PGNiG Upstream Norway przygotowuje inwestycję w złoże na Morzu Norweskim

PGNiG Upstream Norway chce inwestować w złoże Verdande Pixabay

Norweska spółka zależna PKN Orlen, wraz z partnerami koncesyjnymi, złożyła wniosek o zatwierdzenie planu zagospodarowania i eksploatacji złoża Verdande na Morzu Norweskim. Wydobycie ma ruszyć w IV kwartale 2025 r.

Verdande to złoże ropno-gazowe, którego zasoby wydobywalne szacowane są na 36,3 mln baryłek ekwiwalentu ropy naftowej. Zgodnie z planem złożonym w norweskim Ministerstwie Ropy Naftowej i Energii wiercenia mają ruszyć pod koniec 2024 r., a wydobycie rozpocznie się rok później. Docelowo produkcja będzie prowadzona w ramach trzech odwiertów. Otwory zostaną podłączone do infrastruktury pobliskiego złoża Norne. Pozwoli to nie tylko przyspieszyć proces zagospodarowania i obniżyć koszty inwestycji, ale – dzięki większej efektywności wykorzystania już istniejących instalacji – przyniesie efekt ekologiczny w postaci większej efektywności energetycznej całej instalacji.

Warunkiem rozpoczęcia prac jest zatwierdzenie planu zagospodarowania i eksploatacji przez norweskie Ministerstwo Ropy Naftowej i Energii.

Złoże Verdande rozciąga się na obszarze sześciu koncesji i składa z dwóch akumulacji węglowodorów: Cape Vulture i Alve Nord East. Ta druga została odkryta w 2020 r. przez AkerBP i PUN na koncesji PL127C. Spółki, wraz z udziałowcami pozostałych koncesji, podjęły decyzję o wspólnym zagospodarowaniu całego obszaru. Udział PUN w złożu Verdande został ustalony na 0,8%. Pozostałymi partnerami są Equinor Energy – operator złoża, Petoro, Vår Energi i Aker BP.

Verdande położone jest w pobliżu innych aktywów PGNiG Upstream Norway, m.in. eksploatowanych już złóż Skarv oraz AErfugl a także przygotowywanych do zagospodarowania Shrek i Alve Nord.

Źródło: PGNiG

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 5-6/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę