Sztuczna inteligencja w systemach Comarch ERP

Sztuczna inteligencja w systemach Comarch ERP Comarch

Comarch wykorzystuje w swoich systemach sztuczną inteligencję (AI). Eksperci z firmy wyjaśnili, jak pomaga ona klientom w usprawnieniu działań biznesowych. Dzielą się też przewidywaniami dotyczącymi zastosowania AI w przyszłości oraz tłumaczą, jak wdrażać zaawansowane rozwiązania AI w poszczególnych branżach.

Nowoczesna AI uczy się i rozwija częściowo bez ingerencji człowieka, a więc możliwości wykorzystania tej technologii w biznesie są właściwie nieograniczone. Obecnie trudno jest znaleźć obszar, w którym nie pojawiają się algorytmy sztucznej inteligencji, zwłaszcza jeśli firmie zależy na automatyzacji, przyspieszeniu lub udoskonaleniu procesów. Nic dziwnego, że AI zyskuje przewagę nad tradycyjnymi algorytmami.

Powiązane firmy

Dzięki wykorzystaniu algorytmów sztucznej inteligencji możliwe jest lepsze rozpoznanie oczekiwań potencjalnych klientów i trafienie z reklamą do tych odbiorców, którzy rzeczywiście są zainteresowani kupnem danego produktu bądź usługi. To świetne narzędzie także w przypadku automatyzacji marketingu – mówi Mariusz Zygmułka, dyrektor AI/ML w Sektorze Comarch Enterprise Solutions.

Ze względu na zdolność uczenia się algorytmy AI mogą mieć zastosowanie tam, gdzie nie poradzą sobie tradycyjne algorytmy. Mówimy tutaj o obszarach takich, jak np. analiza i interpretacja trendów gospodarczych, w których występuje bardzo duża zmienność danych – dodaje Sebastian Smiatek, konsultant Comarch ES ds. rozwiązań biznesowych.

Mimo zalet AI, część przedsiębiorców wciąż ma pewne obawy związane z nową technologią, m.in. ewentualne zastąpienie pracowników przez roboty, wysokie koszty wdrożenia i niepewność, czy sztuczna inteligencja poradzi sobie z konkretnymi problemami. Comarch udowadnia, że rozwiązania AI mogą stanowić duże wsparcie w przyspieszaniu rozwoju biznesu. Użytkownicy systemów Comarch ERP mogą płynnie przejść na rozszerzenia AI w dobrze znanym środowisku systemowym czy skorzystać z wdrożenia pilotażowego.

W praktyce rozwiązania AI proponowane przez Comarch uwzględniają specyfikę danego oprogramowania ERP na poziomie architektury, modelu danych, a także zastosowanie wynikające ze specyfiki branży. Dzięki doświadczeniu, specjaliści Comarch mogą optymalnie wykorzystać zasoby przedsiębiorstw i zintegrować oprogramowanie, zgodnie z ich potrzebami.

Aby przystosować algorytmy do współpracy z firmą, niezbędne jest zasilenie ich danymi. Comarch zapewnia pełne bezpieczeństwo i ochronę informacji, a przetwarzane dane dotyczą wyłącznie usprawnienia systemu ERP. Ponadto wszystkie rozwiązania IT są projektowane zgodnie z zasadą „privacy by design”.

Comarch nie gromadzi oraz nie wykorzystuje danych w celu trenowania modeli opartych na sztucznej inteligencji, jeśli klienci nie upoważnili nas do takiego działania. Dodatkowo niektóre stosowane przez Comarch modele uczenia maszynowego są trenowane tylko bezpośrednio w środowisku użytkownika – opowiada Mariusz Zygmułka.

Rozwój AI nie oznacza jednak, że sztuczna inteligencja zupełnie przejmie obowiązki człowieka. Dla bezpieczeństwa i kontroli ostatnie słowo zawsze należy do użytkownika oprogramowania. Przykładem elementu AI, sterowalnego przez człowieka, jest wprowadzony niedawno w Comarch ChatERP.

– Comarch ChatERP jest interaktywnym asystentem użytkownika systemów Comarch ERP. Może on nie tylko dostarczać informacji potrzebnych do pracy z oprogramowaniem czy podjęcia określonych czynności, ale potrafi również samodzielnie wykonać szereg zadań. W planowanych kolejnych wersjach ChatERP niektóre działania będą mogły być automatyczne, ale tylko po wcześniejszej akceptacji użytkownika. Dla zachowania bezpieczeństwa oraz kontroli nad narzędziami, ostatnie słowo musi należeć do człowieka – wyjaśnia Mariusz Zygmułka.

Trzeba bowiem pamiętać, że sztuczna inteligencja ma swoje ograniczenia – trudno wykorzystać automatyzację do utrzymania relacji z kontrahentami, pracy zespołowej czy zadań wymagających kreatywności lub najnowszych trendów.

W ogólnym rozrachunku sztuczną inteligencję należy traktować jako narzędzie, które może wesprzeć pracowników poprzez automatyzację powtarzalnych i żmudnych czynności, co pozwoli przenieść wysiłki specjalistów w stronę działań kreatywnych – proponuje Sebastian Smiatek.

Źródło: Comarch 

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę