Sektor produkcyjny inwestuje w pracowników
Ocena perspektyw rozwoju sektora produkcji przemysłowej jest coraz lepsza. Dobrze to świadczy również o ogólnej kondycji gospodarki. Branża uważana za papierek lakmusowy całego rynku od dłuższego czasu zgłasza bardzo wysokie zapotrzebowanie na ręce do pracy. Narastający niedobór pracowników sprawia, że firmy dbają o nich coraz bardziej i sięgają po wyszukane sposoby ich angażowania.
Dynamika rozwoju sektora produkcyjnego w Polsce rośnie. Prognoza zatrudnienia dla produkcji jest jedną z najbardziej optymistycznych wśród rynków regionu EMEA i najlepszą, względem innych sektorów, w Polsce. Umocnienie pozytywnego trendu przekłada się na kształt polityki personalnej przedsiębiorstw. To świetna wiadomość dla osób poszukujących zatrudnienia – firmy mają do zaoferowania nie tylko miejsca pracy, ale też coraz lepsze warunki, w tym systemy motywacyjne.
– Dynamiczny rozwój gospodarczy zwiększa popyt na pracowników, a ich niedobór na rynku skłania firmy do większych starań o pozyskanie kandydatów – mówi Izabela Bąkowska-Jurga, partner biznesowy HR w Imperial Tobacco Polska. – Bardzo pozytywnym zjawiskiem jest rosnąca świadomość roli i wartości pracownika. Pracodawcy wprowadzają coraz bardziej rozbudowane systemy motywacyjne, chcąc przyciągnąć nowych, jak i zatrzymać dotychczasowych zatrudnionych. Kluczem do sukcesu są różnorodne metody, jednak pod warunkiem, że wynikają z uważnego wysłuchania potrzeb pracowników. Jak pokazuje nasze doświadczenie, podobne zainteresowanie może wzbudzać darmowy transport do miejsca pracy, jak i np. dopłaty do urlopu dla rodzin pracowników. Istotne jest też samo wynagrodzenie oraz premia, choć równie ważnymi oczekiwaniami naszych kandydatów są stabilność, rozwój zawodowy i dobra atmosfera w pracy.
Globalny koncern tytoniowy ma w Polsce dwie fabryki – w Radomiu oraz w podpoznańskich Jankowicach. Rozwija się dynamicznie, dlatego do obydwu miejsc poszukuje większej liczby pracowników produkcji o kompetencjach technicznych, jak np. mechaników maszyn, automatyków, operatorów maszyn, pracowników transportowych czy pracowników linii produkcyjnej. Na długiej liście oferowanych im benefitów znajdują się m.in. bezpłatny transport do miejsca pracy z okolicznych miejscowości, świeże owoce w stołówce, dodatki finansowe do wyżywienia, bonusowe dni wolne, premia roczna, bezpłatny dostęp do lekarza w miejscu pracy, a także specjalne programy dla świeżo upieczonych rodziców czy osób po 50. roku życia.
Podobnie o pracowników dba produkujący światłowody Corning Optical Communications. Obok dotychczasowej fabryki pod Łodzią firma otworzyła właśnie drugi zakład, jeden z największych nie tylko w skali regionu, ale i Europy. To wynik szybkiego rozwoju automatyzacji oraz rosnącego popytu na rozwiązania optyczne dla przemysłu telekomunikacyjnego. By sprostać popytowi, Corning nie tylko intensywnie rekrutuje nowych pracowników, ale też poświęca dużo uwagi ofercie dla tych już zatrudnionych.
– Bez sprawdzonych systemów motywacji czy elastyczności w podejściu do potrzeb naszych pracowników nie jest możliwe zachowanie na obecnym rynku pozycji konkurencyjnej – komentuje Mariusz Bielawski, dyrektor Corning Optical Communications. – Zapewnienie benefitów jest oczywistością, ale i wyzwaniem. Zwłaszcza kiedy tak jak u nas, firma zatrudnia na różnych szczeblach, na stanowiskach produkcyjnych i okołoprodukcyjnych, specjalistycznych, inżynieryjnych. Potrzeby i oczekiwania pracowników są więc bardzo zróżnicowane i oferta pozapłacowa musi to odzwierciedlać. Taka inwestycja przynosi jednak efekty i warta jest zachodu.
Firma oferuje więc pracownikom dofinansowanie do posiłków w firmowej kantynie, opiekę medyczną i bezpłatny dojazd do pracy. Dofinansowane są karta sportowa i wypoczynek, firma regularnie organizuje też firmowe pikniki i imprezy integracyjne. To jednak nie wszystko. Dużym zainteresowaniem cieszą się oferowane przez Corning możliwości rozwoju, otwierające drogę do awansu, w tym przejścia pomiędzy działami w ramach firmy.
Jak twierdzą eksperci, zbudowanie skutecznego systemu motywacji wymaga czasu i zaangażowania, jednak pozwala na współczesnym rynku skutecznie walczyć o pracownika i rozwijać firmę.
– Poszukiwanie nowych sposobów na przyciągnięcie i związanie z sobą pracowników to w tej chwili konieczność – mówi Anna Mikulska, dyrektor w MJCC, agencji specjalizującej się w doradztwie w obszarze employer brandingu. – Rynek pracy uległ zmianie, a wraz z nim zmieniło się też nastawienie pracowników. Są oni bardziej świadomi własnej wartości, szukając pracodawcy, nie są przecież skazani na pierwszą ofertę. Wybierają więc z większą rozwagą, patrząc na konkrety, które proponują im firmy. Programy motywacyjne odzwierciedlają podejście firmy do pracownika – jeśli są dostosowane do preferencji załogi, dają realną przewagę nad innymi pracodawcami.
Źródło: MJCC