Podsumowanie branży maszynowej w 2017 r.

Prima Power

Pozytywne nastroje, koncentracja na klientach, zwiększenie udziału w targach branżowych czy wdrożenie koncepcji Przemysłu 4.0 – tak w skrócie można opisać branżę maszynową w 2017 r.

Myślą przewodnią w mijającym już roku była koncepcja Przemysłu 4.0. To niewątpliwie główny nurt obecnych dyskusji wśród prezesów, ale i osób zarządzających produkcją w zakładach przemysłowych. Wielka rola przypisywana była integracji procesów wytwórczych w jeden zautomatyzowany system produkcyjny. Przedsiębiorcy coraz chętniej zaczęli wdrażać innowacyjne koncepcje, dzięki czemu zwiększyła się konkurencyjność polskich firm na rynkach europejskich.

Przemysł 4.0 w inteligentnej fabryce
Zdecydowanie największa część dyskusji w branży poświęcana była wprowadzeniu do przemysłu koncepcji Industry 4.0. Oznacza ona, że wszystkie aplikacje zostaną ze sobą połączone, tworząc jeden zintegrowany system. Aplikacje obsługujące procesy produkcyjne, zarządzanie przedsiębiorstwem, kontaktami z klientami i kontrahentami oraz wszystkie związane z nimi dane nie tylko ulegną połączeniu, ale również będą na bieżąco poddawane analizie. Połączenie ich z symulacją cyfrową sprawi, że wdrożenia ustawień produkcyjnych będą mogły być testowane, zanim zostaną wprowadzone do oprogramowania w stanie rzeczywistym. Również dostęp do wielu informacji stanie się możliwy dzięki zastosowaniu czujników w sieci przemysłowego internetu rzeczy (IoT), które posłużą do komunikacji pomiędzy elementami wytwarzanymi a zajmującymi się ich obróbką maszynami.

Każde przedsiębiorstwo produkcyjne, chcąc rozwijać się na obecnym rynku, musi wyjść naprzeciw rosnącym potrzebom klientów. Z tego względu również nasza Grupa opracowała innowacyjną koncepcję, wpisującą się w ideę Przemysłu 4.0. „All in one the only one” to koncepcja, zgodnie z którą wszystkie nasze maszyny mogą zostać zintegrowane w jeden system produkcyjny. Stworzenie innowacyjnego parku maszynowego w inteligentnej fabryce jest kluczowe zwłaszcza dla przedsiębiorstw, którym zależy na osiągnięciu pełnej elastyczności i wydajności produkcji – tłumaczy Roman Padewski, dyrektor zarządzający Prima Power Central Europe.

Chcąc zatem osiągnąć konkurencyjność na rynku, firmy zaczęły wdrażać innowacyjne rozwiązania w zakresie inteligentnej fabryki. Smart factory to jeden ze składników Industry 4.0. Jej zadaniem jest wspieranie zasobów ludzkich i maszyn za pomocą systemów cyberfizycznych. Taka fabryka może samodzielnie kontrolować proces produkcyjny, jak i utrzymywać maszyny w idealnym stanie poprzez bieżące analizy.

Automatyzacja – klucz do innowacyjnej produkcji
Temat automatyzacji poruszany jest w branży od dłuższego czasu. Obecnie jednak wiele przedsiębiorców – dotąd dość sceptycznie nastawionych do tego procesu – zaczęło stawiać na wdrażanie nowych rozwiązań do swoich zakładów. Wszystko to ma na celu osiągnięcie większej konkurencyjności na rynku przemysłowym. Te firmy, które nie zdecydują się na wprowadzenie automatyzacji czy robotyzacji, pozostaną w tyle za mocno rozwijającą się konkurencją. W zrozumieniu przekazów, jak i korzyści z wprowadzenia takich rozwiązań niewątpliwie pomocne są raporty oraz konferencje branżowe, które na bardzo szeroką skalę poruszają problem nikłego wdrażania innowacji przez przedsiębiorców. Porównanie obecnego roku z latami poprzednimi pokazuje wyraźny wzrost w tym zakresie.

Targi i konferencje branżowe
Z roku na rok coraz bardziej zauważalna jest koncentracja na omawianiu kluczowych kwestii dla branży przemysłowej, w tym również maszynowej. W tym celu wiele prywatnych podmiotów oraz mediów decyduje się na organizowanie tematycznych branżowych konferencji, których zadaniem jest znalezienie odpowiedzi na wiele nurtujących całą branżę pytań. Niewątpliwie najbardziej cieszącą się zainteresowaniem tematyką spotkań w 2017 r. był Przemysł 4.0 i jego pochodne, czyli smart factory czy internet of things, zarówno w kontekście wdrażania go w polskich przedsiębiorstwach, jak i w ujęciu holistycznym.

Źródło: Prima Power

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę