Małe części, duży wpływ – zarządzanie częściami typu C w niepewnych czasach

Elementy złączne są małe, ale niezbędne w produkcji przemysłowej. Ich sprawne dostarczanie ma kluczowe znaczenie dla ciągłości produkcji i zapobiegania zakłóceniom w procesach produkcyjnych. Ponieważ w obecnych, dość niepewnych czasach coraz większego znaczenia nabiera stabilność łańcuchów dostaw, warto stosować nowoczesne technologie, które pomogą uniezależnić dostawy od nieprzewidzianych perturbacji.
Niezbędne w procesach produkcyjnych elementy złączne – takie jak śruby, wkręty, nakrętki i podkładki (klasyfikowane jako części typu C) – charakteryzują się stosunkowo niską ceną (w porównaniu z innymi podzespołami). Znaczenie tych komponentów wykracza jednak daleko poza ich wartość pieniężną – odgrywają bowiem kluczową rolę w produkcji praktycznie każdego asortymentu.
Trzeba też pamiętać, że mimo niskiego kosztu jednostkowego całkowity koszt zakupu i przechowywania części typu C może być znaczny, jeśli nie będą one odpowiednio zarządzane. Skuteczne zarządzanie łańcuchem dostaw i zoptymalizowana kontrola zapasów to bowiem podstawa utrzymywania kosztów w ryzach i zwiększania odporności na wszelkiego rodzaju zakłócenia w dostawach.
– Branża elementów złącznych stoi przed wyzwaniem, jakim jest to, że części typu C (mimo niskich kosztów nabycia) mogą prowadzić do znacznych strat produkcyjnych w przypadku zakłóceń w dostawach. Niezbędne jest więc proaktywne zarządzanie ryzykiem, żeby zminimalizować wpływ tych części na produkcję i utrzymać kompleksową strategię, która ich dotyczy – podkreśla Heinz Achatz, kierownik ds. sprzedaży w firmie Syskomp Gehmeyr z niemieckiej Ratyzbony.
Odporność nawet w przypadku zakłóceń
Problemy z łańcuchami dostaw w ostatnich latach pokazały, że zaopatrzenie w części typu C jest bardzo podatne na zakłócenia. Pandemia COVID-19, wojna na Ukrainie i niepewność geopolityczna w połączeniu z wysoką inflacją nie ominęły żadnej branży.
W badaniu „AHK World Business Outlook” z ubiegłego roku 17% ankietowanych przedsiębiorstw stwierdziło, że zakłócenia w łańcuchach dostaw w swoich międzynarodowych oddziałach wciąż są dużym ryzykiem dla rozwoju ich działalności. Jesienią 2023 r. odsetek ten wynosił 25%.
Od tego czasu firmy dużo skuteczniej reagowały na zakłócenia, dywersyfikując swoje łańcuchy dostaw. Dzięki temu mogą bowiem szybciej reagować na wszelkie komplikacje, co przekłada się na utrzymanie ciągłości produkcji.
– Kluczem do sukcesu jest dla nas nawiązywanie długoterminowych partnerstw z dostawcami, współpraca i tworzenie z nimi sieci, a także bezpieczna wymiana danych między naszymi klientami, dostawcami i partnerami technologicznymi. To jedyny sposób na wzmocnienie łańcuchów dostaw w perspektywie długoterminowej, biorąc pod uwagę globalną konkurencję i wyzwania na światowych rynkach zaopatrzenia – podkreśla Stefan Reuss, dyrektor zarządzający ds. IT i rozwiązań cyfrowych w Würth Industrie Service.
– Efektywne zarządzanie częściami typu C może pomóc zminimalizować wpływ takich zakłóceń i zwiększyć zdolność adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych – dodaje Stephan Wennrich, regionalny kierownik sprzedaży w firmie Keller & Kalmbach.
Digitalizacja zapewnia przejrzystość
Przemyślane zarządzanie zapasami i zaopatrzeniem w części typu C pozwala ograniczyć stany magazynowe, a tym samym uwolnić kapitał. To właśnie w tym obszarze coraz częściej pojawiają się nowoczesne technologie. Cyfryzacja nie tylko prowadzi do wzrostu wydajności, ale także sprzyja zwiększaniu stabilności zakupów.
W badaniu „Barometr zakupów dla MŚP 2023”, przeprowadzonym przez Onventis, BME i ESB Business School, ankietowane firmy potwierdzają, że transformacja cyfrowa jest decydującym czynnikiem, który zwiększa stabilność zakupów w czasach kryzysu. Według uczestników badania do trzech najważniejszych obszarów cyfrowych, które wiążą się z zakupami w firmach, należą optymalizacja kosztów procesów, automatyzacja i przejrzystość ich łańcuchów dostaw.
Postęp technologiczny i cyfryzacja znacząco wpłynęły również na sposób, w jaki firmy zarządzają częściami typu C i je pozyskują. Według Andreasa Jägera, odpowiedzialnego za logistykę i usługi serwisowe w firmie Keller & Kalmbach, dzięki wykorzystaniu czujników internetu rzeczy (internet of things – IoT), analizie dużych zbiorów danych i rozwiązaniom, które są oparte na chmurze, firmy mogą lepiej monitorować swoje zapasy, optymalizować prognozy popytu i wdrażać strategie zaopatrzenia just-in-time. Prowadzi to do obniżenia poziomu zapasów, zmniejszenia kosztów zaopatrzenia i ogólnie bardziej efektywnego procesu zaopatrzenia.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Najnowsze zmiany w zakresie zakupów części typu C obejmują transformację całego łańcucha dostaw i mają na celu konsekwentne zwiększanie przejrzystości, efektywności i zrównoważonego rozwoju, a także obniżanie kosztów i wzrost konkurencyjności. Firma Würth Industrie Service stawia w związku z tym na cyfrową logistykę i rozwiązania systemowe dla materiałów produkcyjnych i zasobów operacyjnych, dzięki którym części typu C można zamawiać na żądanie i w sposób całkowicie zautomatyzowany.
Inteligentne systemy niezależnie wykrywają zapotrzebowanie na poszczególne komponenty i automatycznie inicjują zamówienie, żeby utrzymać poziom zapasów na optymalnym poziomie. Według Stefana Reussa zarządzanie częściami typu C w przyszłości pójdzie o krok dalej i będzie jeszcze bardziej opierać się na podejściu wykorzystującym dane i zaawansowane technologie.
Systematyczna nauka ze sztuczną inteligencją
W tym kontekście operatorzy magazynów coraz chętniej korzystają ze sztucznej inteligencji. Jak wynika z badania „Wdrażanie nowoczesnego magazynowania: odporność i elastyczność łańcucha dostaw”, przeprowadzonego w 2023 r. przez firmę Zebra, branża logistyczno-magazynowa jest na etapie transformacji. Badanie pokazuje, że większość decydentów z tej branży na całym świecie planuje w ciągu najbliższych 5 lat zainwestować w uczenie maszynowe (94%), analizę predykcyjną (92%), wizję maszynowe (86%) i wizję komputerową (85%).
Zdaniem Stefana Reussa modele prognostyczne oparte na sztucznej inteligencji przyczyniają się do optymalizowania prognozowania popytu na różne sposoby: – Dzięki systematycznemu gromadzeniu wartości empirycznych nasze systemy informatyczne uczą się dokładnie przewidywać zapotrzebowanie na artykuły. Dzięki temu będziemy mogli w przyszłości jeszcze szybciej i wydajniej odpowiadać na potrzeby klientów.
Würth Industrie Services wykorzystuje sztuczną inteligencję również w obszarze intralogistyki. Przykładowo: ultranowoczesne systemy inspekcji wizyjnej wykrywają puste kontenery, co dodatkowo ułatwia realizację bezproblemowego procesu logistycznego.
Te zaawansowane technologie oparte na algorytmach sztucznej inteligencji jeszcze bardziej zwiększają możliwości automatyzacji, analizy i cyfrowego podejmowania decyzji w całym łańcuchu dostaw i magazynie.
– Postęp technologiczny umożliwia precyzyjne, oparte na rzeczywistych potrzebach dostarczanie części typu C bezpośrednio do miejsca ich użycia. W rozwijającym się łańcuchu dostaw w formule just-in-time staje się to niezbędne – potwierdza Stefan Mostert, kierownik ds. innowacji w Grupie Syskomp.
Autor jest współpracownikiem Vogel Communications Group. Artykuł został wcześniej opublikowany w czasopiśmie Konstruktions Praxis.
Wspomniane rozwiązania i innowacje zostaną zaprezentowane także na regionalnych targach SchraubTec Katowice 2025 (organizowanych przez Vogel Communications Group), które odbędą się 16.09.2025.