Google i Energy Dome: nowa era magazynowania energii

Google i Energy Dome – umowa na magazyny energii CO₂ Energy Dome

Google podpisało pierwszą w historii umowę komercyjną w sektorze długotrwałego magazynowania energii z włoską firmą Energy Dome. Technologia CO₂ Battery ma umożliwić całodobowe zasilanie sieci energią odnawialną i przyspieszyć realizację celów klimatycznych koncernu.

Globalna współpraca w sektorze LDES

Google ogłosiło strategiczne partnerstwo z Energy Dome, pionierem magazynowania energii w technologii CO₂ Battery. To pierwszy taki kontrakt firmy w segmencie LDES (long-duration energy storage).

Projekt ma wesprzeć plan, aby do 2030 roku wszystkie centra danych i biura Google były zasilane wyłącznie energią ze źródeł odnawialnych, przez całą dobę i we wszystkie dni roku.

Zasada działania magazynu CO₂

Technologia polega na sprężaniu dwutlenku węgla do postaci ciekłej w okresach nadwyżki energii, a następnie jego rozprężaniu i wykorzystaniu do napędzania turbiny w czasie wzmożonego zapotrzebowania.

Rozwiązanie może zapewniać zasilanie przez osiem do dwudziestu czterech godzin. Do budowy systemu stosuje się jedynie stal, wodę i dwutlenek węgla, bez użycia surowców krytycznych, takich jak lit czy kobalt.

Korzyści i plany rozwoju

Instalacje CO₂ Battery można uruchomić w mniej niż dwa lata, a ich konstrukcja opiera się na łatwo dostępnych komponentach przemysłowych. Obrotowe elementy systemu zapewniają dodatkową stabilność sieci, co jest kluczowe przy rosnącym udziale odnawialnych źródeł energii.

Umowa obejmuje realizację projektów w Europie, Stanach Zjednoczonych i regionie Azji i Pacyfiku. Google zainwestowało również w Energy Dome, co ma umożliwić szybkie skalowanie technologii na globalną skalę.

Źródło: Energy Dome

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 7–8/2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę