AI będą w tle nieustannie uczyć się i dostosowywać, zapewniając stabilność i ciągłość działania bez angażowania zespołów w codzienną złożoność technologiczną.
Nowa jakość doświadczeń
Rok 2026 przyniesie także istotne zmiany w sposobie, w jaki klienci wchodzą w interakcje z markami. Vinod Muthukrishnan, VP & GM, Webex customer experience w Cisco zwraca uwagę, że granice między środowiskiem konsumenckim a biznesowym będą się zacierać.
– Rozwój współpracy wielu agentów AI umożliwi tworzenie spójnych, zautomatyzowanych ścieżek obsługi, w których zespoły ludzkie i cyfrowe będą działać ramię w ramię. Zmieni to także modele zatrudnienia. Rola pracowników obsługi klienta ewoluuje w kierunku nadzoru, empatii i rozwiązywania bardziej złożonych problemów – podkreśla Vinod Muthukrishnan.
W okresach gwałtownych zmian kluczowe znaczenie ma zaufanie. Dlatego organizacje będą musiały jeszcze mocniej akcentować kwestie etyki, zgodności i transparentności w wykorzystaniu AI. Bez solidnych fundamentów bezpieczeństwa dalszy rozwój nie będzie możliwy.
W 2026 roku technologia i kompetencje ludzkie mają wspólny cel: wydobyć z zespołów to, co najlepsze. W efekcie współpraca staje się realną przewagą strategiczną, złożoność znika z pierwszego planu, a praca zaczyna nadążać za tempem pomysłów.
Źródło: Cisco






















