Nowa Mapa Drogowa dla GOZ nie może pomijać mniejszych przedsiębiorstw

Mapa Drogowa GOZ nie może pomijać małych przedsiębiorstw Klaster Gospodarki Cyrkularnej i Recyklingu

Polskie przedsiębiorstwa potrzebują nowej, międzysektorowej Mapy Drogowej dla Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (GOZ). Obecny dokument, choć kiedyś spełniał swoją rolę, wymaga aktualizacji. Musi sprostać rosnącym wyzwaniom, stojącym zwłaszcza przed małymi i średnimi przedsiębiorstwami. To na nich spoczywa główny ciężar transformacji, ale to też im transformacja umożliwi rozwój. Polish Circular Forum, które odbędzie się 17 czerwca w Warszawie, będzie kluczowym wydarzeniem w tym procesie.

Aktualną „Mapę Drogową Transformacji w kierunku Gospodarki o Obiegu Zamkniętym” przyjęto w 2019 r. Był to pierwszy w Polsce rządowy dokument, którego autorzy starali się zaszczepić ideę GOZ w polskiej gospodarczej rzeczywistości. Od 2019 r. ta rzeczywistość mocno się zmieniła.

Nowe potrzeby

– Kilka lat temu ten dokument dobrze spełniał swoją rolę. Jednak najwyższa pora, żebyśmy wypracowali nowe rozwiązania, za którymi pójdą projekty ustawy i harmonogram działań. Dlatego chcemy zwrócić uwagę na konieczność bardziej międzysektorowego spojrzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym – mówi Katarzyna Błachowicz, wiceprezes Klastra Gospodarki Cyrkularnej i Recyklingu - Krajowego Klastra Kluczowego.

O potrzebie aktualizacji Mapy Drogowej GOZ świadczy również stosunkowo niewielka świadomość na temat gospodarki cyrkularnej, szczególnie wśród mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez Klaster Gospodarki Cyrkularnej i Recyklingu wśród ok. 150 firm MŚP, ich właściciele oceniają świadomość i możliwości transformacji do GOZ w swojej firmie na 3,6 pkt. Skala to 1–5

– Żeby mówić o prawdziwej transformacji i długofalowym myśleniu o gospodarce o obiegu zamkniętym, trzeba pamiętać szczególnie o małych i średnich przedsiębiorstwach. Duże firmy mają doświadczenie i zasoby. Ale to na MŚP w dużej mierze spoczywa ciężar tej transformacji.  Bez udziału małych i średnich firm nie zbudujemy gospodarki obiegu zamkniętego – to one są kluczem do zmiany, a nie tylko jej beneficjentem – podkreśla Agnieszka Zdanowicz, wiceprezes Klastra Gospodarki Cyrkularnej i Recyklingu – Krajowego Klastra Kluczowego.

Klaster Gospodarki Cyrkularnej i Recyklingu

Polish Circular Forum

Już we wtorek, 17 czerwca Klaster Gospodarki Cyrkularnej i Recyklingu organizuje wydarzenie, w którym wezmą udział przedstawiciele Komisji Europejskiej, administracji rządowej i samorządowej, branży komunalnej, przemysłu, recyklerów, a także branży budowlanej. Uczestnicy i uczestniczki Polish Circular Forum spotkają się przede wszystkim przy cyrkularnych okrągłych stołach. To przy nich zrodzą się pomysły i rekomendacje, które da się przekuć w realne współprace oraz praktyczne rozwiązania. Omówią nowe modele biznesowe, luki sektorowe, automatyzację, cyfryzację, digitalizację, ekosystemy i ekoprojektowanie.

– Nowa Mapa Drogowa GOZ dla Polski 2025-2030, dla której założenia i rekomendacje wypracujemy podczas Polish Circular Forum, pozwoli lepiej przygotować się do transformacji, ułożyć strategie i stworzy nowe możliwości dla dużych, średnich i małych firm – stwierdza Katarzyna Błachowicz

Klaster Gospodarki Cyrkularnej i Recyklingu

– Warto czerpać z wiedzy i doświadczenia ekspertów, a Polish Circular Forum to doskonała przestrzeń do spojrzenia na transformację z różnych, komplementarnych perspektyw. To spotkanie stwarza realne szanse na wypracowanie konkretnych rozwiązań, wspiera rozwój przedsiębiorstw i sprzyja budowaniu nieoczywistych, ale strategicznych partnerstw. Tu wiedza, w nieoczywisty sposób, spotyka się z praktyką – podsumowuje Agnieszka Zdanowicz

Źródło: Klaster Gospodarki Cyrkularnej i Recyklingu - Krajowy Klaster Kluczowy

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 5–6/2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę