Inżynierki 4.0 w obliczu zmian klimatycznych

Inżynierki 4.0 w obliczu zmian klimatycznych Siemens

Z myślą o zwiększaniu kompetencji cyfrowych młodych kobiet, a tym samym ich szans na rynku pracy, Siemens już po raz czwarty zaprasza studentki uczelni technicznych do udziału w programie edukacyjnym „Inżynierki 4.0”. Uczestniczki będą mogły wziąć udział w serii webinarów prowadzonych przez ekspertów Siemensa oraz firm partnerskich. Pierwszy z czterech dni warsztatowych zaplanowany jest na 30 listopada.

Jak wynika z Raportu Naukowego UNESCO, opublikowanego w lutym br., pomimo niedoboru inżynierów w większości dziedzin technologicznych napędzających czwartą rewolucję przemysłową kobiety nadal stanowią zaledwie 28% absolwentów kierunków inżynierskich. Autorzy raportu podkreślają, że ze względu na rosnący wpływ technologii na priorytety społeczne niedostateczna reprezentacja wkładu kobiet w badania i rozwój oznacza, że ich potrzeby mogą być pomijane przy projektowaniu produktów mających wpływ na nasze codzienne życie. To jeden z wielu powodów, dla których Siemens organizuje coroczny program „Inżynierki 4.0”, mający na celu zachęcenie młodych kobiet do zajmowania swojego miejsca w świecie nowych technologii.

Trzy przeprowadzone dotychczas edycje warsztatów pokazały, że zapotrzebowanie na programy edukacyjne w zakresie Przemysłu 4.0 przeznaczone dla kobiet wciąż jest ogromne. Program Siemensa jest skierowany do studentek polskich uczelni technicznych, a jego celem jest zapewnienie im solidnej dawki wiedzy praktycznej i merytorycznej, a także możliwość budowania relacji w świecie biznesu.

Grafika

Pomimo że w ostatnich latach nastąpiła pewna poprawa niektórych trendów dotyczących reprezentacji kobiet w dziedzinach STEM, Unia Europejska wciąż boryka się z ich niedoborem w zawodach inżynierskich. Niestety już na etapie edukacji funkcjonujące wciąż w społeczeństwie stereotypy stanowią poważną przeszkodę dla równości pomiędzy uczniami, które – wyniesione na rynek pracy – pogłębiają lukę w zatrudnieniu kobiet i mężczyzn w zawodach z zakresu STEM – mówi Wiesława Czarnecka-Stańczak, dyrektorka HR w Siemens Polska. – Na szczęście w obecnych czasach coraz bardziej zwraca się uwagę na różnorodność pracowników. W Siemensie chcemy wspierać ten trend i to między innymi dlatego organizujemy co roku program „Inżynierki 4.0”.

Program wpisuje się w realizowaną przez Siemens strategię diversity & inclusion, mającą na celu budowanie kultury włączającej i zapewniającej miejsce w świecie przemysłu i nowych technologii dla przedstawicieli zróżnicowanych grup społecznych. Jedną z nowości tegorocznej edycji programu będą sesje skierowane na wyzwania, z jakimi młode kobiety mierzą się na rynku pracy, oraz odnoszące się do uprzedzeń, nierówności i tego, jak sobie z nimi radzić. Prelegenci poruszą m.in. tematy GenderPay Gap, tworzenia relacji w biznesie oraz zarządzania wizerunkiem. Jak co roku, nie zabraknie także zajęć związanych z umiejętnościami czysto technicznymi. W najnowszej edycji nacisk będzie położony na funkcjonowanie w świecie przyszłości. Uczestniczki zapoznają się z tematyką automatyki, robotyki i Digital Enterprise oraz – po raz pierwszy w historii programu – z tematami z zakresu nowoczesnej energetyki i inteligentnych budynków.

Żyjemy w czasach, kiedy wszystko staje się inteligentne. Obecnie już nie tylko telefony czy sprzęty AGD mogą być „smart” mówimy tu o całych inteligentnych budynkach i miastach. Wprowadzanie do obiektów rozwiązań z zakresu automatyki budynkowej pomaga poprawiać ich wydajność energetyczną i ograniczać ślad węglowy – a są to szczególnie istotne elementy w dążeniu do zrównoważonego rozwoju. Dlatego cieszymy się, że możemy włączyć tę tematykę do naszego programu dla inżynierek. Wierzymy, że dostarczymy uczestniczkom wszechstronną wiedzę z wielu obszarów i pokażemy im różnorodność dostępnych dla nich kierunków rozwoju. Mamy nadzieję, że dzięki temu będą mogły już na tym etapie skuteczniej podejmować decyzje dotyczące swojej kariery zawodowej, a rynek zyska lepiej przygotowanych specjalistów – mówi Cezary Mychlewicz, dyrektor ds. marketingu branż przemysłowych w Siemens.

Kobiety

Na studentki uczelni technicznych zainteresowane programem czekają cztery dni warsztatowe, które odbędą się na przełomie listopada i grudnia. Podczas warsztatów – jak co roku – zostanie ogłoszony konkurs dla chętnych uczestniczek. W puli nagród znalazło się szkolenie z zakresu CNC w Siemensie, wybrane szkolenie z zakresu robotyki w firmie KUKA, a także indywidualny warsztat o wyzwaniach dla polskiej energetyki w kontekście zielonej transformacji z ekspertką Krajowego Ośrodka Zmian Klimatu.

Patronat nad tegoroczną edycją warsztatów „Inżynierki 4.0” objęła Fundacja Edukacyjna Perspektywy. Partnerem merytorycznym został Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu. Ponadto partnerami programu są firmy: Brintons Agnella, KUKA oraz Mercedes-Benz Manufacturing Poland. Udział w programie jest bezpłatny i otwarty dla wszystkich chętnych. Warunkiem uczestnictwa jest wypełnienie formularza kontaktowego i krótkiej ankiety, która pomoże organizatorom lepiej zrozumieć wyzwania i potrzeby młodych inżynierek na rynku pracy.

Źródło: Siemens

 

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 11–12/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę