Rozwój e-commerce a branża magazynowa

IntraLog Poland

E-commerce odgrywa coraz większą rolę nie tylko w strefie gospodarczej, ale także w branży magazynowej. Szacuje się, że w ciągu roku zwiększy się skala dostarczanych przesyłek zamawianych ze sklepów on-line aż o 70%. Wraz z rozwojem gałęzi e-commerce przewiduje się podwyżki cen dostaw w skali 7–10%.

Jeśli w Polsce utrzyma się podobny trend, sieci handlowe oraz duże firmy produkcyjne powinny być gotowe na przeniesienie swojego zaplecza logistycznego w rejony dużych miast, aby usprawnić proces zakupowy. Już teraz zauważalny jest popyt na hale magazynowe, które zapewniają wewnętrzną logistykę sieciom handlowym, operatorom logistycznym oraz produkcji. Najpopularniejszymi komponentami magazynowymi są big-boxy i built-to-suit (BTS). Big-boxy to wielkoformatowe przestrzenie o powierzchni ponad 10 tys. m2 i ok. 10 m wysokości. Miejsca typu build-to-suit tworzone są specjalnie pod wymagania klienta – wielkość, lokalizacja i funkcja są dostosowywane na życzenie kontrahenta.

Kolejnym modułem magazynowym, na który decydują się firmy, jest build-to-own (BTO), czyli budynki realizowane przez dewelopera na zamówienie klienta na własność. Zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe nieustannie rośnie, nie tylko wśród polskich firm – połowa hal magazynowych w Polsce jest wynajmowana przez firmy zagraniczne.

Skalowalność firm, w tym np. sieci handlowych, obliguje zarządzających do uruchomienia nowych kanałów sprzedaży i przeniesienia handlu do internetu, a za tym idzie potrzeba posiadania własnego zaplecza dystrybucyjnego. Cross-border, czyli tzw. internetowy handel transgraniczny, obejmuje sprzedaż z Polski na rynki zagraniczne, a także korzystanie przez polskich konsumentów z ofert sklepów internetowych spoza rodzimego rynku.

Rozwiązania magazynowe zaimplementowane w e-commerce

Duża konkurencja wśród sklepów internetowych wymaga od firm unowocześniania swoich działań, dlatego e-commerce staje się jednym z popularniejszych gałęzi sprzedaży. Firmy oferujące zakup towarów przez internet muszą dopasować się do rozwiązań stosowanych na rynku zachodnim i unowocześnić swoją działalność np. poprzez automatyzację przepływu towarów. Rosnące oczekiwania klientów związane z szybkością dostawy lub prostą możliwością zwrotu bądź wymiany towaru wymuszają na przedsiębiorstwach uelastycznienie łańcucha dostaw. Właściciele sklepów internetowych mogą stać się niebawem głównymi usługobiorcami magazynowymi.

Wśród nowatorskich rozwiązań logistyki magazynowej można wymienić moduły pick, które wykorzystuje się do zarządzania kompletacją towarów. Jego funkcjonalność pozwala ograniczyć dokumentację papierową, pomaga zlokalizować towar na półkach magazynowych i podaje ilość dostępnych sztuk, co doskonale wpływa na usprawnienie procesów. Systemy pickowania towarów są łatwe w obsłudze, można je również dostosować do każdego rodzaju działalności.

Roboty AGV to samojezdne wózki transportowe, które mają za zadanie przewożenie towarów z jednego miejsca do drugiego, wyposażone w czujniki bezpieczeństwa i skanery. Znacząco ułatwiają one prace w wielkoformatowych magazynach. Podobnymi cechami wyróżniają się autonomiczne roboty mobilne (AMR), które poruszają się za pomocą nawigacji GPS. Wbudowana w ich system sztuczna inteligencja pozwala na automatyczne dobieranie tras dzięki wykorzystaniu kamer.

Zaprezentuj usługi dla e-commerce na targach IntraLog Poland

Międzynarodowe Targi Intralogistyki, Magazynowania i Łańcucha Dostaw – IntraLog Poland to nie tylko przegląd najświeższych rozwiązań technologii magazynowych, urządzeń do kompletacji, systemów do oprogramowania i zarządzania magazynem, ale także możliwość zdobycia nowych kontaktów biznesowych i uczestniczenia w branżowych prelekcjach. Targi odbędą się równolegle z V Międzynarodowymi Targami Techniki Pakowania i Opakowań Warsaw Pack.

Wszystkie firmy oferujące rozwiązania ułatwiające zarządzanie pracą w magazynie, usługi skierowane do sklepów internetowych lub rozwiązania zaprojektowane stricte dla e-commerce organizator targów IntraLog Poland 2020 zaprasza do zaprezentowania swojej gamy produktowej tysiącom branżowych odwiedzających.

Źródło: IntraLog Poland

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę