Kolejny udany rok w historii Grupy Raben

Kolejny udany rok w historii Grupy Raben Canva

Mimo że rok 2022 nie przyniósł stabilizacji w gospodarce, zapisał się jako kolejny udany w ponad 90-letniej historii Grupy Raben. Przejęcie austriackiego Bexity i wkroczenie na piętnasty rynek w Europie, inwestycje w tabor i infrastrukturę w wielu krajach, dziesiątki nowych połączeń międzynarodowych, a do tego ambitne przedsięwzięcia w zakresie zrównoważonego rozwoju. To wszystko składa się na sukces Grupy Raben.  

W minionym roku wyzwania, z którymi mierzyła się światowa gospodarka, nie zmniejszyły się – zmienił się jedynie ich charakter. Trudności będące efektem COVID-19 zastąpił deficyt surowców, rekordowy wzrost cen i galopująca inflacja, co dotknęło praktycznie wszystkich – konsumentów, dostawców usług i producentów ze wszystkich branż. Ponadto branża TSL od dłuższego czasu zmaga się z brakiem kierowców. Przede wszystkim jednak Europa stanęła w obliczu wielkiej ludzkiej tragedii, spowodowanej wojną w Ukrainie, która zachwiała światem w wielu różnych aspektach.

Międzynarodowa ekspansja

– Dla Grupy Raben był to bez wątpienia bardzo dobry rok. W pierwszym kwartale do firmy dołączyła Austria, więc obecnie rodzina Raben liczy już ponad 11 000 osób w 15 krajach. To bardzo satysfakcjonujący wzrost – nie tylko pod kątem zwiększenia zasięgu działania, ale także rozwoju i udoskonalania naszych usług. Jest to zasługą naszych klientów, partnerów biznesowych i naszego zespołu People with drive – wszyscy oni mieli wkład w ten sukces. Równocześnie tuż za naszą granicą obserwujemy sytuację, która nie powinna się wydarzyć w wolnej Europie, a jednak stała się faktem. Ukraina jest częścią naszego biznesu i staramy się wspierać naszych pracowników, angażując się w rozmaite inicjatywy pomocowe – powiedział Ewald Raben, CEO Grupy Raben. – Jako firma w tych trudnych czasach troszczymy się nie tylko o ludzi, ale także o środowisko. Dlatego w ubiegłym roku tradycyjnie już wdrażaliśmy różne projekty z zakresu zrównoważonego rozwoju z myślą o przyszłych pokoleniach, często włączając w nie naszych klientów. Wierzymy, że razem możemy zdziałać więcej.

W 2022 r. struktura obsługiwanych przez Grupę Raben sektorów praktycznie się nie zmieniła i obejmowała żywność (26%), branżę motoryzacyjną (20%), technologiczną (19%), chemiczną (16%), handel (11%) i FMCG niespożywcze (8%). Również zakres oferowanych usług był podobny jak rok wcześniej: dominował transport drogowy (65%), a na dalszych miejscach uplasowały się logistyka kontraktowa (11%), FTL & Intermodal (9%), Fresh Logistics (6%), sea & air (3%) i 4PL (3%) i pozostałe. Pomimo licznych wyzwań operator logistyczny zanotował przychody na poziomie ponad 2 mld EUR.

– Kiedy nauczyliśmy się funkcjonowania w pandemii, wybuchła wojna na Ukrainie i dodatkowo musimy wszyscy zmagać się z wysokimi cenami paliw, a ostatnio gazu i energii elektrycznej. Szacujemy, że koszty energii elektrycznej i gazu stanowią łącznie ok. 25-30% kosztu składowania. Naszą działalność mocno komplikuje i podnosi jej koszty także konieczność dostosowania się do zapisów Pakietu Mobilności – mówi Janusz Anioł, dyrektor generalny Raben Logistics Polska. – Zdolność do adaptacji w warunkach obecnej niestabilności gospodarczej i geopolitycznej to jedno z największych wyzwań stojących przed firmami, nie tylko z branży TSL. Szczególnie ostatnie dwa lata pokazały, iż potrzeby naszych klientów, a co za tym idzie świat logistyki, dynamicznie się zmieniają. Szybkość reagowania w sytuacjach kryzysowych, partnerska współpraca z klientami oraz  elastyczność wszystkich ogniw łańcucha logistycznego stały się sprawdzianem skuteczności biznesu.

Kolejny punkt na mapie 

W ubiegłym roku na polskiej mapie Raben pojawił się kolejny punkt. Tym razem operator otworzył oddział w samej stolicy, a dokładniej w dzielnicy Białołęka, po praskiej stronie Wisły. W listopadzie został tam oddany do użytku magazyn przeładunkowy Raben Logistics Polska o powierzchni 7500 m2, wyposażony w 71 ramp przeładunkowych oraz innowacyjne rozwiązania wspierające energooszczędność, niską emisyjność i efektywność pracy (m.in. świetliki zapewniające dostęp do światła dziennego, oświetlenie LED sterowane czujnikami ruchu, wózki widłowe z bateriami Li-lon). Zatrudnienie znalazło w nim ok. 250 osób. Oddział jest nie tylko miejscem operacji przeładunkowych, ale także platformą międzynarodową – ruszają stamtąd ciężarówki z przesyłkami do krajów bałtyckich i Finlandii.

Podobny metraż jak obiekt na warszawskim Annopolu ma nowoczesna hala magazynowa z temperaturą kontrolowaną, należąca do Fresh Logistics Polska. Inwestycja w Grodzisku Mazowieckim została sfinalizowana w ostatnim kwartale 2022 r. W efekcie rozbudowy centrum logistyczne dysponuje 18 564 m kw. powierzchni magazynowej (3 340 m2 powierzchni przeładunkowej oraz aż 15 224 m2 magazynu wysokiego składowania), z możliwością składowania prawie 23 tys. palet  w temperaturze od 0 do +2°C (strefa Ultra Fresh) oraz od +2 do +6 °C. W magazynie zastosowano nowoczesną, ekologiczną instalację chłodniczą opartą na amoniaku, umożliwiającą jednocześnie dogrzewanie do 15 °C, wózki litowo-jonowe oraz samonośne stanowiska przeładunkowe (tzw. domki przeładunkowe).

Dla Fresh Logistics Polska było to pracowity rok, w którym znaczącą rolę odegrała bieżąca obsługa klientów i związane z tym wyzwania, jak również rozwijanie logistyki bez papieru (wdrożenie pierwszej fazy modelu Paperless przy wykorzystaniu standardów GS1, komunikatu DESADV). Dodatkowo spółka zrealizowała czwartą już edycję kampanii #FreshExpress, w której prezentowała swoich partnerów biznesowych, produkowany przez nich polski superfood oraz to, w jaki sposób trafia on na stoły konsumentów. Przewodnikiem w tej kulinarnej podróży był kucharz i influencer Marcin Kuc, znany jako Jaja w Kuchni. Akcja miała na celu budowanie partnerskich relacji z klientami, czego wynikiem jest bardzo wysoki wskaźnik NPS.

Również Raben Transport ma na swoim koncie znaczące inwestycje. Tabor spółki wzbogacił się o 115 mercedesów actrosów i 66 naczep marki Schmitz Cargobull, co pozwoli podnieść jakość obsługi klientów, zwiększyć bezpieczeństwo i komfort kierowców, a przy tym zmniejszyć wpływ firmy na środowisko. To jednak nie najważniejsze przedsięwzięcie, które ma przybliżyć operatora do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju. W tej dziedzinie spółka dokonała przełomowego wdrożenia we współpracy z Volvo Trucks i IKEA Industry, które polega na wykorzystaniu zeroemisyjnych elektrycznych samochodów ciężarowych w systemie transportowym. Pierwsza elektryczna ciężarówka wyruszyła w drogę jesienią ubiegłego roku, w ramach fazy pilotażowej projektu. Pojazd Volvo FM obsługuje wewnętrzne przepływy towarów na dystansie 12 km pomiędzy fabrykami IKEA Industry w Zbąszynku i Babimości, tam też jest ładowany energią pochodzącą z odnawialnego źródła zewnętrznego. Kolejne elektryki są w planach.

Operator stawia także na innowacyjne i ekologiczne rozwiązania w swoich magazynach, np. obiekt w Adamowie jest w 100% obsługiwany przez wózki widłowe zasilane bateriami Li-Ion, co zapewnia szybsze ładowanie i brak emisji gazów do środowiska.

Budowa nowego oddziału 

Minione dwanaście miesięcy w Niemczech stało pod znakiem dalszego rozwoju własnej sieci drobnicowej, tworzenia nowych linii międzynarodowych w Europie w celu zacieśniania systemu połączeń w ramach Grupy oraz rozwoju infrastruktury. W marcu rozpoczęła się budowa nowego oddziału w Herborn w Hesji, który zastąpi poprzednią lokalizację w pobliskim Haiger i zapewni miejsca pracy dla jej załogi – w sumie 60 osób. Centrum logistyczne o łącznej powierzchni 28 360 m2 (w tym 5 600 m2 obszaru przeładunkowego i cross docks) zostało oddane do użytku w styczniu 2023 r.

Z kolei w Dolnej Saksonii Raben przeniósł swój oddział z Langenhagen do Sarstedt, gdzie powstał obiekt o całkowitej powierzchni 35 800 m2 i z 40 000 miejsc paletowych, co oznacza ponad dziesięciokrotne zwiększenie możliwości logistycznych w nowej lokalizacji. Centrum logistyczne oferuje większą zdolność przeładunkową dla towarów z branży konsumenckiej, motoryzacyjnej i chemicznej oraz dużą powierzchnię magazynową dla klientów logistyki kontraktowej.

W toku są już kolejne inwestycje mające usprawnić międzynarodowy przepływ towarów w ramach sieci Raben.

Raben w Europie

Głównym wydarzeniem minionego roku na arenie międzynarodowej była dalsza ekspansja Grupy Raben. W lutym 2022 r. zostało sfinalizowane przejęcie 100% udziałów austriackiej spółki Bexity od jej poprzedniego właściciela, holdingu Mutares. W efekcie Raben ma już swoje oddziały na 15 rynkach, a do jego europejskiej rodziny dołączyło ponad 500 pracowników i 16 lokalizacji. Raben i Bexity były partnerami od ponad 10 lat, obie firmy łączy także  „zielone” podejście do logistyki – wiele  terminali austriackiej spółki oferuje bezpośrednie połączenia kolejowe.

Na nowym rynku już wyrósł nowy oddział: w Inzersdorf w południowej części Wiednia operator ma do dyspozycji 17 000 m2 powierzchni magazynowej i 900 m2 powierzchni biurowej, ponad 90 ramp załadunkowych, 4 rampy kolejowe i 200-metrową bocznicę. Dzięki temu jest w stanie zaspokoić wymagania wielu branż, a zarazem zapewnić zrównoważony transport.

Niecałe 150 km dalej na wschód, ale już po drugiej stronie granicy, stanął kolejny obiekt. W węgierskim Győr w marcu 2022 r. uruchomiono magazyn o powierzchni 3 000 m(z możliwością rozszerzenia) oraz różnymi typami ramp dostosowanych do różnorodnych pojazdów. Miesiąc później rozpoczęła się budowa magazynu  przeładunkowego w Dunaharaszti na przedmieściach Budapesztu. Niemal 40 ramp, w tym wielofunkcyjnych, i rozbudowa powierzchni o ok. 75% w porównaniu do dotychczasowej pozwala zwiększyć elastyczność i zapewnić lepszą obsługę dla rosnącego wolumenu zamówień.

Pod względem liczby inwestycji prawdziwym rekordzistą jest kraj, w którym rozpoczęła się historia Raben. W Holandii w ubiegłym roku oddano do użytku magazyn w Etten-Leur (25 000 m2 powierzchni, 38 574 miejsc paletowych) i nowy depot w Hazerswoude-Dorp (1250 m2 powierzchni cross dock), a dodatkowo w Oss rozpoczęto budowę nowego obiektu magazynowego (pow. 13 000 m2). To ogromny powód do dumy dla całej Grupy – pierwszy na terenie piętnastu rynków magazyn zeroemisyjny, który zostanie ukończony w marcu 2023 r.

Natomiast estońska spółka od połowy ubiegłego roku może poszczycić się certyfikatem dostawcy usług IFS Logistics 2.3, który dotyczy przewozu produktów spożywczych w kontrolowanej temperaturze. Dzięki temu Raben Eesti OÜ zyskała możliwość poszerzenia nie tylko dotychczasowych usług, ale także portfela klientów.

Warto również wspomnieć o rozwiązaniach wprowadzanych w firmie po to, by chociaż częściowo zniwelować trudności związane z niedoborem pracowników w branży TSL. Grupa Raben konsekwentnie inwestuje w Robotic Process Automation (RPA) – w 2022 r. korzystała już z 35 robotów, które realizowały 140 procesów w firmie. Takie rozwiązanie odciąża pracowników od monotonnych, powtarzalnych czynności i pozwala, aby swój potencjał wykorzystali do realizacji bardziej rozwojowych projektów.

Równolegle z rozwojem infrastruktury Grupa Raben kontynuowała szeroko zakrojony projekt rozbudowy i reorganizacji połączeń na terenie Starego Kontynentu. To przedsięwzięcie zostało zainicjowane w 2018 r. w Niemczech, zaś w 2021 weszło w kluczową fazę dzięki włączeniu do niego dziewięciu krajów z Europy Środkowo-Wschodniej i wybrzeża Bałtyku.

Reagując na sytuację gospodarczą i potrzeby klientów, ale także uwzględniając swoje akwizycje i inwestycje, operator włącza sieci dystrybucyjne przejętych spółek do własnego systemu, a dodatkowo uruchamia nowe linie. Pod koniec 2022 r. Raben miał w swojej ofercie już ponad 600 połączeń międzynarodowych na terenie Europy, w tym blisko 180 tzw. wahadeł drobnicowych kursujących pomiędzy Bułgarią, Rumunią, Węgrami, Słowacją, Czechami, Polską, Litwą, Łotwą i Estonią. Warto dodać, iż tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy Grupa uruchomiła ponad 40 nowych połączeń w tym niezmiernie ważnym dla Grupy regionie Europy. Taki wynik był możliwy dzięki otwarciu na bezpośrednią wymianę wolumenu międzynarodowego również najmniejszych oddziałów w każdym z tych krajów.  

– CEE staje się najsilniejszym obszarem i wyprzedził priorytetowy do tej pory ruch pomiędzy Polską a Niemcami, który mimo pojawiających się pierwszych symptomów kryzysu udało się zamknąć z blisko 10% wzrostem przewiezionego wolumenu. A to wszystko dzięki blisko 130 codziennym połączeniom drobnicowym, które nieustannie monitorujemy i reagujemy na zmieniające się przepływy wolumenów – podsumowuje Łukasz Lubański, group business developement director. – Najważniejsze jednak, iż w drugiej połowie ubiegłego roku rozpoczęliśmy znaczące inwestycje infrastrukturalne w rejonie Czech oraz Niemiec, które w nadchodzących kwartałach nowego roku mają znacząco wpłynąć na rozwój i zdolności firmy w zakresie obsługi exportów i importów z Niemiec do takich krajów jak Włochy, Austria, Grecja, Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria. To odpowiedź na oczekiwania rynku i klientów w zmieniającej się sytuacji gospodarczej oraz zmianie w globalnych łańcuchach logistycznych.

Poprzez inwestycje w nowe linie Raben będzie docierać bezpośrednio do większej liczby miejsc w Europie, a co najważniejsze, nie tylko do dużych ale także do mniejszych ośrodków gospodarczych.

Zrównoważony rozwój

W zakresie zrównoważonego rozwoju w 2022 r. Grupa Raben działała zgodnie z ustaloną rok wcześniej strategią, uwzględniającą zagadnienia środowiska, społeczeństwa i ładu korporacyjnego (ESG). Firma dołączyła do międzynarodowej inicjatywy Science Based Target (SBTi) i wyznaczyła sobie bardziej ambitne cele dekarbonizacyjne, które następnie poddała weryfikacji. Nowe cele Grupy Raben zakładają redukcję emisji z zakresu 1 (flota własna operatora) i 2 (utrzymanie budynków i infrastruktury magazynowej) o 38,7% do 2030 r. w porównaniu do poziomu emisji w roku 2020. Dodatkowo operator zobowiązał się do 2026 r. zaangażować stałych przewoźników, odpowiedzialnych łącznie za 77% emisji w zakresie 3, w działania na rzecz klimatu i wyznaczenie przez nich własnych celów redukcyjnych zgodnych z wiedzą naukową.

Wdrażanie rozwiązań sprzyjających ochronie klimatu w już istniejących obiektach i budowanie nowych tak, by spełniały założenia niskoemisyjności, pomagają realizować cele z zakresu 2. Do poprawy w zakresie 1 przyczyniają się inwestycje w tabor spełniający normy Euro VI. W dziedzinie dekarbonizacji floty Grupa Raben uczyniła jeszcze jeden ważny krok poprzez wspomniany już wspólny projekt z Volvo Trucks i IKEA Industry.

W Czechach na początku października 2022 roku oficjalnie ruszyła budowa oazy dla bocianów białych w pobliżu Dvůr Králové nad Labem – projekt ten wygrał ekogłosowanie z okazji 90-lecia Grupy Raben w 2021 roku. Po uzyskaniu wszelkich niezbędnych pozwoleń tamtejsza spółka zorganizowała pierwszy dzień wolontariatu, podczas którego pracownicy Raben Logistics Czech oraz lokalna społeczność oczyścili część terenu z trzciny i innej biomasy i przygotowali miejsce pod odtworzenie stawów.

Grupa Raben tradycyjnie już pamiętała o osobach w potrzebie. W grudniu po raz kolejny ruszył w trasę Świąteczny Konwój. Z 13 oddziałów Raben w Niemczech 45 ciężarówek odebrało 132 606 prezentów, które zostały następnie dostarczone dzieciom w Bułgarii, Mołdawii, Rumunii, Polsce i Ukrainie.

