Unijna Grupa Zadaniowa ds. Przyszłości Mobilności
Strategiczna inicjatywa mająca na celu zapewnienie UE wiodącej pozycji w obszarze innowacji transportowych
16 prezesów i założycieli najbardziej wpływowych prywatnych firm i startupów z sektora mobilności w Europie zainaugurowało dziś Unijną Grupę Zadaniową ds. Przyszłości Mobilności (EU Future Mobility Taskforce) podczas spotkania z Europejską Komisarz ds. Transportu, Adiną Vălean. Grupa zadaniowa ma na celu dostosowanie tworzonych i wdrażanych innowacji do strategicznych celów UE, w szczególności w zakresie uczciwej konkurencji w UE, jak również w kontekście rosnącej globalnej konkurencji w sektorze transportu.
– Dzisiejszy dzień był okazją do uruchomienia Unijnej Grupy Zadaniowej ds. Przyszłości Mobilności, w ramach której 16 prezesów i założycieli czołowych europejskich "jednorożców" i startupów zajmujących się mobilnością połączyło siły. Podczas dynamicznego spotkania zapoznaliśmy się z potrzebami naszych innowatorów w dziedzinie transportu i omówiliśmy przełomowe inicjatywy, takie jak Strategia Dronów 2.0 czy przyszłe ramy regulacyjne Hyperloop. Unia Europejska zwiększa wsparcie finansowe dla innowatorów i startupów transportowych poprzez klaster 5 programu Horyzont Europa i EIT Urban Mobility. Europejska Rada ds. Innowacji, dysponująca budżetem w wysokości 10 mld euro, zaprasza przedsiębiorców transportowych do wzięcia udziału w programie – stwierdziła komisarz ds. Transportu, Adina Vălean.
Zainicjowana przez Bolt i Cabify grupa zadaniowa zrzesza 18 firm z sektorów współdzielonej mobilności, ładowania pojazdów elektrycznych, Maglev, kolejowego, transportu autokarowego, przewozu towarów i lotniczego, działających w obszarze innowacji transportowych i zaawansowanych technologii.
Firmy należące do grupy zadaniowej mają wspólny cel, jakim jest wprowadzenie nowych rozwiązań w celu zaspokojenia zwiększonego popytu konsumentów oraz uczynienia mobilności bardziej zrównoważoną, przystępną cenowo i bardziej zintegrowaną. Wspólne wyzwania obejmują przestarzałe i rozdrobnione przepisy, brak egzekwowania prawa, bariery wejścia na rynek, dostęp do finansowania i dostępność danych.
Podczas gdy Europa była pionierem znaczących postępów w zakresie mobilności, zwłaszcza dzięki konkurencyjnemu środowisku na jednolitym rynku transportowym, obecnie stoi przed kluczowym wyzwaniem, jakim jest pełne wykorzystanie rozwiązań nowej generacji obok już istniejących oraz skalowanie tych innowacji na arenie globalnej.
– Europa już raz straciła szansę na bycie liderem w dziedzinie ultraszybkich kolei, rezygnując z projektu maglev (Transrapid) w pierwszej dekadzie XXI wieku, co skutkowało wdrożeniem i rozwojem tej technologii w Chinach. Teraz, gdy nasi azjatyccy konkurenci rozwijają drugą generację maglevów, zdolnych osiągać prędkości do 600 km/h, technologie takie jak MagRail firmy Nevomo, interoperacyjne z istniejącymi systemami kolejowymi, mogą umożliwić Europie odzyskanie wiodącej roli w zrównoważonej mobilności – powiedział Przemek Pączek, Prezes Zarządu i współzałożyciel Nevomo.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Głównym celem Unijnej Grupy Zadaniowej ds. Przyszłości Mobilności jest informowanie i dostarczanie wytycznych prawodawcom UE w zakresie kolejnego mandatu legislacyjnego w obszarze innowacji i startupów w sektorze transportu. Pierwszym wkładem grupy zadaniowej będzie kompleksowy raport zawierający wspólne spostrzeżenia i rekomendacje jej członków, który zostanie przedstawiony komisarz Vălean wiosną br. Jest to znaczący krok w kierunku kształtowania przyszłości, w której europejskie innowacje w zakresie mobilności będą nie tylko utrzymywane, ale także zostaną przyspieszone, zapewniając Europie przewodnictwo w zakresie globalnych innowacji w transporcie.
Firmy, które już dołączyły do inicjatywy to: Aura Aero, Bolt, Cabify, CARTO, Dronamics, EVBox, EV Connect, Fastned, Flix, Lilium, MaasGlobal, Nevomo, Omio, Otiv, Scoobic, Volocopter, Voi, Virta.
Źródło: Nevomo