Wymogi bezpieczeństwa maszyn

Wprowadzane do obrotu i użytkowania maszyny i urządzenia muszą zapewniać bezpieczeństwo użytkownikom, otoczeniu oraz środowisku. Wymogi bezpieczeństwa regulowane są prawnie i są obowiązujące.
Do momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w naszym kraju obowiązywały własne wewnętrzne przepisy, a po przystąpieniu do UE zharmonizowano wymagania z dyrektywami unijnymi. Poza zapewnieniem bezpieczeństwa prawo europejskie ma zapewniać większą kompatybilność stosowanych rozwiązań i ich uznanie w całej Unii, bez konieczności kolejnych certyfikacji w krajach członkowskich.
Każde państwo w ramach swych kompetencji ustawodawczych musi zagwarantować obywatelom bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo warunków pracy. W tym celu organy ustawodawcze państwa wydają ustawy oraz rozporządzenia mające regulować wymagania stawiane produktom, w tym urządzeniom i maszynom obsługiwanym przez pracowników i serwisantów. Warunki te uwzględniają stopień skomplikowania maszyn i urządzeń, potencjalne zagrożenia oraz ich oddziaływanie na personel obsługujący, otoczenie i środowisko naturalne. Stanowią wytyczne do przeprowadzenia procesu dopuszczenia maszyn do obrotu oraz warunkują możliwości ich użytkowania. Dlatego każde wprowadzane do obrotu i użytku maszyny oraz wszelkie produkty poddawane są badaniom na zgodność z wymogami prawnymi bezpieczeństwa oraz ich wpływu na środowisko. W zakresie bezpieczeństwa użytkowania maszyn mamy do czynienia z trzema aktami prawnymi:
- ustawą z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (DzU nr 229 z dnia 31.12.2003 r. poz. 2275 z późn. zm.) wdrażającą postanowienia dyrektywy 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów
(DzU WE Nr L 11/4), - ustawą z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (DzU nr 204 z dnia 17 września 2004 r. poz. 2087 z późn. zm.) wdrażającą 38 dyrektyw Wspólnoty Europejskiej dotyczących bezpieczeństwa wyszczególnionych produktów;
- rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 21 października 2008 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla maszyn (DzU nr 199 z dnia 7 listopada 2008 r. poz. 1228), wdrażającego postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/42/ WE z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniającej dyrektywę 95/16/ WE (Dz. Urz. UE L157 z 09.06.2006, str. 24).
W zgodzie z prawem UE
Do momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej obowiązywały wewnętrzne prawne przepisy bezpieczeństwa maszyn, które musiały być ratyfikowane po 1 maja 2004 r. W tym czasie wprowadzona została do ustawodawstwa polskiego tzw. stara dyrektywa maszynowa, która straciła swoją aktualność
w momencie pojawienia się nowej dyrektywy maszynowej 2006/42/WE z dnia 17 maja 2006 r.
(Dz. Urz. WE nr L 157/24).
Zbliżenie i harmonizowanie wymagań stawianych wprowadzanym do obrotu maszynom i urządzeniom ma celu stworzenie jednolitych warunków bezpieczeństwa i ochrony zdrowia obywatelom Unii, ale również stworzenie warunków łatwego przepływu rozwiązań oraz harmonizacji między krajami wspólnoty. Dopuszczenie w jednym z krajów członkowskich maszyn skutkuje ich dopuszczeniem na terenie całej Unii, bez konieczności ponownej ich weryfikacji. Dyrektywa maszynowa 2006/42/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz. Urz. WE nr L 157/24) ma na celu stworzenie jednolitych warunków bezpieczeństwa i pracy obywatelom Unii obszarze stosowanych rozwiązań technicznych maszyn i urządzeń. Została wprowadzona w naszym kraju rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 21 października 2008 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla maszyn (Dz. U. nr 199 z dnia 7 listopada 2008 r. poz. 1228). Precyzuje przede wszystkim zasadnicze wymagania służące osiągnięciu bezpieczeństwa i ochronie zdrowia, dotyczące projektowania i wytwarzania wprowadzanych do obrotu maszyn i ich elementów, ale także procedury oceny zgodności, sposób oznakowania maszyn, a także wzór znaku CE.
Zgodnie z tym rozporządzeniem (§1) to producent maszyny, osobiście lub przez upoważnionego przedstawiciela, powinien zapewnić ocenę ryzyka oraz określi podstawowe wymagania bezpieczeństwa
i ochrony zdrowia. Ocena ta powinna być uwzględniona przy projektowaniu i produkcji maszyny. Projekt maszyny i jej wykonanie, zapewniając jej realizowanie podstawowych funkcji swego przeznaczenia, a także dozoru i konserwacji oraz remontów, nie może stanowić zagrożenia dla osób obsługi w określonych dla tej maszyny warunkach, oraz w dających się przewidzieć warunkach niewłaściwego użycia (§10). Już na etapie projektu maszyna powinna być tworzona z zamiarem uniemożliwienia jej niewłaściwego użycia i stosowania niezgodnego z przeznaczeniem. Ważne jest również, by wszelkie urządzenia ograniczały do minimum dyskomfort czy obciążenia psychiczne lub fizyczne użytkowników, stosując się do zasad ergonomii (§16).
Przytoczone wymagania prawne określają również wymagania dotyczące sterowania maszyn,
w szczególności umożliwiające ich uruchamianie jedynie w sposób zamierzony oraz gwarantujące ich awaryjne natychmiastowe zatrzymywanie (§18 rozporządzenia). Zwraca się również uwagę na osłony oraz konieczność ograniczenia hałasu i drgań, szkodliwych i uciążliwych dla obsługi. Określa wymagania dotyczące znakowania maszyn, w tym znaku bezpieczeństwa CE, oraz posiadania instrukcji, zawierającej opis zastosowania zgodnego z przeznaczeniem i wykaz niewłaściwego użycia, które można przewidzieć (§58). Bardzo ważną częścią instrukcji jest zawartość dotycząca deklaracji zgodności WE lub też dokument zawierający treść deklaracji.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki wprowadzające dyrektywę maszynową precyzuje wymagania dotyczące procedur oceny zgodności oraz minimalne kryteria dotyczące notyfikowanych jednostek (§127).
Przepisy ujednolicone
Zmieniające się przepisy dotyczące wymagań w zakresie warunków bezpieczeństwa maszyn doprowadziła także do wydania ostatecznej, obowiązującej obecnie, wersji tzw. nowego podejścia do harmonizacji technicznej i normalizacji opublikowanej w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. (Dz. U. nr 204 z dnia
17 września 2004 r. poz. 2087 z późn. zm.) o systemie oceny zgodności. Ustawa ta wydana na bazie 38 dyrektyw Wspólnoty Europejskiej określa przede wszystkim:
- proces wprowadzenia do obrotu wyrobu (art. 5 pkt 2), pod którym kryją się warunki dopuszczenia po raz pierwszy na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, wyrobów w celu jego używania lub dystrybucji,
- proces pierwszego oddania do uuużytku wyrobu (art. 5 pkt 19) na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu, zgodne
z przeznaczeniem użycie wyrobu, który nie został wprowadzony do obrotu.
Ustawa o systemie oceny zgodności zapewnia maksymalne bezpieczeństwo produktów potencjalnym użytkownikom. Jej zakres określa zasady funkcjonowania systemu oceny zgodności
z zasadniczymi i szczegółowymi wymaganiami dotyczącymi wyrobów, szczegółowe warunki i tryb udzielania akredytacji, zasady i tryb autoryzacji jednostek certyfikujących i kontrolujących oraz laboratoriów, a także sposób zgłaszania Komisji Europejskiej i państwom członkowskim Unii Europejskiej autoryzowanych jednostek
i laboratoriów.
Ustawa o systemie oceny zgodności precyzuje również zadania Polskiego Centrum Akredytacji będącej krajową jednostką akredytującą oraz zasady działania systemu kontroli wyrobów zgodnie z ramami nadzoru rynku, ustanowionymi w rozporządzeniu (WE) nr 765/2008.
Wprowadzenie przepisów ustawy o systemie oceny zgodności ma na celu eliminowanie zagrożeń stwarzanych przez wyroby, w tym maszyny i urządzenia dla życia lub zdrowia użytkowników i konsumentów oraz mienia, a także zagrożeń dla środowiska, znoszenie barier technicznych w handlu i ułatwianie międzynarodowego obrotu towarowego, oraz stworzenie jednolitych warunków do rzetelnej oceny wyrobów i procesów ich wytwarzania przez kompetentne i niezależne podmioty.
Produkt również pod kontrolą
Poza wymienionymi wymaganiami bezpieczeństwa maszyn uzupełniająca regulacją prawną jest ustawa
z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (Dz. U. nr 229 z dnia 31.12.2003 r. poz. 2275 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem produktem bezpiecznym (art. 4, pkt 1) jest produkt, który w zwykłych lub dających się w sposób uzasadniony przewidzieć warunkach jego używania, z uwzględnieniem czasu korzystania z produktu, a także – w zależności od rodzaju produktu – sposobu uruchomienia oraz wymogów instalacji i konserwacji nie stwarza żadnego zagrożenia dla konsumentów lub stwarza znikome zagrożenie, dające się pogodzić przy jego zwykłym używaniu i uwzględniające wysoki poziom wymagań dotyczących ochrony zdrowia i życia ludzkiego.
Trzeba natomiast podkreślić, że w przypadku urządzeń wprowadzanych do obrotu stwarzających warunki zagrożenia w określonych sytuacjach, organ nadzoru, jakim jest w tym obszarze prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, może w drodze decyzji uzależnić wprowadzenie produktu na rynek od wcześniejszego spełnienia ogólnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa lub też żądać oznakowania produktu odpowiednimi, wyraźnymi, a przede wszystkim zrozumiałymi ostrzeżeniami o zagrożeniach, jakie produkt może stanowić. Ostrzeżenia te, w języku polskim, muszą być wyraźne i zrozumiałe. W przypadku stwierdzenia, że produkt nie jest bezpieczny, organ nadzoru nakazuje wyeliminowanie zagrożeń stwarzanych przez produkt, zakazuje wprowadzania produktu na rynek i nakazuje podjęcie czynności niezbędnych do zapewnienia przestrzegania tego nakazu. W przypadku produktów już wprowadzonych na rynek organ nadzoru nakazuje wyeliminowanie zagrożeń stwarzanych przez produkt lub też natychmiastowe wycofanie produktu z rynku. Może też nakazać ostrzeżenie konsumentów, określając termin i formę ostrzeżenia, a nawet wycofanie produktu i jego zniszczenie.