W Polsce Raben jako partner logistyczny już po raz czwarty udzielił wsparcia Szlachetnej Paczce w czasie Weekendu Cudów, kiedy zorganizowana pomoc trafiła do najbardziej potrzebujących w okresie przedświątecznym. Ponadto w czerwcu zaangażował się w specjalną edycję projektu – Solidarną Paczkę dedykowaną rodzinom z Ukrainy. W ramach pomocy operator udostępnił swoje pojazdy, kierowców i logistyków oraz wykorzystał doświadczenie dotyczące przewozu przesyłek.

Raben z nagrodami 

Raben niezmiennie od lat cieszy się dobrą opinią wśród klientów – nic dziwnego, że w badaniu satysfakcji Operator Logistyczny Roku 2022 do Grupy trafiły aż trzy nagrody. Zwycięzcą rankingu i laureatem Złotego Godła została spółka Raben Logistics Polska – jedyna firma, która była uwzględniana we wszystkich dwudziestu jeden edycjach zestawienia i pięciokrotnie zwyciężyła. Raben Transport otrzymał wyróżnienie honorowe jako „Najbardziej konkurencyjna firma transportowa”, zaś Fresh Logistics Polska – już po raz kolejny – nagrodę Lider Logistyki w kategorii „Standard obsługi nie do zastąpienia”.

Z kolei najlepszym potwierdzeniem faktu, że Grupa Raben przyjęła słuszną strategię rozwoju, jest tytuł Człowieka Roku 2022 branży TSL dla Ewalda Rabena od dziennika „Rzeczpospolita”. CEO Grupy Raben został doceniony za całokształt swojej działalności, która holenderską, rodzinną firmę przekształciła w międzynarodowe przedsiębiorstwo i jednego z czołowych graczy na rynku europejskim.

Również osiągnięcia całej firmy na tym polu spotkały się z uznaniem. Grupa Raben została bowiem uhonorowana nagrodą Inwestor bez Granic podczas XIV Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Kapituła konkursu doceniła ekspansję w postaci przejęć na nowych i dotychczasowych rynkach, inwestycje w infrastrukturę logistyczną, rozbudowę sieci w Europie Środkowo-Wschodniej, wykorzystanie nowoczesnych technologii i inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Odzwierciedleniem kondycji Grupy i jej spółek jest pozycja w corocznym Rankingu TSL „Dziennika Gazet Prawnej”. W minionym roku numer jeden w klasyfikacji generalnej oraz pierwsze miejsce na podium w kategorii „usługi logistyczne” przypadły Grupie Raben. Fresh Logistics Polska została wyróżniona w ramach kategorii „transport drogowy”. Dodatkowo ta spółka oraz Raben Logistics Polska znalazły się wśród firm, które w trzech ostatnich latach najszybciej zwiększały swoją wartość, co zaowocowało tytułami „Diamenty Forbesa 2022”. 

Grupa Raben już po raz trzeci z rzędu mogła poszczycić się obecnością w gronie marek najczęściej pojawiąjących się w mediach – i to w pozytywny sposób. Z tytułem TOP MARKA firma została uznana za jeden z 50 najsilniejszych medialnie brandów i lidera rankingu branżowego „Transport i logistyka” w XV edycji zestawienia magazynu Press i Press-Service Monitoring Mediów.

Fresh Logistics Polska urasta do rangi najbardziej utytułowanej spółki Grupy Raben w Polsce. Oprócz wymienionych już wyróżnień ma na swoim koncie kolejny tytuł „Innowacyjna Firma” przyznany przez „Gazetę Finansową”. Tym razem zostało docenione promowanie logistyki w duchu paperless.

To nie jedyne nagrody dla działań Grupy Raben na rzecz cyfrowej transformacji. W ubiegłym roku wdrożenie rozwiązania SAP SuccessFactors przyniosło dwie nagrody branży IT: SAP Innovation Award za doskonałe tempo realizacji oraz innowacyjne wykorzystanie chmury w HR oraz SAP Quality Award w uznaniu dla skutecznej komunikacji, dostarczenia wysokiej jakości wyników w krótkim czasie i odpowiedzialności za projekt.

Na koniec warto podkreślić, że dostrzeżone zostały także dokonania operatora w obszarze CSR. Firma po raz siódmy została uhonorowana Złotym Listkiem Polityki, ponadto Zielonym, w debiutującej kategorii dotyczącej polityki klimatycznej, oraz nagrodą specjalną za działania wspierające realizację globalnych Celów Zrównoważonego Rozwoju – za projekt logistyka napędzana zieloną energią.

Źródło: Raben

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 11–12/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę