Sztuczna inteligencja pomaga branży logistycznej w walce z niedoborem siły roboczej

Sztuczna inteligencja pomaga branży logistycznej Mobile Industrial Robots

Globalna branża logistyczna służy jako kręgosłup handlu międzynarodowego - stanowiąc około 10% światowego PKB. Ponieważ popyt gwałtownie rośnie, firmy już mocno zainwestowały w robotykę i automatyzację: sprzedaż profesjonalnych robotów usługowych do transportu towarów lub ładunków wzrosła o 44% rok do roku (2021-2022). Jednak poważne niedobory siły roboczej grożą zahamowaniem przyszłego wzrostu w branży logistycznej na całym świecie. Nowa generacja robotów wykorzystujących sztuczną inteligencję pomaga sprostać tym wyzwaniom - donosi Międzynarodowa Federacja Robotyki.

Niedobór kierowców ciężarówek, personelu magazynowego lub pracowników portowych jest krytyczną presją na zarządzanie łańcuchem dostaw na całym świecie – mówi Marina Bill, prezes Międzynarodowej Federacji Robotyki. – Łącząc sprzęt do automatyzacji z inteligentnym oprogramowaniem, producenci robotów zaspokajają specyficzne potrzeby branży magazynowej i logistycznej. Roboty wyposażone w sztuczną inteligencję oferują ogromne nowe możliwości dla tego sektora.

Roboty wyposażone w sztuczną inteligencję uczą się radzić sobie ze zmiennością i nieprzewidywalnością

Głównym celem wykorzystania sztucznej inteligencji w robotyce jest lepsze zarządzanie zmiennością i nieprzewidywalnością: dostawcy usług logistycznych mają do czynienia z masowym rynkiem przesyłek transgranicznych, handlu elektronicznego lub dostaw ostatniej mili. Środowisko to obsługuje często zmieniające się produkty, zamówienia i zapasy. Aby maszyny mogły obsługiwać tak elastyczne przepływy pracy, oprogramowanie AI działa w oparciu o doświadczenie, a nie programowanie. Roboty wyposażone w sztuczną inteligencję uczą się pobierać i pakować różne przedmioty z dużą prędkością w magazynie, wykorzystują wizję do autonomicznego transportu przedmiotów w fabryce i zapewniają interfejsy oparte na sztucznej inteligencji, które zmieniają 90-minutowe zadanie konserwacyjne w dwusekundową regulację.

Niedobór 3 milionów kierowców ciężarówek 

Dla wielu firm logistycznych nadszedł czas na dalszą automatyzację. Światowy niedobór kierowców ciężarówek jest jednym z wielu powodów: według Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU), obecnie na całym świecie do obsadzenia jest ponad 3 miliony stanowisk kierowców ciężarówek. Wraz z rosnącą przepaścią demograficzną między młodymi i starszymi kierowcami, przewiduje się, że niedobór kierowców podwoi się do 2028 r. 

Podczas gdy ogólne wyzwanie związane z niedoborem siły roboczej jest wspólne dla całego logistycznego łańcucha dostaw w Europie, Azji i Stanach Zjednoczonych, konkretne powody i dotkliwość są różne. Nowe regulacje rządowe dotyczące czasu pracy zmuszają na przykład firmy w Japonii do dalszej automatyzacji. W Stanach Zjednoczonych szczególny niedobór wykwalifikowanych specjalistów ds. logistyki w magazynach e-commerce wymaga wsparcia technologicznego, a w Niemczech utrzymanie zatrudnienia starszych pracowników na wymagających fizycznie stanowiskach wymaga lepszych warunków pracy dla tych kolegów.

Technologia robotyczna nadaje się do różnych zadań w branży logistycznej. Podczas gdy roboty usługowe współpracują z personelem ludzkim, tworząc bardziej wydajne miejsca pracy, roboty przemysłowe pomagają zautomatyzować brudne, nudne i niebezpieczne zadania za ogrodzeniem. Połączona moc szerokiej gamy zastosowań w robotyce i automatyzacji odegra kluczową rolę w wypełnianiu luk kadrowych i pozwoli na przyszły wzrost w tej kluczowej branży – mówi Marina Bill. 

LogiMAT 2024 w Stuttgarcie, Niemcy - 19-21 marca

Członkowie IFR zaprezentują szerokie spektrum rozwiązań dla sektora logistycznego na targach LogiMAT 2024 w Stuttgarcie w Niemczech.

Coroczny raport World Robotics - Service Robots opracowany przez Dział Statystyczny IFR zawiera przegląd globalnego rynku robotyki usługowej. Zawiera on wyniki corocznej ankiety IFR na temat globalnej sprzedaży profesjonalnych i konsumenckich robotów usługowych oraz analizę struktury branży, w tym pełną listę wszystkich producentów robotów usługowych znanych IFR. Raport opisuje również produkty rynkowe, zadania, wyzwania i nowe osiągnięcia w poszczególnych zastosowaniach robotów usługowych.

Edycja 2024 będzie w szczególności podkreślać obszary zastosowań transportu zewnętrznego bez ruchu publicznego, mobilnego przewodnictwa, informacji i robotów telepresence, a także robotów do interakcji społecznych, z wywiadami ekspertów z wiodącymi dostawcami i dogłębną analizą rynku. Badanie zostało przygotowane wspólnie z ekspertami ds. robotyki z Fraunhofer IPA w Stuttgarcie.

Źródło: IFR

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 11–12/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę