Jak przygotować się na cyfrową transformację?

IDC

Wyniki badań ankietowych przedstawione w najnowszym raporcie firmy IDC dowodzą, że przedsiębiorstwa produkcyjne w Polsce nadal mają nikłe pojęcie o digitalizacji i nie bardzo wiedzą, jak się za nią zabrać. Dlatego eksperci podpowiadają, co składa się na proces cyfrowej transformacji i jakie kroki należy podjąć, aby zakończyła się ona sukcesem.

Jak podkreślają autorzy raportu „Digitalizacja procesów przemysłowych”, na pojęcie „cyfrowej transformacji” składają się dwa zasadnicze elementy: przygotowanie odpowiedniego zaplecza technicznego oraz reorganizacja przedsiębiorstwa w sposób, który pozwoli mu sprostać wyzwaniom stawianym przez szybkie tempo zmian popytu. Jednocześnie przeprowadzona przez nich ankieta dowodzi, że polskie firmy są słabo przygotowane do wdrożenia tego procesu: co prawda co trzecie przedsiębiorstwo w Polsce deklaruje, że dysponuje strategią cyfrowej transformacji, ale pytane o poszczególne rozwiązania przyznaje, że nie uwzględniło ich w swoim projekcie.

Powiązane firmy

Lepiej – ale jedynie nieznacznie – w badaniach ankietowych wypadają firmy z regionu EMEA. Oznacza to, że większość przedsiębiorstw produkcyjnych w naszym regionie ma spore zaległości w dziedzinie wdrażania nowoczesnych rozwiązań cyfrowych, co powoduje, że wkrótce mogą one zostać w tyle za szybko digitalizującym się rynkiem usług i dóbr konsumpcyjnych.

Inteligentny system ERP

Pierwszym krokiem do nadrobienia tych zaległości powinna być inwestycja w nowoczesny system ERP. Badania IDC dowodzą, że wiele firm wciąż bazuje na dedykowanych systemach zarządzania przedsiębiorstwem, co blokuje im możliwość szybkiego reagowania na zdarzenia rynkowe. Drogie, indywidualnie projektowane systemy, które jeszcze dwie dekady temu stanowiły dowód innowacyjności przedsiębiorstwa, dziś wiążą mu ręce, uzależniając je od jednego dostawcy usług informatycznych.

Alternatywą dla nich są nowoczesne systemy ERP działające w chmurze (tzw. SaaS – oprogramowanie jako usługa). Nie tylko bazują one na otwartych protokołach komunikacyjnych umożliwiających połączenie wszystkich systemów i urządzeń w jedną sieć, ale także są stale aktualizowane pod kątem nowych funkcjonalności i dostosowania ich do wymogów zmieniającego się otoczenia. W efekcie pozwalają one dziś na skuteczną integrację wszystkich uczestników łańcucha dostaw – zarówno producenta i jego klientów, jak też poddostawców i podwykonawców.

Płaska struktura zarządzania

Jednak samo wdrożenie najnowszych rozwiązań IT nie gwarantuje jeszcze sukcesu. Drugim, nie mniej istotnym warunkiem powodzenia cyfrowej transformacji jest dostosowanie struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa do wymogów nowoczesnej produkcji, w tym przede wszystkim zapewnienie mu możliwości podejmowania szybkich decyzji. Jak wskazują eksperci z IDC, głównym wyzwaniem jest tu przekonanie firm do odejścia od metodologii efektywnościowych, które co prawda pozwalają ograniczyć zapasy, ale pozostają w tyle, jeśli chodzi o szybkość reakcji na sygnały płynące z rynku. Zamiast tego przedsiębiorstwa powinny skupić się na rozwijaniu prostej struktury decyzyjnej, w której całość władzy przestałaby należeć do zarządu, lecz rozkładałby się bardziej demokratycznie – na kierowników poszczególnych działów. Warto również zastanowić się nad powołaniem specjalisty ds. cyfrowej transformacji, a także zespołu zajmującego się jej planowaniem i wdrożeniem.

Więcej informacji na temat metod przygotowania przedsiębiorstwa produkcyjnego do przeprowadzenia cyfrowej transformacji, a także zalet i pułapek cyfrowego zarządzania produkcją można znaleźć w raporcie IDC „Digitalizacja procesów przemysłowych” dostępnym na stronie.

Opracowanie w przejrzysty sposób przedstawia główne pojęcia z zakresu Przemysłu 4.0, a także na praktycznych przykładach pokazuje, jak rozwiązać problemy związane z zarządzaniem dużą liczbą danych, inwestując w inteligentne, cyfrowe narzędzia.

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę