Wśród Polaków słabnie duch przedsiębiorczości

Wśród Polaków słabnie duch przedsiębiorczości Canva

Chociaż blisko dwie trzecie Polaków uważa, że założenie firmy w naszym kraju jest proste, nie przekłada się to na intencje przedsiębiorcze, które z roku na rok słabną – wynika z raportu PARP „Global Entrepreneurship Monitor”. Dla wielu barierą jest strach przed porażką i niewiara we własne umiejętności, ale też obawa przed biurokracją i zmieniającymi się przepisami, które stanowią duże wyzwanie dla firm, szczególnie z sektora MŚP. 

– Na infolinię PARP dzwoni ok. 100 tys. przedsiębiorców rocznie. Rozmawiamy m.in. o tym, co oferują fundusze europejskie, ale również o tym, jakie aspekty są istotne w prowadzeniu i rozwijaniu działalności gospodarczej. Na tej podstawie – wspólnie z Ministerstwem Rozwoju i Technologii – przygotowaliśmy cykl konferencji online #idearozwojubiznesu, skierowanych do mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw – mówi agencji Newseria Biznes Karolina Dorywalska, dyrektor Departamentu Komunikacji i Marketingu w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Szkolenia dla przedsiębiorców

„Idea rozwoju Twojego biznesu” to cykl 10 konferencji informacyjno-edukacyjnych, które odbywają się online na stronie internetowej parp.gov.pl w listopadzie i grudniu. Przedsiębiorcy z sektora MŚP mogą się z nich dowiedzieć m.in., jakie narzędzia sprzyjają rozwojowi cyfryzacji, zielonej transformacji i innowacyjności firmy, a także poznać najnowsze regulacje prawne dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej. 

– Mówimy o tym, co jest ważne dla przedsiębiorców, czyli np. jak prowadzić prostą spółkę akcyjną albo jak przekazać firmę swoim następcom – mówi Karolina Dorywalska. – Ważnymi tematami poruszanymi podczas tego cyklu spotkań z pewnością będzie też planowana nowelizacja ustawy o CEIDG oraz zamówienia publiczne dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Spotkanie z cyklu „Idea rozwoju Twojego biznesu”, które odbyło się 24 listopada br., było poświęcone usługom z zakresu transformacji cyfrowej dla przedsiębiorców oraz Europejskim Hubom Innowacji Cyfrowych, czyli nowo powstającym ośrodkom współfinansowanym przez Komisję Europejską, których rolą będzie pomoc w zwiększaniu konkurencyjności firm poprzez wsparcie ich w procesie cyfryzacji. EHIC mają umożliwić rozwój przede wszystkim małym i średnim firmom.

Wśród poruszanych tematów znalazły się m.in. granty na nowe projekty inwestycyjne, zamówienia publiczne dla MŚP oraz dyrektywa Omnibus, czyli nowe przepisy dla e-handlu. Z perspektywy MŚP, które borykają się w tej chwili z dużymi podwyżkami rachunków za energię, szczególnie interesująca mogła być też konferencja poświęcona efektywności energetycznej i jej roli w obniżaniu kosztów prowadzenia działalności. Wydarzenie odbyło się 1 grudnia br., a wzięli w nim udział eksperci, m.in. z Politechniki Warszawskiej, Stowarzyszenia Fala Renowacji oraz firmy Danfoss.

– W naszym cyklu biorą udział zarówno eksperci z rynku, jak i osoby, które bezpośrednio odpowiadają za tworzenie nowych przepisów prawa dla polskich firm. Między innymi dlatego cieszą się one tak dużą popularnością – każdą z naszych wideokonferencji ogląda ponad pół tysiąca osób – mówi Karol Demski, kierownik w Departamencie Komunikacji i Marketingu w PARP.

Udział w konferencjach z cyklu „Idea rozwoju Twojego biznesu” jest dla przedsiębiorców bezpłatny i nie wymaga wcześniejszej rejestracji. Szczegółowy harmonogram wraz z tematami kolejnych spotkań jest dostępny na stronie PARP. Tam można również obejrzeć zapis wszystkich wcześniejszych wideokonferencji, ponieważ tegoroczna edycja cyklu jest już trzecią z kolei.

– Poprzednie dwie edycje cieszyły się olbrzymią popularnością, co pokazuje, jak wielkie znaczenie mają takie inicjatywy edukacyjne dla firm – mówi Karol Demski.

Obawy hamują rozwój 

Tegoroczny raport z badania przedsiębiorczości „Global Entrepreneurship Monitor”, opublikowany przez PARP, pokazuje, że obawy przedsiębiorców co do swoich kompetencji mogą hamować proces powstawania nowych firm. Przykładowo 66% grupy osób będących na wczesnym etapie prowadzenia działalności wskazało, że przed założeniem start-upu Polaków powstrzymuje brak umiejętności związanych z organizacją i zarządzaniem firmą, niezbędnych do rozpoczęcia działalności. To wzrost o 13 p.p. względem roku 2019. Taki sam odsetek uważa, że decyduje o tym brak wiary we własne umiejętności, z kolei 63% wskazało na brak wiedzy branżowej i specjalistycznej niezbędnej do rozpoczęcia działalności (wzrost wskazań o 8 p.p.). Te odpowiedzi padały tylko nieznacznie rzadziej niż brak kapitału czy brak pomysłu na biznes.

Z drugiej strony w ubiegłym roku 60%. Polaków było przekonanych, że dysponują wystarczającą wiedzą i umiejętnościami do prowadzenia firmy. Co ciekawe, ten odsetek był zdecydowanie wyższy niż w latach poprzedzających pandemię (50% w 2019 r. i 47% w 2018 r.) oraz wyższy niż europejska średnia (50%). Nieznacznie (o 2 p.p.) wzrósł za to odsetek osób, które choć widzą szanse biznesowe, obawiają się porażki. W ubiegłym roku 43% dorosłych Polaków przyznawało, że to właśnie ryzyko nieosiągnięcia sukcesu zniechęca ich do założenia firmy.

W 2021 r. tylko 3% osób niezaangażowanych w prowadzenie działalności gospodarczej odpowiedziało twierdząco na pytanie o to, czy planuje w ciągu najbliższych trzech lat założyć firmę. W poprzednich dwóch latach było to odpowiednio 5% i 6%. Wynik dla Polski jest znacznie niższy od średniej dla Europy, która wynosi 13%. Jednocześnie 64% Polaków uważało, że założenie firmy w naszym kraju jest proste (w 2019 r. było to 90%).

Źródło: Newseria

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 9/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę