Firma norelem wspiera młodych projektantów rywalizujących w klasie elektrycznych samochodów wyścigowych
Tegoroczne zawody Formula Student (Electric) postawiły studentów-projektantów przed wyzwaniem zbudowania i obsługi w pełni elektrycznego samochodu wyścigowego.Wydarzenie VDI Racing Camp powered by norelem zgromadziło ponad 250 uczestników z całych Niemiec, co pozwoliło kilku zespołom przygotować się do prestiżowych zawodów Formula Student, wykorzystując komponenty i wsparcie firmy norelem.
Jako sponsor wydarzenia VDI Racing Camp firma norelem od dawna angażuje się w rozwój młodych talentów, oferując projektantom szansę przetestowania swoich innowacyjnych projektów samochodów wyścigowych. W tym roku łącznie 19 zespołów Formula Student wysłało swoje pojazdy do ośrodka testów praktycznych w Münsterland, sprawdzając w ten sposób pracę zespołową w konkurencyjnych warunkach.
Przed głównym wydarzeniem firma norelem zorganizowała dla studentów spotkanie na torze testowym ośrodka badawczego w zakresie zabezpieczania ładunków w Selm w Westfalii (F&T LaSiSe). Firma norelem po raz pierwszy zorganizowała „próbę generalną” dla zawodów Formula Student w 2016 r., które to wydarzenie zostało nazwane później Racing Camp.
W bieżącym sezonie 2023/24 zawodów Formula Student firma norelem wspiera około 54 niemieckie zespoły studenckie i dodatkowe 42 zespoły międzynarodowe. Formula Student (Electric) to konkurs projektowy dla zapisanych studentów, którego zadaniem jest zaprojektowanie i zbudowanie pojazdu dla amatorskiego, weekendowego kierowcy wyścigowego. Wyzwanie obejmuje także zaplanowanie większej, symulowanej produkcji, a następnie przetestowanie zaprojektowanego pojazdu na torze wyścigowym. Biorąc to wszystko pod uwagę, impreza Racing Camp stanowi doskonałe miejsce przygotowawcze do tych zawodów.
250 studentów spędziło trzy dni na projektowaniu, budowaniu i testowaniu swoich pojazdów. Członkowie zespołów mogli współpracować ze sobą jak najlepiej, nie czując presji rzeczywistych zawodów, a co za tym idzie, przećwiczyć profesjonalną prezentację projektów, ponieważ umiejętności te są kluczowe podczas oficjalnego wydarzenia Formula Student.
Podczas samych zawodów Formula Student testowane są najważniejsze elementy bezpieczeństwa samochodów, a także zachowanie podczas jazdy i rozkład sił na torze – co uwidacznia się poprzez zdolność pojazdu do przyspieszania na linii prostej oraz manewrowanie na zakrętach przy stałym promieniu. Zadaniem studentów jest przedstawienie prezentacji zespołowi sędziów, który następnie sporządza raporty dotyczące projektu i kosztów pojazdu.
13 z 19 zespołów biorących udział w tegorocznym Racing Camp rywalizowało w kategorii samochodów wyścigowych o napędzie wyłącznie elektrycznym - w tym zespół Formula Student Team Infinity Racing z Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Kempten. Zespołowi z Allgäu firma norelem nie jest obca: na targach Motek 2022 studenci zaprezentowali symulator wyścigów, przy którego budowie wykorzystano standardowe komponenty dostarczone przez AKADEMIĘ norelem. Należały do nich profile aluminiowe i liczne elementy łączące, które zastosowano w platformie pojazdu, ale części norelem można znaleźć również na podstawie i ramie pojazdu. Pasja do sportów motorowych łączy zespół od 2007 r., który obecnie liczy 85 członków.
Zespół Infiniti Racing mógł podczas wydarzenia VDI Racing Camp po raz pierwszy przetestować swój prototyp na asfalcie.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
– Dzięki kontroli technicznej na Racing Camp mamy szansę poznać słabe strony naszego samochodu i dowiedzieć się, co należy poprawić przed oficjalnymi zawodami – powiedziała Intira Gross. – Taki obóz jak Racing Camp to wspaniała okazja do nauki i ćwiczenia procedur, zwłaszcza że mamy obecnie wielu nowych członków. Spora część uczestników nie wiedziała przykładowo, jak działa proces oceny. Tutaj mają szansę, aby się dużo dowiedzieć i przygotować do prawdziwych zawodów. Poza tym dobra zabawa jest dla nas bardzo ważna, ponieważ ułatwia budowanie więzi zespołowej.
Celem obozu jest także ocena ekonomicznych aspektów budowy pojazdów, ponieważ prezentacja i finansowanie projektu to ważne elementy, które muszą być przekonujące także w ramach konkurencji międzynarodowej.
Przesiadka z pojazdu spalinowego na elektryczny to dodatkowe wyzwanie finansowe dla każdego zespołu, który się na to zdecydował. Całkowity koszt takiego pojazdu wynosi około 500 000 euro, przy czym wartość samego materiału to już około 200 000 euro. Przykładowo układ napędowy kosztuje około 50 000 euro, a akumulatory samochodowe ponad 20 000 euro – samo to pokazuje, jak ważne jest dla studentów wsparcie otrzymywane od firm takich jak norelem, które bezpłatnie przekazują wiedzę i komponenty.
– W ofercie firmy norelem obejmującej ponad 70 000 części każdy znajdzie coś dla siebie. Zarówno, jeśli chodzi o pojazdy, jak i wyposażenie warsztatu. W ten sposób możemy w bardzo praktyczny sposób wspierać zespoły podczas pracy – podkreśla Martin Ahner, kierownik ds. szkoleń produktowych w AKADEMII norelem.
Infinity Racing wykorzystało komponenty firmy norelem przede wszystkim do budowy sprzętu operacyjnego. Dzięki sponsoringowi produktów zespołowi Infinity Racing udało się zbudować wózki transportowe i montażowe, które następnie wykorzystano do usprawnienia obsługi pojazdu, zarówno w warsztacie, jak i na torze.
Źródło: norelem