Handel światowy wobec transformacji

pixabay

Technologie cyfrowe, takie jak drukowanie przestrzenne, internet rzeczy, sztuczna inteligencja, a także technologia blockchain zmieniają kształt handlu światowego. Zbieranie dokładnych danych do pomiaru transakcji logistycznych związanych z handlem cyfrowym wciąż stanowi wyzwanie dla firm transportowych i logistycznych..  Jednak szacunki organizacji międzynarodowych pokazują niezwykły wpływ, jak i nowe technologie mają na wielkość handlu krajowego i międzynarodowego. 

Prognozy Światowej Organizacji Handlu dotyczące wzrostu handlu w 2019 r. zostały obniżone do 2,6% w kwietniu br. Eskalacja napięć handlowych w warunkach wymagającej polityki handlowej przyczynia się do słabszych prognoz na 2019 r. Jak wynika z badania KPMG ryzyko napięć geopolitycznych i klęsk żywiołowych będzie nadal wpływać na prognozy w najbliższym czasie.

Wyzwania w przemyśle morskim

Przemysł morski zaczyna odchodzić od swojego tradycyjnego modelu biznesowego. Podjęto pierwsze kroki w celu zintegrowania nowego podejścia do klienta i stopniowego porzucenia dotychczasowej strategii koncentrowania się wyłącznie na portach. Wykorzystanie innowacyjnych technologii w przemyśle morskim pozwoli na jego modernizację i dostosowanie go do bardziej wydajnych gałęzi przemysłu światowego, z którymi łączy go współzależność gospodarcza. Innowacje cyfrowe w przemyśle morskim nadal są niewystarczające w porównaniu z innymi gałęziami przemysłu światowego. 

Wzrost kosztów w lotnictwie

Zgodnie z ostatnimi szacunkami IATA, wyższe ceny paliw zmniejszą dochody światowego przemysłu lotniczego o około 50 mld USD. W związku z tym paliwo było kluczowym czynnikiem wpływającymi na wyniki wielu firm lotniczych w ciągu ostatnich 12 miesięcy i jest ono kluczowym czynnikiem w prognozach dotyczących zysków linii lotniczych. Nie jest zatem zaskoczeniem, że obserwujemy zwiększoną zmienność zarówno pod względem realizowanych zysków, jak i cen akcji wielu największych przewoźników notowanych na światowych giełdach.

Nowa rzeczywistość handlu światowego

Po dziesięcioleciach względnej stabilności, stałych ceł i relatywnie jasnych zasad handlu światowego wydaje się oczywiste, że obecnie wszedł on w nową fazę napięć handlowych i niepewności. Nowe realia mają negatywny wpływ na przedsiębiorstwa, które będą musiały zmierzyć się z potencjalnymi wyzwaniami w zmieniającym się i nieprzewidywalnym globalnym środowisku handlowym.

- Przedsiębiorstwa handlujące z podmiotami z Wielkiej Brytanii, będą musiały stawić czoła nowym wyzwaniom w miarę wyłaniania się nowego ekosystemu handlowego po Brexicie. Należą do nich m.in. potrzeba zajęcia się kwestią zgłoszeń celnych, zwiększonej biurokracji, dłuższych terminów realizacji zamówień i wyższych kosztów administracyjnych – mówi Wojciech Drzymała, partner w dziale audytu ogólnego, szef zespołu doradczego dla sektora transportu, spedycji i logistyki w KPMG w Polsce.

Źródło: KPMG

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 11–12/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę