Innowacyjny system wychwytywania CO2 rewolucjonizuje żeglugę

Koncern technologiczny Wärtsilä wprowadza na rynek przełomowe rozwiązanie z zakresu wychwytywania dwutlenku węgla (CCS) dla globalnego sektora morskiego. Zgodnie z przeprowadzonymi testami, nowa technologia pozwala na redukcję emisji CO2 nawet o 70 procent, stanowiąc kluczowy krok w dekarbonizacji transportu morskiego.
Światowa premiera technologii CCS
Pierwsze wdrożenie rozwiązania miało miejsce na statku Clipper Eris firmy Solvang ASA. Jednostka została wyposażona w pełnoskalowy system CCS, który działa od lutego 2025 roku po wypłynięciu z Singapuru. To kompleksowe rozwiązanie może przyspieszyć proces dekarbonizacji w sektorze transportu morskiego.
Wärtsilä szacuje koszt wychwytywania węgla na 50-70 euro za tonę CO2, włączając koszty kapitałowe i operacyjne. Centrum badawcze firmy w Moss w Norwegii już od 2019 roku prowadzi zaawansowane testy, aktualnie wychwytując 10 ton CO2 dziennie.
Co ważne, rozwiązanie jest także kompatybilne z innymi technologiami ograniczającymi emisję, takimi jak filtry redukcji tlenków siarki, azotu oraz cząstek stałych.
Przełom w dekarbonizacji transportu morskiego
– CCS to przełom dla sektora morskiego. Technologia doskonale wpisuje się w wysiłki zmierzające do drastycznej redukcji emisji i zapobiegania powstawaniu przestarzałych aktywów – podkreśla Håkan Agnevall, prezes koncernu Wärtsilä.
Wärtsilä oferuje różne konfiguracje systemu CCS, dostosowane do konkretnych potrzeb operatorów. Technologia może być stosowana zarówno w nowo budowanych, jak i modernizowanych jednostkach, a jej możliwości obejmują wychwytywanie CO2 z różnych źródeł emisji, w tym statków wykorzystujących ciężki olej opałowy, metanol, LNG oraz olej napędowy.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Wprowadzenie systemu wychwytywania CO2 przez Wärtsilä stanowi znaczący krok w realizacji celów Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) dotyczących redukcji emisji gazów cieplarnianych do 2050 roku.
Źródło: Wärtsilä