Siemens Mobility rozwija współpracę serwisową z PKP Cargo
W latach 2015–2022 PKP Cargo zakupiła łącznie 25 lokomotyw Vectron MS. Pierwsze 20 elektrowozów jest w regularnej eksploatacji, a kolejne 5 zostanie przekazane w pierwszym kwartale 2023 r. Po blisko 8 latach użytkowania pierwszych lokomotyw zbliża się czas pierwszej naprawy okresowej P4. Firma PKP Cargo zdecydowała się skorzystać z opcji umowy i zlecić polskiemu oddziałowi Siemens Mobility realizację rewizji dla pierwszych 12 pojazdów.
Vectrony to najnowocześniejsze na rynku europejskim, uniwersalne lokomotywy, o modułowej konstrukcji, umożliwiającej łatwe dostosowanie do wymogów użytkowania i specyfiki jazdy w różnych krajach i różnych warunkach eksploatacyjnych. Lokomotywa powstawała z myślą o realizacji różnorodnych zadań przewozowych. Podstawowym założeniem przy budowie pojazdu była wydajność i opłacalność wykonywania zadań trakcyjnych w ruchu krajowym i transgranicznym, zarówno pasażerskim jak i towarowym w Europie.
Od 2009 r. zespół serwisowy Siemens Mobility realizuje działania utrzymaniowo-naprawcze dla lokomotyw Siemensa jeżdżących po polskich torach. Liczący blisko 60 osób zespół działa w trzech lokalizacjach - Warszawie, Poznaniu oraz w Katowicach. Serwisuje zarówno pojazdy z rodziny Eurosprinter, a także najnowocześniejsze lokomotywy w Europie – Vectrony. Siemens Mobility to także pierwszy producent pojazdów kolejowych działający na polskim rynku z certyfikatem ECM w obszarze utrzymania lokomotyw.
Do tej pory zespół serwisowy Siemens Mobility realizował rewizję P4 dla lokomotyw U4 (Husarze – PKP Intercity) oraz F4 (PKP Cargo). Z końcem 2022 r. firma rozszerzyła umowę z PKP Cargo o realizację kompletnej rewizji pierwszych 12 lokomotyw Vectron MS.
– Cieszymy się z rozwoju naszej współpracy z PKP Cargo na kolejne lata, zwłaszcza w obszarze serwisu lokomotyw, gdzie zapewniamy najwyższy poziom dostępności pojazdów oferowany na rynku. Rewizja 12 lokomotyw będzie wykonywana lokalnie, w Warszawie, przy współpracy z centrum serwisowym i napraw lokomotyw Siemens w Monachium Allach, gdzie mamy swoje centrum kompetencji serwisowych przy fabryce lokomotyw Vectron. Będzie to pierwsza kompletna rewizja Vectronów w naszym kraju – powiedział Piotr Haremza, dyrektor pionu serwisu Siemens Mobility Sp. z o.o.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Transport
Kolejne lata mogą być okresem prosperity dla transportu kolejowego
Kolejne lata przyniosą ważne dla rozwoju transportu szynowego szanse. Jedną z nich będzie zmniejszenie konkurencyjności transportu drogowego, do czego może się przyczynić objęcie tego sektora od 2027 r. nowym unijnym systemem handlu uprawnieniami do emisji CO2. Szansą dla kolei są także tłumny powrót pasażerów po latach pandemii oraz planowane inwestycje w linie kolejowe w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. – Rynek będzie potrzebował atrakcyjnej, kompletnej oferty przewozowej, napędzanej zieloną energią. To najlepszy czas na inwestycje na kolei – ocenia ekspert rynku Mateusz Izydorek vel Zydorek. Tym bardziej że – co wyraźnie podkreśla – wojna w Ukrainie pokazała, jak ważny jest to sektor dla bezpieczeństwa kraju. Według niego w tym kontekście dla rynku istotna będzie ogłoszona właśnie transakcja przejęcia PKP Energetyka przez Polską Grupę Energetyczną.
Firma Siemens Mobility sprzedała już 1675 vectronów łącznie do 63 klientów z całej Europy. Lokomotywy te przejechały ponad 660 milionów kilometrów i są dopuszczone do eksploatacji w Austrii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Danii, Finlandii, Niemczech, Węgrzech, Włoszech, Holandii, Norwegii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, Szwecji, Szwajcarii.
Polscy operatorzy i przewoźnicy kolejowi zakupili już ponad 100 nowoczesnych elektrycznych lokomotyw Siemensa (Husarze, Vectrony, Smartrony). Na co dzień korzystają z nich CARGOUNIT, PKP Intercity, PKP Cargo, DB Cargo Polska, Lotos Kolej, Freightliner PL oraz Laude Smart Intermodal.
Źródło: Siemens Mobility