Wyzwania z jakimi mierzyć się będą zakłady produkcyjne w 2023 roku

Wyzwania z jakimi mierzyć się będą zakłady produkcyjne Canva

Według niemal 35% firm MŚP z sektora przemysłowego wysokie ceny surowców to największe wyzwanie, z którym będą mierzyć się w nadchodzących miesiącach chcąc utrzymać konkurencyjność swoich zakładów. Przedsiębiorcy często zwracają również uwagę na takie czynniki jak braki kadrowe i obniżanie energochłonności produkcji. Szczególnie dziś wsparciem w utrzymaniu konkurencyjności zakładów produkcyjnych mogą być inwestycje w nowe technologie. Co czwarty ankietowany w badaniu Siemens Financial Services w Polsce uważa, że głównym trendem w parkach maszynowych w najbliższych miesiącach będą maszyny „szyte na miarę”.

W ramach realizowanego co roku przez Siemens Financial Services w Polsce badania, zapytano przedstawicieli wybranych branż, co w ich opinii będzie największym wyzwaniem dla utrzymania konkurencyjności zakładów produkcyjnych w nadchodzących miesiącach. Ankietowani najczęściej wskazywali wysokie ceny surowców (34,7%). W dalszej kolejności wymieniali braki kadrowe (27,3%), obniżanie energochłonności produkcji (26,3%), zmodernizowanie parku MiU (24%) oraz utrzymywanie płynności i przychodów (22,3%).

Wyzwania w utrzymaniu konkurencyjności zakładów produkcyjnych

Źródło: Badanie Instytutu Keralla Research na zlecenie Simens Financial Services w Polsce, wrzesień 2022 r.

Wyniki naszego badania potwierdzają, że wielu przedsiębiorców stara się nie rezygnować z inwestycji w nowe technologie. Dla części firm realizacja takich projektów będzie jednak kolejnym wyzwaniem, z którym będą musiały się zmierzyć. Co ciekawe, to głównie przedsiębiorcy obrabiający metale wskazywali, że mogą mieć trudności ze zmodernizowaniem posiadanego parku MiU oraz pozyskaniem środków zewnętrznych na realizacje takich inwestycji. Z kolei przetwórcy tworzyw sztucznych w porównaniu z respondentami innych branż odpowiadali najczęściej, że wyzwaniem mogą okazać się dla nich projekty związane z automatyzacją zakładów, a przedstawiciele branży spożywczej wymieniali wzrost kosztów finansowania. Pokazuje to złożoność sytuacji biznesowej, w jakiej znajdują się dziś MŚP z sektora przemysłowego – mówi Katarzyna Kaczmarek, CEO w Siemens Financial Services w Polsce.

Odpowiednie maszyny i urządzenia kluczem do rozwoju

Zdaniem dużej części przedstawicieli branż objętych badaniem Siemens Financial Services w Polsce – obróbki metalu, przetwórstwa tworzyw sztucznych i spożywczej – w najbliższym czasie największym powodzeniem będą się cieszyć przede wszystkim urządzenia „szyte na miarę”, pod dany zakład. Tak na pytanie o główne trendy w maszynach w najbliższych miesiącach odpowiedziało 27% ankietowanych. W dalszej kolejności wymieniane były urządzenia kompaktowe (21%), maszyny hybrydowe (19,7%) oraz urządzenia niewymagające konserwacji (18,7%). Co ciekawe, maszyny uniwersalne, czyli np. takie, które umożliwiają obróbkę różnych materiałów, były wskazywane najrzadziej (0,7%).

Utrzymanie płynności to jedno z głównych wyzwań w opinii przedsiębiorców, dlatego firmy chcą mieć dzisiaj pewność, że każda złotówka zainwestowana w maszyny jest złotówką dobrze wydaną. Nie powinno więc dziwić, że największym powodzeniem w nadchodzących miesiącach cieszyć się będą maszyny szyte na miarę lub te, pozwalające korygować produkcję zgodnie z zapotrzebowaniem: kompaktowe – które w przyszłości będzie można rozbudować – oraz hybrydowe, łączące w sobie kilka funkcji. W tym kontekście trzeba zaznaczyć, że wsparciem może być odpowiednio dopasowane finansowanie zewnętrzne. Umożliwia ono inwestycje w nowoczesny park maszynowy, jednocześnie nie powodując znacznego obciążenia przedsiębiorstwa od strony płynnościowej – mówi Grzegorz Jarzębski, Country Head of Sales w Siemens Financial Services w Polsce.

Źródło: Siemens

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę